فردی از من امضا و اثر انگشت بابت رسید یک‌سری اسناد گرفته است. خیلی پایین برگه را امضا کرده‌ام. حالا او متن ابتدای برگه را بریده و در قسمت خالی متنی مبنی بر این‌که به او مبلغی پول بدهکارم را نوشته. آیا باید این پول را بپردازم؟ یا باید شکایت کنم از این فرد؟ اگر شکایت کنم چطور ثابت کنم که او مرا فریب داده؟
کد خبر: ۸۲۳۳۹۱

این اقدام به صورتی که توضیح داده‌اید جعل محسوب می‌شود و شما می‌توانید به دادسرای محل شکایت کنید تا موضوع از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

مدتی قبل برادرم به خاطر طلب از یک شخص نام او را به عنوان فرد بد حساب پشت شیشه گذاشت و آن فرد همراه چهار نفر وارد مغازه برادرم شدند و شروع به کتک زدن برادرم کردند که در دوربین مدار بسته مشهود است بعد برادرم را به خارج از مغازه بردند و حسابی کتک زدند برادرم به‌خاطر دفاع از خودش فقط توانست یک مشت به یکی از ضاربین بزند. حال قاضی برادرم را به خاطر آن یک مشت مقصر شناخته. می‌خواستم بدانم چه کاری باید انجام دهم؟

برادرتان در همان پرونده به عنوان ایراد ضرب و شتم در محل کار علیه افرادی که او را کتک زده‌اند شکایت کند و تقاضای تحقیق محلی کند و اگر شهودی دارد معرفی شود تا به هر دو شکایت طرفین رسیدگی شود. اگرچه برادرتان در مقام دفاع دندان طرف را شکسته باشد به هر صورت دیه دندان شکسته طرف به عهده او خواهد بود.

28 سال است که با شوهرم زندگی می‌کنم او دو سال به من نفقه نداد و من وقتی بعد از دو سال به او اعتراض کردم به دادگاه دادخواست طلاق داد و در شورای حل اختلاف فقط می‌گفت من نمی‌خواهم زندگی کنم و هیچ دلیل دیگری نداشت آیا او می‌تواند به این سادگی من را طلاق دهد؟

شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوی طلاق را ندارد. وظیفه شورا صلح و سازش است اگر موفق به سازش نشود پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه خانواده می‌فرستد طلاق به درخواست مرد ساده نیست، مکلف به پرداخت همه حقوق زن اعم از مهریه و اجرت‌المثل و نفقه و جهیزیه می‌باشد.

آیا می‌توان حضانت فرزند دختری که به سن هفت سال تمام رسیده را از پدرش به علت عسروحرج گرفت و سلب صلاحیت کرد؟ آیا اعسار پدر در محکومیت مالی می‌تواند دلیلی جهت سلب حضانت از وی باشد؟

اگر پدر صلاحیت نداشته باشد یا به هر علت در زندان باشد مادر طفل حق حضانت فرزند مشترک بعد از هفت سال را دارد. همچنین به هر علت اگر دادگاه تشخیص دهد مصلحت طفل ایجاب می‌کند نزد مادرش باشد حکم به حضانت طفل توسط مادر می‌دهد.

آیا به پولی که هنگام اجاره مغازه به‌عنوان ودیعه پرداخت می‌شود می‌توان به عنوان پول سرقفلی یاحق کسب استناد کرد یا باید در اجاره‌نامه قید کرد؟

آثار حقوقی و تعریف پولی که همزمان با انعقاد عقد اجاره توسط مستاجر تحت عنوان سرقفلی به صاحبخانه پرداخت می‌شود با پولی که به‌عنوان ودیعه، قرض‌الحسنه و... پرداخت می‌شود متفاوت است. بنابراین لازم است در سند اجاره تصریح شود که این وجه تحت کدامیک از دو عنوان فوق پرداخت می‌شود.

اگر در قرارداد اجاره قید کنیم که «هر گاه صاحبخانه اعلام کرد، مستاجر موظف به تخلیه است»، آیا این شرط معتبر است؟ آیا می‌توان قید کرد که «صاحبخانه بدون مراجعه به مراجع قضایی می‌تواند مورد اجاره را تخلیه و تصرف کند»؟

با توجه به قرارداد فی مابین اعلام صاحبخانه برای تخلیه ملک فقط ایجاد حق تخلیه می‌کند که باید برای اعمال حق خود به مرجع ذی‌صلاح قانونی یعنی شورای حل اختلاف درخواست تخلیه دهد و حق تعرض به محل استیجاری و اثاثیه مستأجر را پیدا نمی‌کند. خلاف قوانین آمره نمی‌توان توافق کرد فلذا قرارداد اجاره آنان صحیح است، ولی شرط تخلیه بدون مراجعه به مراجع قضایی معتبر نیست.

به دلیل آزار و اذیت‌های نامزدم که مرا تهدید می‌کرد تا به دفتر ازدواج رفته و مهریه را ببخشم، این کار را انجام داده و روی کاغذی نوشتم و کپی آن را به او دادم. این برگه اعتباری دارد؟

این نوشته سند اقرار است علیه شما، لذا شما که ادعای خلاف آن را دارید اثبات آن (نداشتن قصد بذل و رضایت برای امضا و اجبار در آن) به‌عهده شماست.

مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درخصوص

فریب در قرارداد، بخشش مهریه ، ضرب و جرح، صلاحیت شورای حل اختلاف در پرونده های طلاق و حضانت فرزند و اجاره مغازه به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها