او دقیقا برای شما نوشته است. البته باید تاب نقدهایش و تحمل دیدن خود به‌عنوان انسان مدرن در آینه داستان‌هایش را داشته باشید. او برای شما نوشته است که عاشق داستان هستید، اما فرصت ندارید تا برای جذب شدن در یک داستان، صد صفحه بخوانید تا تازه وارد اصل مطلب شوید.
کد خبر: ۸۲۱۵۰۷

او برای زندگی شماست و البته نقد زندگی شما نوشته است. آلبرتو موراویا نویسنده‌ای است که معطل نمی‌کند، بی‌خود با کلمات بازی نمی‌کند و با همان دو سه خط اول وارد اصل مطلب می‌شود. وارد یک موقعیت در ظاهر پیش پا افتاده که در باطن اساسی و پیچیده و دشوار است. موراویا در داستان‌هایش به فضاهایی دور و آدم‌هایی ناشناخته سر نمی‌زند. بلکه آدم‌هایش همین مردم متوسط و عادی شهری هستند، زنان کارگر، مردان کارمند، جوانان بیکار و زنان خانه‌دار و... موقعیت‌ها هم ساده است، رانندگی در یک روز بارانی، نگاه کردن به فروشنده مغازه آن سوی خیابان که از پنجره جوری به نظر می‌رسد که در واقع نیست. موراویا نویسنده عشق‌های خنده‌داری است که گریه‌دار می‌شوند و راوی علاقه‌های پیش‌پا‌افتاده‌ای است که به عشق‌های پرماجرا بدل می‌شوند.

موراویا نویسنده زندگی مدرن است، اما حامی آن نیست. آدم‌هایش آدم‌های مدرن هستند، اما قهرمان نیستند، او در عین مدرن بودن آگاه است که آن را نقد کند و در عین پرداختن به آدم‌های جدید و مشکلاتشان مواظب است که عقب‌افتاده و غیرواقعگرا نباشد. حتی زمانی که سوررئالیستی یعنی فراواقعگرا می‌نویسد، واقعیت را در نظر دارد و حتی وقتی طناز می‌شود، خواننده‌اش را از فراموشی دور می‌کند. از خالق رمان‌های مشهوری مثل دلتنگی و تحقیر، تا به حال داستان‌های کوتاه متعددی به چاپ رسیده است. از جمله مشهورترین این داستان‌های کوتاه، داستان‌های کتاب یک زندگی دیگر بوده است که چند سال پیش نشر هرمس با ترجمه خوب هاله ناظمی آن را به چاپ رساند. حالا به مرور زمان با ترجمه‌های خوب اعظم رسولی، مژگان مهرگان، هاله ناظمی و رضا قیصریه و... مجموعه داستان‌های موراویا تقریبا به فارسی تکمیل شده است. در داستان‌های ایتالیایی قرن بیستم انتشارات کتاب خورشید می‌توان به تقریب همه داستان‌های او را یکجا داشت و از فضای کم‌نظیر و ایجاز و سادگی و عمق آنها لذت برد. داستان‌هایی سرشار از ایده که اگر کلافه‌ای و نمی‌دانی چکار می‌خواهی بکنی، تعطیلاتت به بطالتی آزاردهنده می‌گذرد و پر از خمیازه است، می‌توانی روی او حساب کنی و با هر داستانش ایده‌ای جدید برای خندیدن و فکر کردن، تخیل و انرژی یافتن پیدا کنی. پس موراویا را در تعطیلات با ترجمه‌های خوبش به فارسی بغل کنید و بدانید که او شما را از کسالت و بطالت به هیجان و خلاقیت می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها