مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان این‌که اخیرا آمریکایی‌ها به دلیل احتیاجی که به کمک ایران دارند، تمایل دارند در بعضی موضوعات منطقه‌ای مثل سوریه یا یمن با تهران وارد مذاکره شوند، تاکید کرد: هیچ‌کس از مقامات رسمی ایران مأذون نیست از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در رابطه‌ با مسائل منطقه‌ای یا مسائل دوجانبه با آمریکایی‌ها صحبتی بکند.
کد خبر: ۸۱۸۸۹۴

زیرا نشان داده‌اند که نمی‌شود به آنان اطمینان کرد پس یقینا مذاکره با آمریکا برای ایران، محلی از اعراب ندارد. علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگویی با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای، برخی ادعاها را مبنی بر این‌که باب مذاکره ایران با آمریکا باز شده است سوءاستفاده از مذاکرات اخیر دانست و گفت: از همان ابتدا رهبر انقلاب در دیدارهای علنی یا جلسات خصوصی با مسئولان دولتی فرمودند که این مذاکرات صرفا در موضوع هسته‌ای است و لاغیر. همان طور که پیش از این هم بنا به ضرورت، مذاکرات موردی انجام داده‌ایم. نمونه‌اش مذاکره‌ ایران و آمریکا در زیر چتر سازمان ملل متحد در رابطه با موضوع افغانستان و مساله طالبان بود یا مذاکرات ما درباره مساله عراق که باز هم تحت پوشش سازمان ملل متحد انجام شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران به هیچ ‌وجه در مواضع دفاعی خودش کوتاه نخواهد آمد،گفت: در این زمینه سیاست فرماندهی کل قوا، مقام معظم رهبری همان طور که بارها اعلام کرده‌اند این است که در حوزه‌ دفاعی اجازه دخالت به هیچ‌کس داده نمی‌شود برای ما تعیین بکند که چه چیزی داشته باشیم و چه چیزی نداشته باشیم.

ولایتی با بیان این‌که برای اولین بار در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است که کشوری مانند ایران، پنج، شش هزار سانتریفیوژ فعال داشته باشد و فرآیند غنی‌سازی را انجام دهد، گفت: این البته آن حد مورد انتظار و ایده‌آل ما نیست ولی همین‌قدر که تولید مواد رادیواکتیو غنی‌سازی شده برای ما از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود، نفس این امر یک دستاورد مهم است و این جز در سایه‌ مقاومت به دست نیامده است.

وی درباره ادعای برخی مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که بعد از مذاکرات وین، توان دفاعی ایران کاسته شده است، اظهار کرد: با صراحت عرض می‌کنم جمهوری اسلامی ایران به هیچ ‌وجه در مواضع دفاعی خودش کوتاه نخواهد آمد و هر نوع موشکی که صلاح بداند (غیر از موشک‌هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است) چه با سوخت مایع و چه با سوخت جامد؛ چه با برد کوتاه و چه با برد بلند می‌سازد. ولایتی افزود: در این زمینه سیاست فرماندهی کل قوا، مقام معظم رهبری همان طور که بارها اعلام کرده‌اند این است که در حوزه‌ دفاعی اجازه دخالت به هیچ کس داده نمی‌شود که برای ما تعیین بکند چه چیزی داشته باشیم و چه چیزی نداشته باشیم. ایران چون به لحاظ تسلیحاتی و نظامی خودکفاست، به‌طور مستقل تصمیم می‌گیرد و کسی نمی‌تواند برایش دیکته کند که شما چه سلاحی داشته باشید و چه چیزی نداشته باشید. هر چه اقتضائات دفاعی جمهوری اسلامی ایران باشد، همان را تصمیم می‌گیرد و می‌سازد؛ چه ساخت موشک، چه ساخت هواپیمای جنگنده، چه ضدهوایی و تانک و ابزار زرهی دیگر.

وی افزود: بنابر این در حوزه‌ دفاعی و موشکی ولو این‌که آنها اظهاراتی را داشته‌اند، اما به هیچ وجه ایران نه اجازه می‌دهد آنها از مراکز نظامی ما بازدید کنند و نه اجازه می‌دهد در این‌که ایران چه نوع سلاح دفاعی داشته باشد دخالت کنند. ایران غیر از ساخت سلاح هسته‌ای که بنا به فتوای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حرام دانسته شده است و غیر از سلاح‌های کشتار جمعی که هیچ وقت ایران به کار نبرده مثل بمب‌های شیمیایی، در ساخت بقیه آنها تردیدی به خود راه نمی‌دهد. موشک‌هایی مانند شهاب و سجیل هم هیچ‌گاه برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده است و بنابراین شامل بندهای توافقی پیش‌نویس وین نمی‌شود.

به هیچ وجه زیر بار توافق بد نمی‌رویم

ولایتی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به یک توافق بد رضایت نمی‌دهد، گفت: توافق بد یک امری است که هیچ شخص و مسئول عاقلی زیر بار آن نخواهد رفت. ما می‌گوییم توافق بد توافقی است که اولا هسته‌ای را از ما بگیرد دوم ما را در توسعه و تحقیق یعنیR&D محدود کند، سوم در امکانات دفاعی ما تاثیر سوء بگذارد، چهارم ما را از این‌که تبادلات آزاد اقتصادی و مالی با دنیا داشته باشیم محروم کند، پنجم ما را از ارتباطات علمی، تکنولوژیکی و فناوری با جاهای دیگر دنیا محروم بکند و دیگر آن که در رابطه با آینده ایران که یک آینده‌ رو به جلو و پیشرفت است مانع ایجاد کند. یک توافق بد چنین مشخصاتی دارد.

وی با بیان این‌که ملاک مراجع قانونی که در داخل کشور این جمع‌بندی را بررسی می‌کنند است که این ویژگی‌های منفی را نداشته باشد،گفت: لیکن بالاخره در گفت‌وگوها موضوع بده و بستان وجود دارد، یعنی در گفت‌وگوهای سیاسی بین کشورها یا مجامع یا طرف‌های عضو 1+5، توافق خوب این هست که ما تلاش کنیم حداکثر منفعت را در این تبادلات و در این توافقنامه‌ها برای ملت ایران داشته باشیم و به یک جمع‌بندی مثبت برسیم.

در انتخاب تیم هسته‌ای، انتخاب اصلح صورت گرفت

ولایتی درباره مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان هم گفت: بنده سی‌وچند سال است که اعضای تیم هسته‌ای و آقای دکتر ظریف را می‌شناسم. ایشان با آن صلاحیت‌های خودش هم به لحاظ تدین، هم پای‌بندی به نظام جمهوری اسلامی ایران و هم به لحاظ کارایی، در طول سال‌های بعد از انقلاب رشد داشته است. در بسیاری از مقاطع حساس کشور از جمله مذاکرات ۵۹۸ و مذاکراتی که در رابطه با کشورهای منطقه داشتیم، جزو همکاران ما بوده است. اعضای تیم مذاکره‌کننده هم سال‌های طولانی در وزارت امور خارجه فعال بوده‌اند و جزو مجرب‌ترین نیروهای بین‌المللی کشور بوده و هستند و هر کار و تلاشی را که می‌توانستند بکنند، انجام داده‌اند. اگر کاری هم محقق نشده، یقینا بیش از این نمی‌توانستند انجام دهند و بنده که در این حوزه سال‌های طولانی فعالیت داشته و دارم تیم دیپلماتیک دیگری هم نمی‌شناسم که از این‌ها قوی‌تر باشد و در انتخاب این گروه، انتخاب اصلح صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که بدون تردید عملکرد این تیم دارای نقاط قوت و ضعف است، اظهار کرد: این متن اخیر را هم که من بررسی اولیه کردم، بدون اشکال نیست، نقطه‌ضعف‌هایی دارد، اما در این تردیدی ندارم که آنها همه‌ سعی و تلاش خودشان را برای احقاق حقوق و منافع ملی ایران به کار برده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها