آمار و ارقام عملیات‌های سازمان‌های امدادی کشور نشان می‌دهد، در فصل گرما نیز خفگی ناشی از گازگرفتگی اتفاق می‌افتد و شیوع آن بیشتر در میان مسافرانی است که در مکان‌های بسته همچون اتاق هتل‌ها یا مسافرخانه‌ها از چراغ خوراک‌پزی یا گاز پیک‌نیکی استفاده می‌کنند یا آبگرمکن‌هایی که در اغلب حمام‌های مسافرخانه‌ای در شرایط نامناسب و غیرایمن تعبیه شده‌اند، باعث می‌شوند، این مکان‌ها تهویه مناسبی نداشته باشند و گازگرفتگی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۸۱۸۴۲۴

گازگرفتگی اغلب بر اثر استنشاق منواکسید یا دی‌اکسیدکربن است که سبب کاهش شدید اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شود. ناگوارترین خصوصیت این گازها این است که وقتی فرد پس از مسمومیت می‌خواهد از محیط بگریزد، به علت کاهش قدرت عضلانی موفق به این عمل نخواهد شد و معمولا اغلب افراد نزدیک در خروجی فوت می‌کنند. میزان اکسیژن در هوای سالم 21 درصد است. اگر مقدار اکسیژن به 15 تا 19درصد برسد، دچار سردرد، سرگیجه و تهوع خواهیم شد. در صورتی که اکسیژن به 10 تا 15 درصد برسد، هماهنگی عضلات بدن برهم می‌خورد و دیگر قادر به حرکت نخواهیم بود و اگر به 6 تا 10درصد برسد، دچار سستی و بیهوشی خواهیم شد و اگر به کمتر از 6 درصد برسد، تنفس قطع و در فاصله 6 تا 8 دقیقه مرگ رخ می‌دهد.

در نتیجه توصیه می‌شود به محض احساس سردرد و سرگیجه قبل از ناتوانی عضلات، محیط آلوده را ترک کنید همچنین در گازگرفتگی شدید بلافاصله مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنید.

محسن ریاحی‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها