نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از چندی قبل، طرح استانی شدن انتخابات مجلس را در دستور کار دارند در پیشنهادی به مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخواست کردند این طرح که هنوز در مجلس به سرانجام نرسیده، در سیاست‌های کلی انتخابات نیز دیده شود که البته اعضای مجمع با رد این طرح، موضوع استانی شدن انتخابات را از دستور کار مجمع خارج کردند.
کد خبر: ۸۰۵۲۹۱

این طرح مجلس در حالی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد که اعضای مجمع از یکی دو جلسه قبل، بررسی سیاست‌های کلی انتخابات را آغاز کرده‌اند.

آن‌طور که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته، بخش قابل توجهی از وقت جلسه دیروز به همین موضوع اختصاص داشت و موافقان و مخالفان، بحث‌های طولانی در این باره کردند؛ عده‌ای از منافع طرح مبنی بر این‌که ورود افراد نخبه به مجلس را تسهیل می‌کند، حرف زدند و عده‌ای نیز از نواقص طرح سخن گفتند و معتقد بودند این طرح باید در دانشگاه، عمیق‌تر مطالعه شود.

اما در مجموع پس از رای‌گیری، این طرح حذف و مقرر شد فعلا در سیاست‌های کلی انتخابات صحبتی درخصوص استانی و شهرستانی شدن انتخابات مطرح نشود؛ بنابراین، این طرح که پیشنهاد شده بود یکی از سیاست‌های کلی انتخابات باشد از دستور کار خارج شد و افراد مدافع آن نتوانستند افراد دیگر را قانع کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که دیروز بعد از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت، در این باره گفت: به این ترتیب پیگیری این طرح، به‌عهده مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است و اعضای مجمع ضرورتی برای طرح آن در سیاست‌های کلی تشخیص ندادند.

نظارت بر هزینه‌های انتخاباتی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درخصوص هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان شرکت در انتخابات گفت: در سیاست‌های قبلی تدبیر شده است که بر هزینه‌های نامزدهای انتخابات نظارت دقیق صورت گیرد و قوانین لازم در این خصوص در مجلس شورای اسلامی تدوین شود.

وی تصریح کرد: امروز شاهدیم منابع تبلیغات داوطلبان انتخاباتی کاملا مبهم و آسیب‌پذیر شده است به نحوی که هر کسی چیزی به داوطلبان نسبت می‌دهد.

رضایی گفت: یکی از سیاست‌های مصوب و محل بحث مجمع این است که هزینه‌های انتخاباتی شفاف و بر آن نظارت شود.

در ادامه، خبرنگاری از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید: برخی اخیرا مذاکرات هسته‌ای را به عملیات کربلای 4 تشبیه کرده اند. دیدگاه شما چیست؟

رضایی در پاسخ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به نمایندگی از ملت ایران در حال مذاکره است و موافقان و معترضان حق دارند دیدگاه‌هایشان را بیان کنند تا دنیا محاسبه اشتباهی نکند و به انحراف نرود.

رضایی خاطرنشان کرد: پس باید حتما این دیدگاه‌ها به گوش طرف مقابل برسد تا بدانند واقعیت داخلی ایران چیست و محاسبه اشتباه نکنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص ادعای برخی مبنی بر تصمیم ایران برای ورود مستقیم به جنگ علیه تروریست‌ها در سوریه گفت: چنین بحثی میان مسئولان ایران به هیچ عنوان مطرح نشده است.رضایی تاکید کرد: سیاست‌های ما از ابتدا روشن و مبتنی بر ارسال کمک‌های انسانی و مستشاری بوده و هست و موضوع ورود مستقیم ما در دستگاه‌های ذی‌ربط عنوان نشده است.

رضایی همچنین با اشاره به ادامه کشتار وحشیانه ملت یمن به دست ارتش عربستان افزود: متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی بویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سکوتی غیرقابل قبول به‌سر می‌برند و برای جلوگیری از ادامه خونریزی‌ها تلاشی نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: سازمان‌های بین‌المللی و همه افراد کارآمد باید به خونریزی‌ها پایان دهند.

ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه به دسته‌بندی‌های سیاسی

طرح استانی شدن انتخابات، تنها موضوع مطرح در جلسه دیروز مجمع نبود. در همین زمینه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان انتخابات در نشست دیروز مجمع خبر داد.

رضایی گفت: هرچند جمهوری اسلامی ایران از زمانی که مردمسالاری دینی را در کشور رعایت کرده است بهترین استانداردها را در سطح منطقه در این زمینه دارد و ما توانسته‌ایم بیش از 30 انتخابات برپا کنیم؛ با این حال چون بحث سیاست‌های کلی انتخابات، ‌استفاده از تجارب گذشته و ارتقای استانداردهای مردمسالاری است هر قدر بتوانیم مراقبت‌های بیشتری در این باره داشته باشیم باید آن را در نظر بگیریم.

وی یاداورشد: به همین علت سیاست‌های کلی انتخابات، آرمانی و با استانداردهای بالاتر از گذشته مد نظر قرار می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از اشکالات محتمل، ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها به انتخابات است لذا بندی را با عنوان ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه و نهادهای تابعه آنها در دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی انتخاباتی تصویب کردیم.

رضایی گفت: البته ورود افراد از قوای سه‌گانه به انتخابات به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت حقوقی‌شان، بلامانع است اما ورود قوای سه‌گانه، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها و نیز دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه به‌عنوان سازمان و نهاد در این زمینه ممنوع است.

وی افزود: بر اساس این ممنوعیت، قوای سه‌گانه و تشکیلات تابعه آنها نمی‌توانند از فهرست یا جناح خاصی حمایت و دفاع کنند.

رضایی تاکید کرد: هر نوع حمایت تشکیلاتی قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها در انتخابات ممنوع است و مجریان و ناظران انتخابات نیز حق جانبداری از داوطلبان را ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها