یک منبع آگاه در نیروی زمینی سپاه:

خبر شهادت 10 تن از پرسنل قرارگاه قدس کذب محض است

یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب آشنا کردن اقشار مختلف جامعه با هندسه رفتاری دشمنان نظام جمهوری اسلامی است، دشمنانی که با جنگ نرم تلاش دارند که به آرمان انقلاب و مردم ضربه بزنند.
کد خبر: ۷۹۵۶۳۷
دشمنانی که تلاش دارند که به آرمان انقلاب ضربه بزنند

دشمنان این مرز و بوم طی عمر انقلاب، بارها و بارها جدای از صفحه جنگ سخت و ترور، از همان ابتدای روی کار آمدن نظام با تعابیری چون ناتو فرهنگی، تهاجم فرهنگی و طی سال های اخیر جنگ نرم، عمق حسد خود را بر علیه مردم ایران نشان داده اند.

این جنگ نرم را به خوبی می توان در لایه های پنهان اقدام های کور تروریست ها در سیستان و بلوچستان مشاهده کرد، اقدام هائی که ضربه روحی و روانی بسیاری را به مردمان این خطه از ایران اسلامی وارد کرده است، ضربه هایی که به گفته حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در پی شهادت بیش از سه هزار نفر از مردم این استان، بسیار سخت و طاقت فرسا است.

با مطالعه سیر تحولات سیستان و بلوچستان پس از انقلاب، می توان به این سناریوی دشمن پی برد که اجیر شدگان و دشمنان تفکر و آرمان انقلاب در صدد هستند که این مرز نشین جنوب شرقی را به مرکز بحرانی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند.

با سیر تاریخی این جریان ها، اقدام های کور بسیاری را مشاهده می کنیم، دوره ای با زورگیری و شرارت، دوره ای با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و زمانی با استفاده از جنگ تمام عیار تبلیغاتی و رسانه ای، سعی در اجرای این رویکرد داشتند که بارها و بارها با هوشیاری مردم و معتمدان، ریش سفیدان و بزرگان این توطئه ها خنثی و تفکرات پوچ آنان اجرا نشد.

به گفته علیرضا کیخا فعال سیاسی سیستان و بلوچستان، یکی از جلوه های شوم تئوری های جنگ نرم، ایجاد، تقویت و هدایت گروه های تروریستی و تکفیری چون جندالله، جیش العدل و دیگر گروه های شرارت در مرزهای جنوب شرقی است که دشمنان همواره سعی کرده اند اشرار نشانه دار منطقه را در قالب یک تیم که از تمامی حمایت های سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار است را برای اقدام های خون بار و وحشیانه در سطح استان مهیا کنند.

این فعال سیاسی در کتاب «گروهک عبدالمالک، قطعه پازل جنگ نرم» می گوید: این حرکت ها که زیر چتر رسانه ای غرب به ویژه آمریکا صورت می گیرد و با طرح شعارهایی همچون دفاع از مردم مظلوم بلوچ و اهل سنت، سعی می کنند احساسات قومی و مذهبی مردم استان را در جهت خواسته های خود برانگیزند.

هندسه رفتاری گروه های افراطی در مرزهای جنوب شرقی

اگر نگاهی به سیر اقدام های نظام سلطه در تقابل با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، هندسه این روند را هندسه ای برانداز خواهیم یافت که از ابتدای انقلاب با اقدام های برانداز، از کودتا گرفته تا جنگ هشت ساله، از ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی تا انجام ترورهای مختلف با فعال سازی عناصر وابسته، قابل مشاهده است.

از سویی دشمنان آرمان انقلاب اسلامی، برای مقابله با فراگیر شدن این تفکر، طرح ها و برنامه های گوناگونی را در نقاط مختلف کشور به اجرا در آورده اند، حمایت و هدایت گروه های معاند در برخی از نقاط قومی و مذهبی کشور همچون پر و بال دادن به گروهک هایی چون پژاک در غرب، سازمان مجاهدین خلق و گروهک موسوم به جندالله و جیش العدل در مرزهای جنوب شرقی، همواره مورد توجه دشمن برای بر هم زدن اتحاد و انسجام قومی و مذهبی در ایران اسلامی است.

در این میان سیستان و بلوچستان در شرایط خاص و ویژه ای قرار دارد، این استان با دارا بودن بیش از ۴۴۰ تیره و طایفه و داشتن هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشورهای پاکستان و افغانستان و حدود ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی، شرایط خاص و ویژه ای دارد که می تواند نقش آفرین توطئه ها و سناریوی دشمن باشد.

از سویی دیگر، وجود دو مذهب شیعه و سنی با فرقه های مختلف بر اهمیت استان می افزاید که ضرورت حفظ وحدت و روشن گری را امری مهم در این خطه از ایران اسلامی برای مقابله با جنگ نرم نشان می دهد.

فعال سیاسی اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: تحرکاتی همچون ترور، آدم ربائی، راه بندی، درگیری های طایفه ای، قاچاق مواد مخدر، درگیری با ماموران نظامی که گاه و بیگاه از سوی گروه های مختلف شرور به وقوع می پیوندد، از جمله نا امنی هایی بوده که طی سال های گذشته امنیت استان را تحت شعاع خود قرار داده است.

علیرضا کیخا افزود: آنچه که این نا امنی ها را به شکل یک جریان مداوم در منطقه شرق کشور فعال کرده، دخالت و حمایت سرویس های جاسوسی و کشورهای معاند برای هم زدن ثبات سیاسی کل کشور است.

وی تاکید کرد: دشمنان از دهه ۸۰ به ویژه از سال ۸۴ به بعد که تصمیمات راهبردی دولت وقت، جهت افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی همچون ولایتمداری محض مردم و مسئولان، رابطه عمیق مسئولان و مردم، ایجاد روحیه نشاط و پرکاری در بدنه دولت و جامعه شکل گرفت، جدای از امنیت جانی، امنیت روانی مردم را مورد هدف قرار دادند.

کیخا گفت: دشمن با تکیه بر اصل "احساس نا امنی از خود نا امنی مهم تر است" بارها جنایت و تجاوز نرم بر علیه این مردم را اجرایی کرده و اکنون در لایه های پنهان سیستان و بلوچستان می توان آن را مشاهده کرد.

فرآیند جنگ نرم در استان سیستان و بلوچستان

در حوزه مطالعات امنیتی، امنیت و تهدید یک مساله نسبی تعریف می شود، به عبارت دیگر هیچ کشور و منطقه ای نمی تواند ادعا کند، امنیت مطلق دارند و متاثر از هیچ گونه نا امنی و تهدیدی نیست، لذا آن چه باید مورد توجه مسئولان و تصمیم گیرندگان امنیتی در سیستان و بلوچستان قرار بگیرد امنیت روانی جامعه است.

سیستان و بلوچستان منطقه ای است که در چند سال گذشته در ابعادی کوچک تر، فرآیند جنگ نرم را در زمینه هائی چون رشد و نفوذ تفکرات افراطی، جابجائی و مهندسی افکار، راه اندازی جنگ مردمی، بی ثبات سازی و اعتماد زدایی، شبکه سازی اجتماعی در لایه های مختلف جامعه، تبدیل هر فرد به یک رسانه با استفاده از فناوری دیجیتال و موبایل را تجربه کرده است.

راه اندازی گروه های تبلیغاتی آموزش دیده در برخی مراکز پاکستان و اعزام آنان به نقاط مختلف سیستان و بلوچستان، باعث شد روند جنگ نرم در بعد فرهنگی و اعتقادی تا حدودی طی شود، روندی که با جریان شدید رسانه ای دشمن نیز همراه بود.

در مرحله بعد دشمن با طراحی تاکتیک های رسانه ای قبل و بعد از عملیات های تروریستی، تلاش دارد با استفاده از فرآیند جنگ نرم و با بهره گیری از شیوه القا و اقناع برای تسلط بر قلوب و اذهان، نبرد نرم خود را با انقلاب اسلامی ادامه دهد.

تلاشی برای تطهیر سازی تروریست ها

روزهای گذشته اگر صفحه برخی از وبلاگ ها و سایت ها و صفحه های اجتماعی مردم سیستان و بلوچستان را ورق می زدید این خبر تداعی کننده بود که تیراندازی ماموران عده ای جوان بیگناه را در ایرانشهر کشت!

جریان سازی این خبر همانند برخی از جریان سازی سوخته گذشته بود که گاه و بی گاه ذهن مردم را درگیر می کرد و آنان را عذاب می داد، به قدری روی این خبر مانور داده شد که دست به دست روی گوشی های تلفن همراه چرخید و شد محفل گفتگو چند نفره در قاب فضای مجازی، از سوی دیگر نیز برخی از وبلاگ نویسان، اقدام ارزشمند نیروی انتظامی را مورد هجمه شدید قرار دادند و سعی بر آن داشتند تا از آن استفاده ابزاری به نفع خود داشته باشند.

کشتار به جرم بلوچ بودن و سنی بودن توسط ماموران در شهرستان ایرانشهر و ... بخش هایی از عملیات روانی شکل گرفته از سوی تروریست هایی بود که سعی بر دامن زدن به ریشه اختلاف و برچیدن وحدت در سیستان و بلوچستان را داشتند.

کارشناسان رسانه و جامعه شناسی ارتباطات معتقدند که ظهور این حرکات رسانه ای به سبب ایجاد جنگ روانی و پیش برد راحت اهداف شوم تروریست ها است، آنان با این جنگ روانی سعی در مظلوم نمائی و بزرگ جلوه دادن حرکات تروریستی خود در قاب جهاد دارند.

در اینجا آنچه در نظر گرفته می شود، گروه های قومی و مذهبی افراطی و جدائی طلبی هستند که با استفاده از سیاست های هویتی تحریک شده و یا شست و شوی مغزی داده شده اند.

لذا ظهور گروه هایی همچون جندالله و جیش العدل، در زمره این سیاست های بازدارنده غربی ها است که در راستای راهبرد دشمنان در صدد سرگرم کردن نظام ایران به مسائل خودشان است، تا بتوانند به راحتی به کنشگری مذهبی و قومیتی خود در این مرزنشین ادامه بدهند.

ایران هراسی سناریوی تاریخی دشمنان انقلاب در جنگ نرم است

ایران هراسی یکی از راهبردهای جنگ روانی در سیاست خارجی آمریکا و برخی از کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران است، این راهبرد همزاد و مترادف با راهبرد اسلام هراسی و امواج آن است که به صورت گسترده ای طی چند وقت اخیر در جای جای خاورمیانه در لقای گروه های تکفیری به نمایش گذاشته می شود و در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان نیز، بارها و بارها این تهدیدها و جنگ نرم دشمن از آن سوی مرز قابل احساس بود.

چرایی اتخاذ راهبرد ایران هراسی به شکل گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران باز می گردد، انقلاب اسلامی، ایران را در کانون توجهات جهان اسلام قرار داد و این برای بسیاری از کشورهای منطقه قابل هضم نبود و آنان با حمایت مالی و رسانه ای از گروه های تکفیری تلاش دارند تا در جبهه سخت و نرم به این نظام مردمی ضربه بزنند.

این مهم به همراه موقعیت راهبردی کشورمان باعث شد که ایران به بازیگری تاثیرگذار در مناسبات دو منطقه خاورمیانه عربی و جنوب غرب آسیا تبدیل شود.

در همین راستا «ری تکیه» در مقاله ای با عنوان «هزینه های بازدارندگی ایران» که نشریه تصمیم ساز «فارین افروز» در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۰۸ آن را منتشر کرد به برخی از چالش ها اشاره می کند و ادعا می کند که «ایران مشکلاتی اساسی برای ایالات متحده پدید آورده است، تلاش ایران برای دستیابی به توانایی های هسته ای، حضور موفق ایران در عراق، مخالفت آزاردهنده ایران با فرآیند صلح (رژیم جعلی) اسرائیل و فلسطین فهرستی سهمگین از گلایه های آمریکا از ایران را تشکیل می دهد.»

این مخالفت ها و نگرانی ها از سوی دشمنان انقلاب در قاب حرکت های تروریستی همواره قابل رصد و ارزیابی است، گروه هایی که با حمایت قاطع از سوی رسانه های فارسی زبان آمریکایی و گاه عربی به مانند العربیه، اقدام های تروریستی خود را جهاد نامیدند و تلاش دارند تا این باور پوچ را با جنگ نرم در ذهن جوانان جاری کنند.

اکنون این جریان تروریستی به ویژه جیش العدل و دیگر گروه های شکل گرفته در مرزهای جنوب شرقی، جدای از تلاش در جبهه جنگ سخت، در فضای مجازی نیز تلاش می کند با عضوگیری، عملیات روانی، هویت سازی و گسترش ایدئولوژی تکفیری، فضای رویکردی، هویتی و جغرافیایی خود را گسترش دهند بنابراین به نظر می رسد فضای مجازی به ابزاری قدرتمند و در عین حال خطرناک در دستان این گروه تبدیل شده است که هجمه های فراوانی را در معیار جنگ نرم بر علیه آرمان های انقلاب اسلامی و نظام به راه انداخته است.

رعب و وحشت در جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در این باره گفت: لازم نیست زیاد رسانه شناس باشیم یا از علم ارتباطات سر دربیاوریم تا بتوانیم مثال های محقق شده این جریان سازی های سوخته را درک کنیم، کافی است، اندکی آگاهانه به اطراف نگاه کنیم تا اصل و شکل گیری هر واقعه ای را در خبرهای اطرافمان شناسایی کنیم.

احمد پیشه ور افزود: هر رسانه ای برای خود گزاره هایی دارد که طبق آن، ارزش های خبری اش مشخص می شوند و البته بسته به میزان تاثیرگذاری آن رسانه بر تصمیم گیری دیگر رسانه ها هم اثر می گذارد، اما اتفاق ناخوشایند، عدم آشنایی برخی رسانه های داخلی یا فعالان رسانه ای با چرایی تعیین این ارزش های خبری توسط دیگر رسانه هاست که به راحتی عده ای با استفاده از این خلاء به این شایعات مطرح شده دامن می زنند.

وی افزود: همه می دانیم که اهداف گروه های تروریستی از پخش چنین اخباری چیست، آنان فیلم جنایات خود را منتشر می کنند تا به اصطلاح خود، ایجاد رعب و وحشت کنند و خود را به عنوان گروهی قدرتمند قلمداد کنند.

این دکتر جامعه شناس اظهار کرد: در این راستا نیز برخی از افراد، همسو با این تفکرات افراطی با در اختیار داشتن برخی از رسانه های و وبلاگ ها و بسترهای ارتباطی تلفن همراه، در صدد تشویش اذهان عمومی و القای فضای نا امنی به جامعه سیستان و بلوچستان هستند.

وی افزود: انتشار فیلم نحوه به شهادت رساندن هشت شهید مرزبان به صورت گسترده در سطح استان و سند زدن برخی از اقدام های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر به نام خود، بخشی از تلاش های سوء آنان برای ماندن در صحنه نبرد است که در این راستا مردم باید هوشیار بوده و آگاهانه مسائل را رصد کنند و رسانه ها نیز به بهترین شکل وظیفه نظارتی خود را ایفا کنند تا مردم از این واقعیت پنهان سیستان و بلوچستان آگاه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: هدف رسانه های تروریستی و همچنین رسانه های عربی همسو با آنان، تلاش برای نشاندن ترس از تروریست های جنایتکار در دل مردم است.

وی افزود: این گونه تصمیم گیری در راس این گروه ها سبب می شود که اگر ماموران عملیاتی بر علیه تروریست ها، قاچاقیان مواد مخدر و انسان انجام می دهند آن را به سرکوب قومیت و مذهب خاصی ربط بدهند، اتفاقی که طی چند ساله اخیر بارها و بارها مشاهده کرده ایم.

پیشه ور تاکید کرد: از سویی رهبران این جریان سازی رسانه ای به قدری دقیق و هوشمند عمل می کنند که گاه با پوشش وسیع این اخبار کار را به جایی می رسانند که برخی از رسانه های داخلی نیز با آنان همسو می شوند، این زنگ خطر رسانه ای است که نیاز بازنگری در تفکر رسانه های داخل را دو چندان می کند.

نباید غفلت کنیم

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی چندی قبل در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حضور داعش و گروه های تروریستی در نزدیکی مرزهای سیستان و بلوچستان گفت: اگر حرفی می زنیم عده ای ترش می کنند و فشار خونشان بالا می آید، رصد جریانات و اخبار به خوبی برایمان ترسیم کننده شرایط استان است، اگر هوشیار نباشیم، موصلی دیگر این بار در ایران رقم خواهد خورد.

تجمیع نظر در ایجاد امنیت سیستان و بلوچستان امری ضروری است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در فضای امنیتی استان به دنبال ایجاد زبان واحد باشیم تا روز به روز امنیت در این خطه از مرزها پایدار تر شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع امنیت استان شرایط بهتری دارد، اما اختلاف ها به سبب گروه های افراطی و وهابی است که مسائل را قومی و مذهبی می کنند و عده ای از مردم بی گناه را تحت مسائل مذهبی در این خطه به شهادت می رسانند.

وی تاکید کرد: تروریست ها تا کنون به راحتی با استفاده از مرزهای پاکستان بیش از سه هزار نفر از مردم این خطه را شهید کردند، تنها راه نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی ایران ورود به مرزها و تعقیب آنان در خاک پاکستان است.

شهریاری یادآور شد: رفتارها نباید به گونه ای باشد که گاها در ذهن مردم سیاست های دولت شاه سلطان حسین تداعی شود که مردم ایران تو سری خوری بیش نیستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عده ای با تفکرهای افراطی کشتار شیعه و سیستانی را به منظور ایجاد تفرقه و بر هم زدن وحدت در دستور کار قرار داده اند که باید در این زمینه هوشیار بود، اگر معلمی و فرزندی از ما شهید شد باز هم با حفظ وحدت نشان دادیم که تحرکات آنان پوچ و بی اساس است و این نگاه باید همواره حفظ شود.

وی با تاکید بر خلع سلاح عمومی در استان، گفت: دستگاه های نظامی و امنیتی قبل از ارائه سلاح باید تایید صلاحیت افراد را بررسی کنند، دال بر گفته یک ریش سفید و معتمد نمی شود سلاح در سطوح مختلف جامعه توزیع کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید هوشیار بود و با رصد جریان های افراطی با این توطئه ها مقابله کرد و از سوئی نیز رسانه ها با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان از حالت سکوت خارج شده و احقاق حق مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

حادثه ایرانشهر رهگیری قاچاقچیان مواد مخدر بود

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با تشریح حادثه سه روز پیش در ایرانشهر آن را عملیاتی مسلحانه بر علیه قاچاقچیان مسلح مواد مخدر دانست.

سردار حسین رحیمی افزود: ماموران در ادامه این عملیات و با توجه به رد زنی های دقیق، قاچاقچیان مسلح را در حالی که با استفاده از یک دستگاه پژو ۴۰۵ و یک دستگاه پراید به همراه دو دستگاه موتورسیکلت در محور « الله آباد نایگون»، قصد فرار داشتند را شناسائی کردند که این افراد با مشاهده مأموران به صورت مسلحانه با آنان درگیر شدند.

وی افزود: پس از مدتی درگیری مسلحانه، قاچاقچیان با توجه به ناتوانی در مقابل پلیس، قصد فرار داشتند که ماموران ضمن به هلاکت رساندن یک شرور و دستگیری یک نفر دیگر و توقیف دو دستگاه خودرو و دو دستگاه موتورسیکلت از این سوداگران مرگ، تعداد چهار تیغه خشاب کلاش و مقادیر زیادی مهمات مربوطه را از محل درگیری کشف کردند.

این بود کل ماجرا که از سوی برخی از رسانه های به اصطلاح حقوق بشری از این واقعه به عنوان کشتار مردم بیگناه وابسته به مذهب و قوم خاص یاد شده بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها