یاد

معلم شعر انقلاب

بسیاری از شاعرانی که در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی به فضای شعر و ادبیات روی آوردند و به چهره‌های مشهور و بنام شعر انقلاب بدل شدند، در یک چیز مشترک‌اند: علاقه و احترام به مهرداد اوستا.
کد خبر: ۷۹۴۴۴۸

مهرداد اوستا شاعر مشهور و چیره‌دستی بود. کمتر کسی است که با شعر کلاسیک و اسلوب‌های سرودن آن آشنا باشد و به شیوه‌های شاعری و توانمندی‌های او غبطه نخورد. توانایی شاعرانه او در رعایت تناسب‌های لفظی و معنوی و پرداخت مضمون‌های شعری نازک‌خیالانه، جایگاه وی‍ژه‌ای به اوستا بخشیده بود و کسی نبود که در ارجمندی مقام او در شعر کلاسیک تردید داشته باشد.

در سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی، مهرداد اوستا همه توانایی شاعرانه و شهرتی را که در عرصه هنر و ادبیات داشت به صحنه آورد و ایثارگرانه آن را در طبق اخلاص گذاشت. در این سال‌ها بود که با رویگردانی گروه‌های زیادی از شاعران و روشنفکرانی که با انقلاب مشکل داشتند، عرصه برای آموزش و انتقال تجربه‌ها خالی شد. شاعران جوانی که از یک سو به عرصه آمده بودند و از سوی دیگر نیاز به کسب آگاهی و تجربه در عرصه ادبیات داشتند، نیاز به کسی داشتند که هم شاعر خوب و قابلی باشد و هم دست آنان را بگیرد.

اگر شاعر شناخته‌شده‌ای به نام مهرداد اوستا در آن سال‌ها فداکاری نمی‌کرد، بی‌اعتنا به طعنه‌ها و دشمنی‌ها و ناجوانمردی‌ها وارد عرصه نمی‌شد و به خاطر عشق به انقلاب اسلامی و امام در مراکزی مانند حوزه هنر و اندیشه اسلامی یا شورای شعر و موسیقی وزارت ارشاد حاضر نمی‌شد، پدیده‌ای مبارک و جدی به نام ادبیات انقلاب اسلامی شکل نمی‌گرفت. در آن سال‌ها شاعران جوان انقلاب؛ چهره‌هایی که شاید تنوع سلیقه زیادی داشتند و این اختلاف سلیقه‌ها سال‌ها بعد عیان‌تر شد، تجربه‌های شعری خود را برای اصلاح و بهره‌گیری از نظرات استاد نزد او می‌آوردند و اوستا بدون منت و با حوصله و دقت ضعف‌های شعری آنان را اصلاح می‌کرد. احاطه دقیق و کاملی که اوستا به ادبیات گذشته بخصوص به بزرگان قصیده‌سرایی فارسی داشت، باعث شد او نگاه دقیق، جامع و آگاهانه به ادبیات گذشته و فاخر ایرانی را به شکلی دقیق و درست به شاگردانش بیاموزد و همین دقت نظر و حساسیت باعث شد که نسل نخست ادبیات انقلاب اسلامی به ادبیات قدیم ایران به شکلی دقیق و اصولی با ادبیات کلاسیک انس بگیرد و همین انس و آشنایی باعث شد در نهایت شعر انقلاب در شکل و محتوا بازگشتی اصولی به ادبیات کلاسیک ایران داشته باشد.

مهرداد اوستا شاعر قَدَری بود و شعرهای ارجمندی از او به جا مانده و در حافظه جمعی ما ماندگار شده است اما تاثیر بسیار بزرگی که بر ادبیات انقلاب اسلامی داشت، معلمی و استادی او در ادبیات انقلاب اسلامی و پیشکسوتی او در این عرصه بود که از این جنبه او نقشی تاریخی و ارزشمند ایفا کرد.

آرش شفاعی ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها