هرجا پای استقلال و پرسپولیس در میان باشد، هیجان هم پشت‌بند آن می‌آید، سوژه دیروز سرخابی‌ها پایان انتظار چند ساله برای واگذاری‌شان به بخش خصوصی بود. موضوعی داغ که برای اولین بار خبرنگاران، سازمان خصوصی‌سازی را روی سرشان گذاشتند و البته تنها چیزی که در این جلسه قطعی شد فاش شدن نام سه متقاضی خرید سرخ‌ها و یک متقاضی خرید آبی‌ها بود و موکول شدن ماجرا به هفته‌ آینده.
کد خبر: ۷۹۳۳۱۳

شرایط دیروز سازمان خصوصی‌سازی، محل برگزاری مزایده استقلال و پرسپولیس طوری بود که رئیس این سازمان اذعان کرد این سازمان تا به حال چنین شور و شعفی به خود ندیده است. در چنین فضایی رئیس سازمان خصوصی‌سازی پاکت‌های متقاضیان را گشود و معلوم شد استقلال یک خریدار دارد و پرسپولیس سه متقاضی. اما با وجود خوشحالی اولیه نماینده شرکت شورایکو که خود را بی‌رقیب می‌دید، اما مبلغ ودیعه (هشت میلیارد و 700 میلیون تومان) که شرط اولیه شرکت در این مزایده بود به علت واریز نشدن، عملا کنار گذاشته شدند تا تکلیف استقلال در هفته‌ آینده معلوم شود.

پرسپولیس اما سه خریدار داشت؛ اولی فردی متمول به نام علیرضا معظمی‌نیا که مدعی بود 300 میلیارد تومان پول نقد برای پرسپولیس آماده دارد، اما به دلیل این‌که دیر به محل مزایده رسید، شرایطش به قول فوتبالی‌ها به اگر و اما کشید. دو شرکت متقاضی دیگر برای خرید پرسپولیس برای سرخ‌ها بخوبی شناخته شده هستند. یکی از آنها همان طور که از قبل مشخص بود شرکت استیل آذین ایرانیان و با مدیریت عابربانک فوتبال ایران یعنی حسین هدایتی و دومی شرکت بهنام پیشروکیش یعنی همان اسپانسر ابتدای فصل پرسپولیس که با محوریت حمیدرضا سیاسی به فوتبال ورود کرد.

دو فرد و شرکت متمولی که از همان ابتدای فصل به طور غیرمستقیم برای دستیابی به هدف خود یعنی تملک باشگاه پرسپولیس در فضای رسانه‌ای علیه هم فعالیت داشتند و دیروز رقابت آنها جنبه علنی و رسمی به خود گرفت و باید دید در روزهای آینده چگونه مقابل هم صف‌آرایی خواهند کرد. هر چند رئیس سازمان خصوصی‌سازی رقم پیشنهاد این دو شرکت را 298 میلیارد و 296 میلیارد تومان اعلام کرد و به تفکیک نگفت که این اعداد مربوط به کدام شرکت است، اما هدایتی در صفحه شخصی‌اش کار را برای ما راحت کرد. او در اینستاگرامش در مطلبی تحت عنوان نوستالوژی در رقم پیشنهادی، مبلغ پیشنهادی خود را 666/666/666/296 تومان (296 میلیارد و 666 میلیون و 666 هزار و 666 تومان) اعلام کرد. او که عدد 6 را برای خنک شدن دل هواداران پرسپولیس در این پیشنهاد ذکر کرده بود تصور نمی‌کرد پیشنهادش پایین‌تر از دو نفر دیگر باشد و رقبایش خوشحال شوند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به آخرین شرایط واگذاری استقلال و پرسپولیس و گوشه‌هایی از آنچه دیروز در سازمان خصوصی‌سازی گذشت:

چرا کار به مزایده سوم کشید؟

دی ماه سال گذشته برای اولین بار قیمت پایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس 290 میلیارد تومان اعلام شد اما در عین تعجب همگان یک روز پیش از موعد مقرر، مزایده لغو شد، چون خریداری وجود نداشت. در این مرحله شرایط این گونه بود: 40 درصد پیش پرداخت و بقیه مبلغ در 2 سال. رقم اولیه سنگین بود و هیات واگذاری برای دومین بار کمی شرایط را تسهیل کرد: پیش پرداخت 25 درصد و مابقی مبلغ ظرف چهار سال. اما بازهم کسی پا پیش نگذاشت تا این‌که برای بار سوم شرایط به این ترتیب شد؛ پیش‌پرداخت 20 درصد، بقیه مبلغ طی 5 سال.

همه این شرایط در حالی بود که عنوان می‌شد هیات واگذاری رقم 290میلیارد تومان را اعلام کرده تا کسی این دو باشگاه را نخرد علاوه بر این در روزهای گذشته نیز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر واگذاری این دو باشگاه به شرکت‌های خودروسازی بزرگ مطرح بود، نکته‌ای که عبدالله اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی باعث شد دیروز در ابتدای مراسم مزایده به این دو ذهنیت پرداخت و گفت: مشخص شد این ذهنیت‌ها درست نبود، ما سال گذشته 73 مزایده برگزار کردیم که در آن 24 شرکت به فروش رفت، پس دلیل نمی‌شود که نخواهیم پرسپولیس و استقلال را بفروشیم.

چگونه صاحب این دو تیم می‌شوند؟

در مزایده استقلال و پرسپولیس هم مثل هر مزایده دیگری هر کسی بالاترین قیمت را پیشنهاد داده باشد برنده تلقی می‌شود، مشروط بر این‌که از طرف کارگروه سه نفره‌ای متشکل از وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر دادگستری و وزیر ورزش و جوانان تائید صلاحیت شود.

نداشتن بدهی بانکی، نداشتن سابقه امنیتی ثبت شده و نداشتن محکومیت قضایی سه شرطی است که برنده مزایده برای تائید صلاحیت و به عبارتی احراز اهلیت آن موردنیاز است. البته اینها همه مشروط بر این است که متقاضیان مدارک کاملی تحویل داده باشند، امری که همین دیروز باعث ریزش دو نفر از آنها شد. مثل شرکت خریدار استقلال که پول را واریز نکرده بود یا فردی به نام علیرضا معظمی‌نیا که مدعی بود پول شرکت در مزایده را واریز کرده و به دلیل تاخیر در پرواز به محل مزایده نرسیده است، به این ترتیب شرایط برای این 2 متقاضی مبهم شد.

سه‌شنبه سرنوشت پرسپولیس

اما سند پرسپولیس که 3 مشتری دارد به نام چه کسی زده خواهد شد؟ رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به این‌که تا روز یکشنبه هفته پیش‌رو اداره‌ها و سازمان‌های مختلف تعطیل هستند ما از روز یکشنبه برای خواندن پاکت‌ها اقدام خواهیم کرد و اگر طی روزهای یکشنبه و دوشنبه نام برنده را اعلام نکردیم، قطعا تا روز سه‌شنبه این کار را خواهیم کرد.

پورحسینی در پاسخ به این پرسش که معظمی‌نیا که دیر به برگزاری مراسم مزایده رسید، می‌تواند در مزایده شرکت کند، گفت: اگر این فرد ثابت کند سپرده شرکت در مزایده را در زمان مقرر پرداخت کرده است،‌ اصلا نیازی به حضور او در این جلسه نبوده و حق او برای شرکت در مزایده اعاده خواهد شد. در غیر این صورت فقط یک راهکار برای او وجود دارد و آن این که دو شرکتی که پیشنهاد 296 (استیل آذین) و 298 میلیارد تومانی (بهنام پیشرو کیش) داده‌اند،‌ نتوانند برنده مزایده شوند و آن موقع درباره پیشنهاد آقای معظمی‌نیا تصمیم‌گیری خواهد شد.

این در حالی بود که علیرضا معظمی‌نیا در جمع خبرنگاران مدعی شد مبلغ را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کرده است و به دلیل تاخیر پرواز نتوانسته است در مزایده حضور یابد. او تاکید کرد: مبلغ 300 میلیارد تومان چک برای خرید باشگاه پرسپولیس به همراه دارم، البته پول من به دلار بود که به چک ریالی تبدیل کردم.

او درباره ماهیت حقیقی و حقوقی خود نیز این‌گونه توضیح داد: من از ترکیه آمدم و به دلیل مشکلات پروازی به جلسه دیر رسیده‌ام. خودم مدعی خرید باشگاه هستم و به هیچ شرکتی وابسته نیستم، من قصد دارم پرسپولیس را بخرم و آن را به هواداران مخصوصا مردم کرمانشاه تقدیم کنم.

استقلال چه می‌شود؟

شرکت شورایکو چون تنها متقاضی خرید استقلال بود، اگر دیروز فیش را واریز کرده بود، عملا سند باشگاه به نامش می‌خورد و تنها دغدغه‌اش تائید اهلیت بود نه پیشنهاد بالاتر رقیبان، اما این اتفاق نیفتاد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره شرایط این شرکت گفت: خریدار استقلال به دلیل این‌که فکر می‌کرد قرار است نقدی خرید کند، نیازی به واریز سپرده ندارد. در 10 روز آینده در باره شرایط استقلال تصمیم‌گیری می‌شود و مزایده چهارمی برگزار خواهد شد.

این در حالی بود که پیش از آغاز مراسم سیدمهدی شقاقی، نماینده شرکت شورایکو به عنوان متقاضی خرید باشگاه استقلال درباره حضور این شرکت در مزایده واگذاری سرخ‌آبی‌ها گفت: پاکت خود را ارائه داده‌ایم و بجز ما خریدار دیگری برای استقلال نیست. به هر حال تمام حساب و کتاب‌های لازم را کرده‌ایم و روی درآمدهای باشگاه حساب می‌کنیم.

شرکت شورایکو که متقاضی خرید باشگاه استقلال است، جزو شرکت‌های نفتی است و انجام عملیات حفاری، سیستم‌های تکمیل چاه، تهیه قطعات و لوازم حفاری و طراحی مهندسی ضدخوردگی فلزات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از فعالیت‌های آن محسوب می‌شود. اسکندر شوراب اسکندری، مدیرعامل این شرکت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها