حالا خبردار شدهایم که احتمالاً بعد از «کیتارو» نوبت اجرای «جیپسی کینگز» در ایران رسیده است. از اواخر سال گذشته صحبتهای درگوشی درباره حضور این گروه در ایران به گوش میخورد اما آنقدر محو اجرای «کیتارو» و رویای حضور «یانی» در ایران بودیم که خیلی راحت از کنار این صحبتها رد شدیم؛ بدون اینکه بدانیم تهیهکنندگان کنسرت «جیپسیکینگز» با جدیت مشغولاند و چیزی به اجرای این گروه در ایران نمانده است.
نامه اجرای این گروه روی میز اماکن گذاشته شده و کارهایش رو به جلو پیش رفته و انگار قرار است کمتر از دو هفته دیگر تالار بزرگ وزارت کشور میزبان این گروه اسپانیایی باشد و کوچ پادشاهان کولی به ایران برسد. اما از طرفی هم شنیده بودیم که برگزارکنندگان کنسرت هنوز قراردادی با این گروه، به اداره اماکن و ارشاد ارائه نکردهاند و کارهایشان به سرعت در جریان است و تالار وزارت کشور را برای تاریخ 20 تا 26 اردیبهشت رزرو کردهاند. به همین خاطر با «دکتر پیروز ارجمند» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد جزئیات اجرا و صحت و سقم این موضوع صحبت کردیم تا بدانیم حضور این گروه اسپانیایی در ایران قطعی است یا خیر.
لطفاً در مورد اجرای گروه «جیپسی کینگز» در ایران بگویید و اینکه اقدامات برای برگزاری این اجرا از چه زمانی انجام شده است؟
درمورد تاریخها حضور ذهن دقیقی ندارم اما فکر میکنم از 5 ماه پیش برای درخواست مجوزها اقدام شد. البته هنوز هم اجرای این کنسرت قطعی نیست و ما منتظر دریافت مجوز از دیگر نهادها هستیم که مجوز نهایی را صادر کنیم.
چیزی که ما شنیدهایم این است که تهیهکننده کار قراردادی با گروه چیپسیکینگز به اداره اماکن ارائه نداده است.
چرا ما قرارداد را گرفتهایم و سپس کارها را انجام دادیم و قرارداد را ما میبینیم و اماکن از ما قراردادی نمیخواهد که ما ارائه دهیم.
پس اجرایشان در تاریخ 20 تا 26 اردیبهشتماه در وزارت کشور قطعی است؟
ما در حال حاضر منتظر مجوز اماکن هستیم و زمانی که مجوز را صادر کنند، ما اجرا را نهایی خواهیم کرد.
برگزاری چنین کنسرتهایی پس از انقلاب در ایران سابقه نداشته و همواره با موانع زیادی روبهرو بوده است. چطور شد که یک گروه موسیقی خارجی که موسیقی باکلام اجرا میکند، توانسته از این موانع بگذرد؟
در یک دوره تاریخی موسیقی ایران از طریق عربستان به شمال آفریقا و اسپانیا میرود. بخشی از این موسیقی که در همان زمان ترکیبی از موسیقی ایران و هند بوده، به اسپانیا میرود و در آنجا با اسامی و الحان و مقامات مشترک شناخته میشود. در واقع همین گروه جیپسیکینگز که بخشی از موسیقی سنتی اسپانیا از آنِ ایشان است، ریشه در فرهنگ ایران و هند دارد و حتی ساز گیتاری که استفاده میکنند، برگرفته از ساز عود ایرانی است که به اسپانیا میرود و در طول زمان تبدیل به ساز گیتار میشود. ما مشترکات قومی و فرهنگی زیادی با اسپانیا داریم و مقالات زیادی در این زمینه وجود دارد و از طرفی محققان زیادی در این مورد کار کردند و اطلاعات مستندی در این زمینه موجود است. این یک گروه موسیقی کلاسیک و به نوعی سنتی اسپانیا است و این تفاوت میکند با موسیقی غربی امریکا و یا اروپا مثل موسیقی پاپ. این موسیقی مردمی آن کشور است، همانند فرهنگ ما که موسیقی سنتی داریم. در این زمینه محدودیتی برای همکاری با این گروهها نداریم. ضمن اینکه متون این گروه تأیید شده و مشکل خاصی ندارد و مضامین و محتویاتاش با فرهنگ ما ناهمخوان نیست.
کدامیک از قطعات این گروه در این کنسرت اجرا میشود؟
در این باره حضور ذهن ندارم اما کارها بررسی شده و با فرهنگ ما منافاتی ندارد. در واقع مواضع این گروه با ما دور از هم نیست و مواضع ضدصهیونستی در این گروه وجود دارد و در بررسیهای ما این موضوع لحاظ میشود. ضمن اینکه این گروه در ایران شناخته شده است و به هرحال نوعی از موسیقی سالم و پرطرفدار در فرهنگ شرقی است. درست است که در اسپانیا حضور دارد، اما شما در جنوب اسپانیا نشانههای اسلامی بسیاری را مشاهده میکنید که بخشی بهصورت معماری و بخشی دیگر بهصورت موسیقی باقی مانده و ما معتقدیم این بخشی از موسیقی ایران که در اسپانیا باقی مانده و موسیقی جیپسی کینگز هم بخشی از آن است. حتی در تحریرهای خوانندگان و مقامات و اسامی مشترکی که با ما دارند، همان مشترکات فرهنگی ما با اسپانیا دیده میشود که با خیلی از کشورهای دیگر نیز این مشترکات موسیقاییمان خیلی بیشتر به چشم میخورد.
تهیهکننده این برنامه چه شرکتی است؟
ما در صنعت موسیقی یک شرکت را به عنوان برگزارکننده داریم و یک بخشی به عنوان حامی مالی که در دفتر ما تعریف شده است. در بسیاری از کنسرتها، شرکتها برگزارکننده میشوند و سرمایهگذار شرکت دیگری است. در این کار سرمایهگذارانی وجود دارند و برگزارکننده کنسرت، شرکت «نوفه» است.
چرا مقدمات برگزاری این برنامه در سکوت پیش رفت؟
سبک ما این است که ترجیح میدهیم تا ماجرا به قطعیت نرسیده آن را رسانهای نکنیم و اگر چیزی قطعی شد، اعلام کنیم که البته حالا شما از یکی از آنها باخبر شدهاید!
هدف دفتر موسیقی از برگزاری کنسرت هنرمندان شناختهشده بینالمللی همانند کیتارو، یانی، جیپسی کینگز و... در ایران چیست؟
ما با دنیا تبادل فرهنگی داریم و این بخشی از وظیفه ماست. اتفاقاً چندبرابر این گروهها، گروههای ایرانی در خارج از ایران حضور پیدا کرده و به ترویج موسیقی ایرانی میپردازند. به عنوان مثال در سال گذشته چندین گروه ایرانی در اسپانیا برنامه اجرا کرده و ما همکاریها و ارتباطات بسیاری خوبی با خانه آسیایی در اسپانیا داشتیم. یعنی اگر یک یا دو گروه از اسپانیا به ایران میآید، به ازای آن چندین گروه ایرانی در اسپانیا برنامه اجرا کردند. در بخش ارتباطات بینالملل ما در دفتر موسیقی در حال برنامهریزی هستیم که تمرکز اصلی ما بر روی موسیقی شرق و موسیقی کلاسیک جهانی است، مخصوصاً موسیقی شرق و فرهنگهایی که مشترکات فرهنگی و مذهبی با ما دارند، بیشتر مد نظرمان است.
در مورد موسیقی کلاسیک نیز چون موسیقی علمی و تأیید شدهای است، در این زمینه هم با رعایت ضوابط و قوانین اگر شرکتی بخواهد وارد شود، استقبال میکنیم و به تازگی هم ارکستر سمفونیک ما شکل گرفته و قطعاً این ارکستر با هنرمندان بینالمللی اجراهای مشترکی خواهد داشت. بههرحال این ارتباط به شکل حساب شدهای که در دو محور موسیقی شرق و موسیقی کلاسیک خواهد بود، اما ما سیاستی در جهت موسیقی پاپ غربی و موسیقی راک و این دسته از گروهها نداریم و علاقهمند به فعالیت در این زمینه هم نیستیم.
از سرانجام کنسرت یانی بگویید و اینکه اجرای او در ایران به کجا رسید؟
این اجرا را شرکت برگزارکننده پیگیری میکند و بههرحال یکسری موارد حقوقی و توافقات خود شرکت با یانی وجود دارد که ابتدا باید به نتیجه برسد. به دلیل اینکه دستمزدهای این هنرمندان بینالمللی قابل توجه است و بههرحال شرکت باید تمام محاسبات مالیشان را در نظر بگیرند و باید بهگونهای باشد که توجیه مالی برای حمایت و برگزاری این کنسرت داشته باشند، هر زمانی که خودشان به توافق برسند ما بقیه کارها را انجام میدهیم. (موسیقی ما)
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد