گزارش احمد توکلی از بودجه سال آینده به مردم

بودجه 94 علامتی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی ندارد

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به مخالفان کلیات لایحه بودجه گفت: نمی‌توانیم قیمت حامل‌های انرژی را متناسب با قیمت فوب خلیج فارس افزایش دهیم زیرا فشارها بر مردم افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۷۷۰۸۰۳
نمی توانیم بنزین 700 تومانی را هزار و 700 تومان بفروشیم

غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون تلفیق در موافقت با کلیات لایحه بودجه از تلاش اعضای کمیسیون برای کاهش هزینه‌های جاری و افزایش اعتبارات عمرانی خبر داد و گفت: سه هزار و 200 میلیارد تومان از هزینه های جاری شرکت های دولتی را خط زدیم و به جای آن هیچ هزینه غیر ضروری اضافه نکردیم، از این محل 850 میلیارد تومان به تقویت بنیه دفاعی، 650 میلیارد تومان به پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش، 350 میلیارد تومان به ارتقای فرهنگ دینی، 250 میلیارد تومان به دیجیتالی شدن صدا و سیما، 250 میلیارد تومان به سرانه آموزش و پرورش و آموزش عالی، 250 میلیارد تومان به جهیزیه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اختصاص دادیم.

نماینده مردم گچساران با اشاره به اظهارات برخی منتقدان کلیات لایحه بودجه مبنی بر لزوم افزایش قیمت حامل های انرژی متناسب با فوب خلیج فارس گفت: ما نمی توانیم قیمت بنزین 700 تومانی را در شرایط تورمی به هزار و 200 تا هزار و 700 تومان افزایش دهیم، بنده همین پیشنهاد را در کمیسیون تلفیق دادم اما نمایندگان معتقد بودند مردم نمی‌توانند بیش از این فشار تحمل کنند و به جای آن مصوبه ای داشتیم که یارانه نقدی افرادی که 2.5 میلیون تومان در ماه حقوق می گیرند قطع شود.

وی با اشاره به اظهارات مصباحی مقدم در مخالفت با کلیات لایحه بودجه مبنی بر افزایش هزینه‌ها از جیب مردم گفت: ما از جیب مردم نگرفتیم تا به هزینه‌های جاری اضافه کنیم اگر دست در جیب مردم کردیم دست در جیب کسانی کردیم که مصرف بیشتر دارند برای کمک به محرومان.

رئیس کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه بودجه سال 94 فشاری بر مردم ندارد و دولت نیز خواستار کاهش فشار اقتصادی بر مردم بود گفت: جداول بودجه را بررسی کنید، این جداول آلوده به نظر شخصی من نیست.

تاج گردون ادامه داد: دولت تشخیص داده بود 70 درصد بودجه عمرانی صرف پروژه های ملی و 30 درصد صرف پروژه های استانی شود. در کمیسیون تلفیق بررسی کردیم و مقررش شد 60 درصد این بودجه به پروژه های استانی و 40 درصد به پروژه های ملی اختصاص یابد. البته سازمان برنامه مکلف شد در شهرستان هایی که پروژه ملی وجود ندارد سرجمع را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در بودجه سال 94، 350 میلیارد تومان بهسازی روستاها، 250 میلیارد تومان به اتمام بیمارستان های نیمه تمام، 250 میلیارد تومان به راهداری راه آهن اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در صفحه اول ماده واحده لایحه بودجه 94 نوشته شده است دولت حق ندارد بودجه عمرانی استان ها، ماده 180 (بودجه در اختیار نمایندگان برای فعالیت استانی) و سهم 2 درصد مناطق محروم را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون تلفیق اظهار داشت: اگر کلیات لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بازگردد ما باید نقطه نظرات مخالفان را بررسی کنیم، این در حالی است که نمی‌توان سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را به 31 تا 32 درصد افزایش داد. اگر این کار را بکنیم باید بودجه های عمرانی را کاهش دهیم.

تاج گردون افزود: قیمت انرژی را هم نمی توانیم به قیمت فوب خلیج فارس برسانیم و بنابراین بازگرداندن کلیات لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق فایده ندارد.

افزایش ۱۵ درصدی تملک دارایی ها در بودجه سال آینده

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اعتبارات تملک دارایی ها(عمرانی) در بودجه سال آینده کشور ۱۵.۸ درصد رشد داشته است.غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۴ اظهار داشت: ما در سال ۹۰ کشور را با صد میلیارد دلار، در سال ۹۱ و ۹۲ با حدود ۲۷ میلیارد دلار اداره کرده ایم و در سال جاری نیز با کمتر از ۲۵ میلیارد دلار درآمد نفتی تاکنون اداره کرده ایم.

وی با بیان اینکه اتکای بودجه به نفت در لایحه بودجه سال آینده به ۲۵ درصد رسیده است افزود: منابع عمومی دولت ابتدا ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که در کمیسیون تلفیق به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۲.۴ داشته است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به درآمدهای مالیاتی در این لایحه تصریح کرد: درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۳، ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که در این بودجه به ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی دارای رشد ۲۲.۵ درصدی دوده است و همچنین مالیات بر واردات نیز در این لایحه ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی درباره واگذاری دارایی های مالی گفت: فروش اوراق مشارکت از ۵ هزار میلیارد تومان به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

کاتب کاهش واگذاری سهام را یکی دیگر از نکات مثبت در این لایحه خواند و اظهار داشت: در سال ۹۳، ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام به فروش رسید که این مقدار در سال آینده به ۳ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است این اقدام برای این است که این بودجه واقعی تر و منطقی تر شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه همچنین درباره اعتبارات هزینه ای در این بودجه گفت: در سال ۹۳، ۱۴۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای وجود داشت که در بودجه سال ۹۴ به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید که رشد ۱۱.۲ درصدی داشته است. به این عدد در کمیسیون تلفیق ۵ هزار میلیارد تومان اضافه شد که نشأت گرفته از ۱۷ ماده الحاقی که برخی از نمایندگان نسبت به آن انتقاد داشتند که می شود این ۵ هزار میلیارد تومان را در بررسی جزئیات حذف کرد.

وی در مورد اعتبارات تملک دارایی گفت: این اعتبارات از ۴۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۴۸ میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیده است و در همین میان نیز کمیسیون تلفیق نیز دو هزار میلیارد تومان هم به اعتبار اولیه اضافه کرد.

نماینده مردم گرمسار با اشاره به موضوع هدفمندی در لایحه بودجه ۹۴ تصریح کرد: اگر نمایندگان نسبت به حذف خانوارهای با درآمد ۲.۵ میلیون تومان ابهامی دارند فضا برای اصلاح باز است و می توان این موضوع را اصلاح کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
۰
۰
چه راحت مردم رو دست میاندازن قیمت رو شایع میكنن 1700 تا یه ماه بعد راحت بگن 1200 مردم هم خوشحال و كلاشونو میندازن بالا واقعا راست گفتن سیاست پدر و مادر نمیشناسه

نیازمندی ها