پیشنهاد افزایش 25 درصدی تعرفه‌های پزشکی

هنوز مهر گام سوم طرح تحول سلامت و افزایش چشمگیر تعرفه‌های بخش بستری خشک نشده است که حالا وزارت بهداشت، دوباره پیشنهاد افزایش 25 درصدی تعرفه‌های پزشکی را مطرح کرده است.
کد خبر: ۷۶۴۴۱۹
پیشنهاد افزایش 25 درصدی تعرفه‌های پزشکی

مدیرکل تدوین استاندارد و تعرفه درمان وزارت بهداشت به فارس گفته است که هنوز تعرفه خدمات هتلینگ بیمارستانی و خدمات سرپایی واقعی نیست و برای حفظ وضع موجود ـ با توجه به تورم بالای حوزه سلامت ـ تعرفه‌های پزشکی در سال آینده باید حداقل 25 درصد افزایش پیدا کند.

علیرضا اولیایی منش توضیح داده است که با وجود افزایش حدود دو برابری تعرفه‌های پزشکی در بخش بستری، هنوز تعرفه برخی خدمات با هزینه‌های تمام شده فاصله زیادی دارد، یکی از این موارد خدمات هتلینگ بیمارستانی است.

البته هنوز این افزایش 25 درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال آینده قطعی نیست، اما باید توجه داشت که در سال‌های گذشته معمولا رسم بر این بود که وزارت بهداشت با افزایش تعرفه‌ها مخالفت می‌کرد، حالا با توجه به این‌که وزارت بهداشت خودش یک پای کار است و پیشنهاد افزایش 25 درصدی تعرفه‌ها را ارائه کرده، اصلا دور از انتظار نیست که در سال آینده، تعرفه خدمات هتلینگ و تعرفه درمان سرپایی افزایش پیدا کند.

خدمات غیردرمانی به بیمار مثل تخت، کمد، سرویس‌های بهداشتی و استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به عنوان زیرمجموعه خدمات هتلینگ به حساب می‌آید و امسال هم نرخ این تعرفه‌ها در بیمارستان‌های دولتی، 90 هزار تومان اعلام شده است.

خدمات سرپایی درمان هم شامل ارائه انواع خدمات درمانی به بیمار غیربستری است. مثلا ویزیت بیمار از سوی پزشک در زمره خدمات سرپایی به حساب می‌آید که این تعرفه‌ها هم قرار شده است تا 25 درصد افزایش پیدا کند، یعنی از سال بعد باید انتظار داشت که نرخ ویزیت پزشکان، یک‌چهارم نرخ فعلی افزایش پیدا کند.

در حالی وزارت بهداشت از افزایش تعرفه خدمات سرپایی و خدمات هتلینگ در بیمارستان‌ها در سال آینده سخن می‌گوید که همین چند ماه قبل هم تعرفه خدمات بستری، چند برابر افزایش پیدا کرد.

بر اساس کتاب جدید ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت که آبان امسال رونمایی شد، تعرفه‌های جراحی بیماران بستری و بسیاری دیگر از تعرفه‌های پزشکی، بین 120 تا 300 درصد افزایش پیدا کرد و جالب است که این میزان افزایش تعرفه‌ها را خود رییس سازمان نظام پزشکی نیز تائید کرده است، اما با این حال معلوم نیست که چرا وقتی چند ماه پیش، بخش عظیمی از بودجه‌های سلامت، صرف افزایش تعرفه‌های پزشکی شده است، اما با این وجود دوباره می‌خواهند منابع نظام سلامت را به پای افزایش تعرفه‌ها بریزند و قیمت خدمات پزشکی را برای مردم افزایش دهند.

آیا بیمه، پاسخگوی تعرفه‌های صعودی است؟

اگر با استدلال مدیرکل تدوین استاندارد و تعرفه درمان وزارت بهداشت جلو برویم، «برنامه وزارت بهداشت و وزارت رفاه و به طور کلی دولت این است که افزایش و اصلاح تعرفه‌ها به نحوی انجام شود که به هیچ وجه پرداختی مردم بیشتر نشود و با افزایش پوشش بیمه‌ای، میزان پرداختی مردم کمتر هم بشود.»

به عبارت دیگر، حرف حساب مسئولان وزارت بهداشت این است که اگر هم افزایش تعرفه‌ای در سال آینده اعمال می‌شود تا پزشک از تعرفه‌های جدید راضی باشد، مردم چوب این گرانی را نمی‌خورند.

دکتر فرزاد فرقان، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم، از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید: بحث ما فراتر از بحث افزایش تعرفه هاست و به نظرم باید برای این مشکلات و اختلاف‌نظرها، بیمه‌ها تقویت و مسئولیت بیشتری به آنها سپرده شود.

او تاکید می‌کند: در حالی که بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود که مردم فقط 30 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت کنند و بیمه‌ها 70 درصد بار درمان را به دوش بکشند، ولی حالا با وجود اجرای طرح تحول سلامت، سهم مردم از هزینه‌های درمان، هنوز هم حدود 60 درصد کل هزینه هاست.

از نگاه فرقان، مشکل اصلی را باید به بیمه‌ها نسبت داد که رابطه مالی بین بیمار و پزشک را اصلاح نمی‌کنند و حتی این مشکل موجب شده که گاهی برخی پزشکان، تخلف کنند و حق ویزیت را به طور خودسرانه افزایش دهند.

اما سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با صراحت عنوان می‌کند که با توجه به شرایط فعلی، هرگونه افزایش قیمت در تعرفه‌های پزشکی، اشتباه و تورم‌زاست.

او این ایده را هم قبول ندارد که باید برای افزایش تعرفه‌های پزشکی، بیمه‌های درمانی را تقویت کرد. این نماینده مجلس، استدلال وزارت بهداشت مبنی بر افزایش تعرفه‌های پزشکی با کمک بیمه‌ها را قبول ندارد و می‌گوید: درست است که می‌گویند اگر در سال آینده، تعرفه‌های پزشکی افزایش پیدا کند، همه بار هزینه‌ها به دوش بیمه‌ها محول می‌شود، ولی مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخ دهند که مگر اعتبار بیمه‌ها هم از منابع عمومی تامین نمی‌شود؟ مره صدق بر این باور است که با افزایش بار مالی بیمه ها، این بودجه‌ها باید از منابع دولتی و در نهایت از جیب مردم خرج شود و در نتیجه، باز هم این مردم خواهند بود که جور افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال آینده را به دوش می‌کشند.

اولویت سلامت، افزایش تعرفه نیست

هم‌اکنون در بسیاری از مناطق محروم کشور، مردم به ساده‌ترین امکانات درمانی هم دسترسی ندارند و به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد اقدام عاجلی برای ترمیم چهره نظام سلامت انجام شود، این اقدام باید روی مناطق محروم کشور متمرکز شود.

احمد آریایی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، از افزایش مجدد تعرفه‌های پزشکی در سال جدید انتقاد می‌کند و می‌گوید: نباید فقط به فکر درآمد پزشکان باشیم، بلکه باید در تصمیم‌گیری‌هایمان، گوشه چشمی هم به سبد هزینه خانوارهای ایرانی داشته باشیم.

به اعتقاد این نماینده مجلس، وزارت بهداشت باید برای خرج کردن بودجه‌های سلامت، اولویت‌بندی کرده و در این اولویت‌بندی هم عدالت را رعایت کند و به فکر اقشار ضعیف جامعه هم باشد.

پیشگیری و آموزش، دو حوزه مهمی است که آریایی‌نژاد تاکید دارد وزارت بهداشت باید بجای تاکید زیاد بر افزایش تعرفه‌های پزشکی، به فکر ارتقای کیفیت این حوزه‌ها باشد و در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

چند روز پیش هم سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مهر پیشنهاد داد که با توجه به این‌که افزایش تعرفه‌ها در سال 93 قابل توجه بوده و چند ماه پیش اعلام شده و همچنین با توجه به کنترل تورم برای سال 94 بهتر است افزایش تعرفه‌ پزشکی را شاهد نباشیم.

به گفته او، امسال با همکاری وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی برخی تعرفه‌ها با رشد قابل توجهی با هدف مقابله با زیرمیزی تعیین شد که با توجه به بررسی‌های انجام شده، نرخ‌های تعیین شده می‌تواند مبنای عمل پزشکان برای سال آینده نیز باشد.

البته در کل نمی‌توان انتظار داشت که تعرفه‌های پزشکی همگام با تورم سالانه افزایش پیدا نکند، ولی حداقل انتظار می‌رود که وزارت بهداشت در توزیع بودجه‌های نظام سلامت، فقط هوای پزشکان را نداشته باشد.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها