الان چه می‌کنند؟

سال‌های طلبگی نابغه قرآنی

بازیگران سینما معمولا در سنین جوانی به شهرت می‌رسند و روی جلد مجله‌ها می‌روند. اما برخی بازیگران سینما و تلویزیون این شانس را دارند که در سنین کودکی مشهور شوند و در دل مردم جا باز کنند. این محبوبیت تا زمانی پابرجاست که بازیگر کودک فرصت حضور در نقش‌های متنوع را داشته باشد.
کد خبر: ۷۵۹۹۹۴

تجربه نشان داده وقتی بازیگر به سن نوجوانی می‌رسد، محبوبیتش هم رنگ می‌بازد؛ زیرا او دیگر شیرینی دوران طفولیتش را ندارد و کارگردان‌ها هم برای نقش‌های جدید سراغش نمی‌روند. بازیگران کودک تا زمانی محبوب هستند که بتوانند لباس نقش‌های جدید را بر تن کنند و زمانی که نقشی برای اجرا وجود نداشته باشد طبعا بازیگر مورد نظر مشمول قاعده فراموشی می‌شود.

سیدمحمد حسین طباطبایی که در سنین کودکی بارها و بارها در قاب تلویزیون ظاهر شد نه بازیگر بود و نه قهرمان ورزشی؛ او نقش خودش را بازی می‌کرد. نقش منحصر به‌فرد کودکی که در پنج سالگی موفق به حفظ قرآن شده و تسلط خوبی بر روی آیات و روایات دینی دارد. برای همین هم او بعد از آن سال‌‌ها گرچه کمتر در تلویزیون دیده شد، اما در حوزه علمیه به مساله زیر بنایی تر یعنی تحصیل علوم دینی پرداخت.

محمدحسین حفظ کردن قرآن را از 2.5 سالگی آغاز کرد و با روشی که پدرش ابداع کرده بود خیلی زود توانست کل آیات قرآن را به خاطر بسپارد. او در همان سنین موفق به کسب درجه دکترای افتخاری از دانشگاه حجاز انگلستان شد و مورد توجه مجامع علمی دیگری هم قرار گرفت. این پسربچه در کنار حفظ قرآن توانست احادیث اصول کافی و همچنین کتاب گلستان سعدی و اشعار محتشم‌کاشانی را نیز به حافظه بسپارد. محمدحسین که او را با عنوان نابغه قرآنی می‌شناسند در نیمه اول دهه 70 بارها و بارها در برابر دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت. زیباترین سکانس هنرنمایی او مربوط به زمانی بود که روبه‌روی سیاستمداران و عالمان عرب زبان می‌نشست و با حاضر جوابی که داشت به سوالات آنها پاسخ می‌گفت. این پسربچه نابغه آنقدر بر آیات قرآن مسلط بود که در پاسخ به پرسش‌های معمولی نیز آیه‌ای از قرآن را رو می‌کرد. واکنش مخاطبان تلویزیونی و میزبانان عرب‌زبان به هنرنمایی این کودک حیرت بود. بیشتر پدر و مادران ایرانی دوست داشتند فرزندی همچون محمدحسین داشته باشند. فرزندی که از همه ثانیه‌های عمرش بهره برده و حال و هوایی روحانی و معنوی دارد. خیلی‌ها هم به پدر محمدحسین انتقاد می‌کردند که چرا نگذاشته او شیطنت‌ها و بازیگوشی‌های مربوط به سن و سالش را داشته باشد؛ اما محمدحسین با رفتارهایش نشان می‌داد که همچون یک کودک تفریحات خودش را دارد و به همه جنبه‌های زندگی اش توجه داشته است.

این پسربچه نابغه، امروز جوان رشید بیست و چهار ساله‌ای شده که در حوزه علمیه زیر نظر استادان مشغول به تحصیل است. او و پدرش موسسه قرآنی با عنوان جامعه القرآن الکریم را راه‌اندازی کرده‌اند که واحدهایش در گوشه و کنار کشور مشغول فعالیت است. این موسسه مکانی مناسب برای پرورش کودکانی است که می‌خواهند راه محمدحسین طباطبایی را ادامه دهند. باید منتظر بمانیم و ببینیم پدری که با روش منحصر به‌ فردش استعداد نهفته محمدحسین را شکوفا کرد، می‌تواند در کنار پسرش حافظان قرآن دیگری را هم تربیت کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها