رئیس جمهور: برای رفع مشکلات نیاز به ایثار و نخبگی داریم

بودجه 603 میلیارد تومانی برای تکمیل 11 پروژه استان بوشهر

رئیس‌جمهور دیروز در پایان سفر دو روزه خود به استان بوشهر اعلام کرد که در جریان این سفر مصوب شده که ۱۱ پروژه طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ با اعتباری بالغ بر ۶۰۳ میلیارد تومان در این استان اجرایی و عملیاتی شود.
کد خبر: ۷۵۹۸۲۳
بودجه 603 میلیارد تومانی برای تکمیل 11 پروژه استان بوشهر

به گزارش سایت ریاست جمهوری، روحانی در نشستی با خبرنگاران در بوشهر با تاکید بر این‌که سیاست دولت تدبیر و امید، تعامل سازنده با جهان بویژه با همسایگان جنوبی خلیج فارس است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز روابط خوبی با کشورهای جنوب خلیج فارس داشته و ما درصدد تقویت این روابط هستیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: تاریخچه و ریشه فرهنگی منطقه‌ای ما واحد است و همگی به دین مبین اسلام و پیروی از راه و رسم پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) ایمان داریم و این موضوع می‌تواند در تحکیم بیش از پیش روابط ما موثر باشد.

روحانی با بیان این‌که بوشهر می‌تواند با همسایگان جنوبی خود مناسبات و همکاری‌های خوبی در زمینه‌های مختلف برقرار کند، گفت: استان بوشهر می‌تواند با ایجاد رابطه صمیمی و بسیار خوب با همسایگان جنوبی، فعال‌تر از گذشته نقش‌آفرینی کند.

رئیس‌جمهور در ادامه به مصوبات و تصمیمات دولت یازدهم برای عمران و آبادانی استان بوشهر اشاره کرد و افزود: در جریان این سفر طرح‌های مختلفی در بخش‌های گوناگون برای توسعه و پیشرفت استان مصوب شده که همه آنها در دوره دولت یازدهم اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

روحانی عنوان کرد: توسعه بندر بوشهر و ایجاد منطقه آزاد تجاری که قبل از سفر در دولت تصویب شده و بزودی به‌صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، می‌تواند منشأ سرمایه‌گذاری در استان باشد. همچنین دو واحد نیروگاهی دیگر در کنار نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر احداث خواهد شد که مقدمات و تفاهمات اولیه با کشور سازنده انجام شده که این نیز می‌تواند موجب ایجاد تحول در سطح استان باشد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در زمینه اشتغال و توسعه استان گفت: استان بوشهر از مجموع بودجه‌ای که برای استان‌ها تعیین می‌شود در رتبه سوم قرار دارد و دولت به الزاماتی که برای پیشرفت سطح استان وجود دارد عمل کرده است و از همه مسئولان خواسته‌ام که حتی‌الامکان از نیروهای بومی در طرح‌هایی که برای استان وجود دارد، استفاده کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: استان بوشهر از استعدادهای طبیعی و انسانی غنی برخوردار است و لیاقت آن را دارد که در بالاترین رده توسعه قرار بگیرد و این کار به دست نخبگان استان امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره بلاتکلیفی اهالی دو روستا که در اطراف نیروگاه بوشهر زندگی می‌کنند، اظهار کرد: وزیر کشور مامور شده است که با جدیت این موضوع را پیگیری و به نتیجه برساند، ضمن این‌که نیروگاه بوشهر هیچ‌گونه مشکل حفاظتی و امنیتی که مردم بخواهند در کنار آن زندگی کنند ندارد و از نوع نیروگاه‌هایی است که از حفاظت و امنیت حداکثری برخوردار است و به طور منظم تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دارد.

دیروز همچنین عملیات اجرایی طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

روحانی با حضور در بندر بوشهر با توضیح وزیر راه و شهرسازی و دیگر مقامات اجرایی این طرح در جریان عملیات اجرایی طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین قرار گرفت.

در این مراسم که با حضور وزرای راه و شهرسازی و کشور و همچنین استاندار بوشهر برگزار شد، بر اتمام و تکمیل این طرح بزرگ استانی تا پایان دولت یازدهم تاکید شد.

قرار است در مرحله اول عملیات طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین به وسعت ۱۹۰ هکتار، مرحله‌های پایانه کانتینری، پایانه مواد فله مایع و یک پایانه چند منظوره با سرمایه‌گذاری 5000 میلیارد ریالی ظرف مدت ۳۰ ماه به اتمام برسد.

گوش دولت برای شنیدن مشکلات شنواست

رئیس‌جمهور همچنین سه‌شنبه شب در دیدار علما، ایثارگران و نخبگان استان بوشهر با اشاره به این‌که در دوران دفاع مقدس نخبگی توأم با ایثار باعث شد که ما در برابر توطئه جهانی پیروز شویم، گفت: برای رفع مشکلات امروز کشور نیز به ایثار و نخبگی نیاز داریم.

روحانی با ابراز تاسف از برخی مشکلات در استان بوشهر با وجود استعداد و ظرفیت فراوان و برخورداری از تاریخ درخشان، خواستار تبدیل شدن استعدادهای بالقوه استان به بالفعل شد و افزود: در این راه نیازمند حضور علما، بزرگان، روحانیون، دانشگاهیان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در عرصه هستیم.

روحانی با اشاره به این‌که باید با بهره‌گیری از علم و دانش، حداکثر بهره‌برداری را از منابع و امکانات خود با هدف ایجاد ارزش افزوده داشته باشیم، عنوان کرد: باید بندرگاه‌های استان بوشهر را بیش از پیش توسعه دهیم و از سواحل این استان مرزی بخوبی بهره گیریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم توجه بیشتر به صنعت گردشگری در این استان اشاره کرد و گفت: چرا مردم کشور ما باید به کشورهای خارجی و همسایه سفر کنند، در حالی که کشور ما از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است و باید گردشگران داخلی و خارجی را جذب گردشگاه‌های ایران کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که تنها با درآمدهای نفتی نمی‌توان کشور را اداره کرد، اظهار کرد: باید منابع درآمدی ما متعدد باشد و نمی‌توان به یک منبع متکی بود. باید با همسایگان و تولیدکنندگان متحد باشیم تا مشکلات را حل کنیم. روحانی با اشاره به برخی توطئه‌ها از جمله تلاش برای کاهش بهای نفت گفت: با فکر و برنامه می‌توان این توطئه‌ها را خنثی کرد و باید یاد بگیریم که تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به ماجرای صلح حدیبیه و اثرات صلح، گذشت و عفو در رساندن پیام اسلام از سوی پیامبر عظیم‌الشأن(ص) افزود: معنای تدبیر آن است که باید به فکر فردا و آینده بوده و با یکدیگر برادر و دوست باشیم. رقابت‌های حزبی و تضارب آرا در کشور هیچ اشکالی ندارد، اما باید برای منافع ملی از منافع حزبی و گروهی گذشت.

روحانی گفت: باید به یاد داشته باشیم که زیر چتر یک قانون اساسی هستیم و منافع بلندمدت ما یکی بوده و باید ادامه‌دهنده راه امام(ره) باشیم. نباید فداکاری بزرگان و منافع کشور را از یاد برد و با تمرکز روی مسائل جزئی، مسائل بزرگ‌تر و اهداف بلندتر را به حاشیه راند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که دنیای امروز دنیای رقابت است، افزود: با داشتن ملتی بااستعداد، فداکار، بزرگ و با سابقه تمدنی، نباید روی مسائل ناچیز متمرکز شویم.

دکتر روحانی با بیان این‌که اگر بخواهیم کشور را به جلو ببریم باید تحریم‌ها را بشکنیم، عنوان کرد: با حفظ دستاوردها، استقلال و حیثیت کشور می‌توان تحریم‌های ظالمانه را برداشت و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان نیز در چارچوب سیاست‌ها و استقلال کشور حرکت می‌کنند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که من مخالف نقد نیستم، گفت: نقد محترمانه هیچ اشکالی ندارد و باید راه‌حل بهتر بدهیم و اگر می‌خواهیم در سیاست خارجی موفق شویم، حمایت همگان ضروری است.

روحانی افزود: گوش دولت برای شنیدن مشکلات شنواست و دولت مشکلات را پیگیری خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها