امروزه حدود 150 مدل خودرو در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها با تفاوت‌های بسیار جزئی از یکدیگر قابل تشخیص هستند. سدان‌ها (خودروی سواری معمولی با دو ردیف صندلی) دارای سطوح درخشان و سقف‌های کشیده بوده و حتی کوپه‌های اسپرت متکی به جلو پنجره‌های بزرگ هستند تا نام و علامت شرکت تجاری خود را در بوق و کرنا کرده و به رخ بکشند.
کد خبر: ۷۵۶۳۸۲
10 خودروی نخبه 2015
بنابراین نمی‌توان با اطمینان آنها را طبقه‌بندی کرد. در این مقاله قرار است ده خودرو را که ترکیب نادری از نقاط قوت در خود دارند و از بقیه متمایز هستند، معرفی کنیم. درست است که نکات برجسته اتومبیل‌های زیر برشمرده شده است، اما خودروهای گردآوری شده در این مطلب دارای مشخصه‌های مشترک زیر هستند: قیمت هرکدام از آنها کمتر از 80 هزار دلار است (کمتر از 280 میلیون تومان)‌، هرکدام جزو سلاطین بخش خود هستند، ارزش پول پرداخت شده را دارند و رانندگی با آنها خوشایند و دلپذیر است. این ده خودرو می‌توانند هر راننده‌ای را سر شوق آورده و سرگرم کنند به شرط این‌که بدانید چگونه و کجا از آنها استفاده کنید.

بی‌ام‌ دبلیو ام 235 آی (BMW M235i)‌

کد ژنتیکی این خودرو بیان‌کننده خصوصیات به کار رفته در نسل گذشته بی‌ام دبلیو‌های کوچکی است که به‌خواب رفته‌اند. این مدل جانشین معنوی بی‌ام دبلیو 2002 است و قدیمی‌تر از بی‌ام دبلیوهای سری 3 محسوب می‌شود. بی‌ام دبلیو 2002 در دنیای خودرو که بسرعت در حال شکل‌گیری بود، نمی‌توانست همانی باشد که بتواند بیشتر خصوصیات یا اندازه‌اش را با ماشین‌های جدید به اشتراک بگذارد. در عوض M235i رجوعی به همان طرح کلی مدلE46M3 داشته که در اوایل قرن بیستم تولید شد و ستایش بسیاری از مشتاقان را به خود برانگیخت. M235i از یک موتور خطی شش سیلندر با توان 320 اسب بخار در مقایسه با موتور 333 اسب بخاری بی‌ام دبلیو M3 سود می‌برد. البته مدل جدید برای به حداکثر رساندن قدرت موتور از یک توربوشارژر استفاده می‌کند، در حالی که نمونه قدیمی از شتاب‌دهنده‌های استراتوسفریک برای رسیدن به حداکثر قدرت استفاده می‌کند. سیستم انتقال قدرت (جعبه دنده) در هر دو مدل شش دنده دستی است. شتاب صفر تا صد مدل جدید یک‌دهم ثانیه بیشتر از نمونه قدیمی است.

کادیلاک سی‌تی‌اس (CTS)‌

این خودرو برای قرار گرفتن در میان ده نمونه اول، مدل‌هایی از آئودی، بنز و بی‌ام دبلیو را پشت سر گذاشته است. موتور دوقلوی توربو شارژ 420 اسب بخاری این خودروی اسپرت که طرفداران زیادی دارد، باعث جدا شدن آن از دیگر رقبا شده است. دیو لئونه، رئیس بخش مهندسی کادیلاک می‌گوید: در نسل سوم کادیلاک‌های CTSفاصله بین محور جلو و محور عقب اتوموبیل افزایش یافته و برای بهره‌وری بیشتر جرم اتومبیل و توزیع کاملا متعادل وزن، بیش از 40 هزار مدل در کارگاه‌های طراحی خودرو تجزیه و تحلیل شده است. بسیاری از قطعات جلویی اتومبیل از آلومینیوم ساخته شده و باتری خودرو در عقب ماشین قرار گرفته است و با محاسبه گرم به گرم توانسته‌ایم به اندازه صد تا 150 کیلو از وزن ماشین کم کنیم. ما بی‌ام دبلیو مدل E90 سری 3 و مدل‌های کنونی سری 5 آن را هدف گرفته‌ایم و از آنجا که بی‌ام دبلیو سری 5 افزایش وزن داشته، کار ما در این بخش راحت‌تر است. سلاح استراتژیکی لئونه دامپر مگنتورئولوژیکی(MR) است که سال‌ها قبل توسط کارخانه ژنرال موتورز تولید شده و در بسیاری از اتومبیل‌های اسپرت اروپا دیده می‌شود. هدف از ارتقای شاسی هم افزودن یک چاشنی مخصوص به خودروست.

شورلت کوروت استینگری

زمانی که اولین شورلت‌های کوروت پس از جنگ جهانی دوم و در سال1953 تولید شد به تکامل‌یافتگی امروز نبود. بدنه بد ساخت و فایبر گلاس خودرو برای موتور شش سیلندر با جعبه دنده اتوماتیک دو سرعته سنگین بود و سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی شده بود خودرو به سمت منقرض شدن حرکت کرد، اما یک تغییر در کد ژنتیکی توانست این خودرو را برای 60 سال بعد ماندگار کند. استفاده از موتور هشت سیلندر 2‌/‌6 لیتری با 400 اسب بخار رمز این ماندگاری بود. در مدل امروزی کوروت استینگری موتور LT1 V-8 با قدرت 460 اسب بخار جایگزین موتورهای 2‌/‌6 لیتری اجداد خود شده است. برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیمی از سیلندرها در مواقع غیرضروری بسته شده و مصرف سوخت آن در بزرگراه به 15‌/‌8 لیتر در صد کیلومتر می‌رسد. فرمان اتومبیل، ترمزها و کف صندلی‌ها زبان گویای این خودروی اسپرت نسل هفتمی کوروت هست.

پورشه باکستر ‌/‌ کایمن

همان‌طور که گفتیم یکی از معیارهای انتخاب ده ماشین برتر، سقف قیمت 80 هزار دلار بوده است. چون صرف هزینه بیشتر هنگام ساخت باعث می‌شود احتمال تولید اتوموبیل بد به صفر نزدیک شده و تفاوت بین خودروهای خوب بسیار کم و ناچیز شود. چنین چیزی را می‌توان در مورد خودروهای موتور وسط (قرار گرفتن موتور بین محورهای جلو و عقب) عنوان کرد. دو قلو‌های موتور وسط پورشه اساسا متفاوت‌تر از دیگر رقبای خود هستند که در میان ده خودروی برتر قرار گرفته‌اند، زیرا هزینه‌ طراحی آنها در بعضی مواقع سه تا چهار برابر رقباست. مسلما قیمت مدل‌های باکستر و کایمن که دارای آپشن‌های متوسط رو به بالا باشند، براحتی از مرز 80 هزار دلار فراتر می‌رود، اما مزیت ذاتی این اتوموبیل‌ها حتی در باکستر با قیمت پایه 52395 دلار (حدود 183 میلیون تومان)‌ کاملا قابل درک است. مزیت قرار گرفتن یک موتور 227 کیلو گرمی به جای ابتدا یا انتهای خودرو در وسط، موضوعی قابل توجه در فیزیک است که باعث کاهش اینرسی قطبی شده و در نتیجه خودرو آزادی حرکت بیشتری هنگام تغییر جهت دارد. تمرکز جرم در مرکز ماشین باعث برقراری تعادل بیشتر و انعطاف بالا برای شروع و توقف چرخش‌های سریع می‌شود، باتوجه به این‌که وزن موتور در جلوی خودرو نیست، فرمان‌پذیری باکستر و کایمن استثنایی است. این دو تعادل بسیاری دارند و می‌توانند به‌عنوان خودروی روزانه، خودروی کوپه لوکس یا یک اسپرت بی‌نظیر ایفای نقش کنند.

فولکس واگن جی‌تی‌آی

فولکس واگن گلف شاید مانند چاقوی سوئیسی باشد. همان چاقوهای زرشکی رنگی که به‌عنوان سوهان، ناخن، پیچ‌گوشتی، در باز‌کن، کنسرو و بطری می‌توان کار برد.

شاید مدل‌های بنزینی TSI مثل چاقو،TDI دیزلی مانند پیچ‌گوشتی و جی‌تی‌آی هم مانند درفش نوک تیز باشند. همچنین گلف مانند چاقوی سوئیسی در نسل هفتم خود دچار یک ادغام شیرین تاریخی شده است. این نهمین سال متوالی است که عضوی از خانواده گلف در میان ده ماشین برتر سال قرار گرفته است.

فرمان اتوموبیل همچنان سبک و سرحال است. سیستم تعلیق باز چیدمان شده و اتاقک خودرو حسی شبیه مرسدس بنز کوچک کلاس S به شما القا می‌کند. موتور دو لیتری توربو شارژ چهار سیلندر فقط 220 اسب بخار قدرت دارد، اما گشتاور 260 نیوتن متری در 1600 دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این خودرو در دو مدل سه در و پنج در هاچ بک تولید می‌شود.

هوندا آکورد

هوندا آکورد موفق شده سال به سال بین 300 هزار تا 400 هزار دستگاه خودرو بفروشد. چه کسی تصور می‌کند چنین ماشین استثنایی‌ای از دید پنهان بماند؟ بسیاری از مالکان آکورد نمی‌توانند بفهمند یا اهمیتی نمی‌دهند که چه چیزی باعث برتری خودروی آنها بر دیگران شده است.

خریداران دقیق‌تر وقتی با آکورد خریداری شده به خانه می‌روند، چه مدل سدان، هیبرید یا کوپه متوجه می‌شوند که این خودرویی خانوادگی است و پنج نفر براحتی می‌توانند در آن بنشینند. بعلاوه کم‌مصرف نیز هست. دو چیز اغواکننده در آکورد وجود دارد: اول این‌که آکورد هزاران قطعه را در یک قالب واحد به‌گونه‌ای ترکیب کرده که انگار نه به هم پیچ شده، نه جوش خورده، نه چسب خورده و نه به هم چفت شده‌اند، اما یک قالب واحد را تشکیل داده‌اند. صدای هارمونیک صدها قطعه در موتور، جعبه دنده شش سرعته دستی، سیستم تعلیق جاذب و موقعیت راننده که به نظر می‌رسد ضمن تاکید بر میدان دید زیاد بیرونی، سفارشی ساخته شده است.

آکوردها بهتر از چیزی که باید باشند هستند، بهتر از چیزی هستند که مالکانشان می‌خواهند و یک استثنا در اقتصاد مشتری محور محسوب می‌شوند. پس جای تعجب نیست که آکورد پرفروش‌ترین باشد.

مزدا 3

شما می‌توانید مزدا3 را مثل کبوتر فروتنی تصور کنید که از پشت پنجره خودنمایی می‌کند. هیچ چیز جذاب یا زرق و برق‌داری در آن نمی‌بینید، اما آیا می‌دانستید کبوتر یکی از شش حیوانی است که می‌تواند بازتاب خودش را در آینه تشخیص دهد؟

مزدا3 هم دارای استعدادهای پنهانی است؛ ازجمله توانایی ارائه تفاوت بین سبک و طراحی. سبک، از چگونه به نظر رسیدن و طراحی، از چگونه کار کردن صحبت می‌کند. برخلاف اکثر اتومبیل‌های کوچک فضای داخلی مزدا3 برای مدیریت حواس‌پرتی بصری، شناختی و رفتاری که در رانندگان ماشین‌های مدرن نفوذ می‌کنند راهی یافته است. مزدا برای غلبه بر حواس‌پرتی‌های بصری، یک صفحه نمایش 7 اینچی در مرکز کنسول و یک نمایشگر فعال رانندگی در جلوی فرمان و در میدان دید موجود راننده قرار داده و در نتیجه زمان لازم برای تمرکز و تنظیم مجدد چشم به جلو را به حداقل رسانده است.

این سیستم حذف حواس‌پرتی معمولا در خودروهای لوکس اروپایی دیده می‌شود. باتوجه به هجوم بی‌سابقه اطلاعات هشداردهنده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای به سمت راننده در آینده نزدیک، مزدا ایجاد هماهنگی منظم برای پاسخگویی به این اطلاعات را یک اولویت می‌داند، نه یک آپشن تجملاتی و لوکس.

موتور 5‌/‌2 لیتری چهار سیلندر خطی با قدرت 184 اسب بخار، تزئین‌کننده این خودروی دیفرانسیل جلوست.

فورد موستانگ جی‌تی

یک هرم عظیم از گوی‌های شیشه‌ای را تصور کنید که کاملا متعادل است. اگر فقط یکی از این گوی‌های وابسته به یکدیگر را از پایه هرم بکشید، کل هرم خواهد ریخت. در هر سیستم پیچیده‌ای فقط یک تغییر می‌تواند عواقب ویرانگری داشته یا آن را در جهت عکس هدایت کند. در طول مدت توسعه موستانگ 2015 یک تغییر باعث واکنش زنجیره‌ای برگشت‌ناپذیر شد که به ارتقای موستانگ شد و آن تعویض اکسل عقب قدیمی با یک نمونه مستقل بود. نمونه جدید تا حدی از اجزای فولادی و آلومینیومی مشتق شده است. سیستم تعلیق مستقل پالایش بی‌سابقه‌ای را برای موستانگ جی‌تی به ارمغان آورده است. دیو پریکاک از مهندسان ارشد فورد می‌گوید: در طراحی جدید از هندسه کاملا متفاوت با زیر فریم‌های جدید استفاده شده و سیستم تعلیق سبک‌تر و سفت‌تر از نمونه قدیمی است. سیستم تعلیق جدید هنگام شیرجه رفتن در پیچ‌های چالشی کاملا خود‌نمایی می‌کند.

مزدا 6

شاید پس از شنیدن این جمله تبلیغاتی که زبان طراحی سبک کودو مزدا 6 نشان‌دهنده زیبایی عضلانی یک حیوان یورش‌کننده است یا این‌که الهام گرفته شده از یکی از سبک‌های زنده ورزشی ژاپن است، در عکس‌العمل ابتدایی بتوانیم جلوی پوزخند مان را بگیریم و مودبانه سر تکان دهیم که باشد، حق با شماست. شاید خنده‌دار باشد، اما مزدا این کار را انجام داده است.

مزدا 6 همان جانور نادر است. ماشینی است درست شبیه همان چیزی که از آن الهام گرفته شده، محکم و فرز و کاملا اسپرت. در دنیایی که معمولا طراحی خودرو چیزی بیش از خم‌های فلزی گرداگرد یک پلتفرم سخت و برخی تقلید کردن‌ها و استعاره گرفتن‌ها نیست، مزدا 6 از این مجموعه‌ پای خود را بیرون گذاشته است. آن چیزی که بیشتر از همه چشمگیر است ترکیب فرم و عملکرد در یک سدان متوسط است. مزدا 6 کمی لاغر به نظر می‌رسد و به همین دلیل حدود صدکیلو‌گرم از سلف خود سبک وزن‌تر است. این خودرو اسپرت نیست، اما مهندسانی آن را طراحی کرده‌اند که درک عمیقی نسبت به این موضوع داشته‌اند تا بدون زمخت شدن طراحی، یک خودروی خانوادگی متمایل به اسپرت طراحی کنند. این ظرافت طراحی در دقت فرمان، استحکام ترمزها، دقت در جاگذاری پدال‌ها و عکس‌العمل مناسب دریچه بنزین منعکس شده است. مصرف سوخت این خودرو که مجهز به موتور 5‌/‌2 لیتری استاندارد در بزرگراه است، حدود شش لیتر در صد کیلومتر است.

هرچه بیشتر در این ماشین بنشینید از فضای داخل آن بیشتر لذت می‌برید و دوست دارید بیشتر درون آن بنشینید، مگر این‌که 12 بچه داشته باشید!

تسلا مدل اس60 (‌S60 )

این خودرو با باتری نیرو می‌گیرد. تسلا به لحاظ تجاری بهترین بوده و چگالی انرژی آن از نزدیک‌ترین رقیب الکتریکی‌اش یعنی نیسان Leaf 50 درصد بالاتر است. درواقع باید گفت ـ تسلا مدل اس‌بی رقیب است یا حداقل هیچ رقیب مستقیمی ندارد، زیرا باتری آن ظرفیت بسیاری ارائه می‌کند. شاید منطق پشت طراحی تسلا را شنیده باشید. استفاده از یک پیشرانه تک عنصر اجازه می‌دهد تا سلول‌های باتری بیشتری در خودرو به کار رود. این طراحی باعث افزایش مسافت طی شده می‌شود و نیاز به یک موتور احتراقی درون سوز را به‌عنوان طرح مکمل از بین می‌برد، اما این بسته باتری فقط یک جعبه سلول‌های لیتیوم یونی قرار گرفته در پشت صندلی یا تنه ماشین نیست. بلکه به گونه‌ای به ساختار خودرو کمک می‌کند تا فرمان‌پذیری آن بهتر شود. بسته باتری‌ها به شکل کاملا مسطح در کف خودرو و نزدیک به زمین قرار گرفته و اساسا نقش فلورپن خودرو را دارد. باید گفت طراحی باتری و بسته‌بندی آن بسیار خلاقانه است. وزن بسیار پایین باعث می‌شود خودرو با نرمی خاصی حرکت کند. پس در بزرگراه‌ها دقت کنید وقتی شما احساس می‌کنید با سرعت صد کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنید، با نگاهی به کیلومتر شمار خواهید فهمید سرعت شما در حقیقت حدود 140 کیلومتر در ساعت است. زیرا سیستم تعلیق و کالیبراسون خودرو آن را بسیار آرام و بی‌صدا کرده است. موتور خودرو 302 اسب بخار قدرت دارد. پیشرانه جمع و جور باعث اختصاص فضای بیشتری به اتاق شده است و در مدل اس ایجاد ردیف سوم صندلی به‌عنوان یک آپشن در نظر گرفته شده است.

شگفت‌انگیز است که کارخانه تسلا فقط چند سال پس از راه‌اندازی قادر به تولید انبوه چنین خودروی خوبی است.

car and driver / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها