خبر سلامت

آزمایشی ضروری برای بارداری‌های بالای 35 سال

یک متخصص زنان و زایمان گفت: اگر سن مادر بالاتر از 35 سال و تست غربالگری مادر در سه ماهه اول بارداری مثبت بوده و سابقه تولد نوزاد با مشکلات کروموزومی یا نقایص لوله عصبی یا سابقه خانوادگی برای یک بیماری ژنتیکی خاص داشته باشد باید برای وی تست آمنیوسنتز برای تائید سلامت جنین از نظر ژنتیکی انجام شود.
کد خبر: ۷۵۳۹۵۰

دکتر آمنه لاهوتی در گفت‌و‌گو با جام‌جم با اشاره به این‌که آمنیوسنتز یک آزمایش تشخیصی قبل از تولد است که در آن بخشی از مایع دور جنین با سوزن کشیده شده و برای انجام آزمایشاتی استفاده می‌شود، افزود: زمانی که در سونوگرافی اختلالات ساختمانی جنین تشخیص داده می‌شود نیز حتما باید آمنیوسنتز انجام شود. البته بیشترین هدف انجام آمنیوسنتز نیز تشخیص بیماری‌های ژنتیکی است، اما گاهی هدف از انجام این تست تشخیصی تعیین این نکته است که آیا شش‌های جنین بالغ شده‌ است یا نه. گاهی نیز از آمنیوسنتز برای تشخیص عفونت‌های جنینی داخل رحمی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: آمنیوسنتز یک فرآیند سرپایی است و بیمار پس از آن به منزل خواهد رفت. این کار حدود 15 تا 20 دقیقه به طول می‌انجامد. این روش تقریبا بی‌خطر بوده و شانس سقط در آن کمتر از یک درصد است. از عوارض بسیار نادر آمنیوسنتز از دست دادن جنین، خونریزی، انقباض عضلانی و نشت مایع از واژن است. البته احتمال بروز این مشکلات بعد از 16 هفته حدود یک درصد است.

رفتاردرمانی، درمان پرخوری عصبی

یک متخصص روانپزشکی گفت: پرخوری عصبی در کنار استفاده از داروهای کنترل افسردگی با آموزش مهارت‌های زندگی و راهکارهای مقابله‌ای هنگام بروز خشم، اضطراب و عصبانیت، درمان و کنترل می‌شود.

دکتر عاطفه قنبری در گفت‌و‌گو با جام‌جم افزود: پرخوری عصبی معمولا به دنبال احساسات منفی مثل اضطراب، خشم و عصبانیت و حتی خستگی زیاد در برخی افراد اتفاق می‌افتد. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به پرخوری عصبی از کودکی از اطرافیانشان یاد گرفته‌اند هنگام بروز اضطراب و ناراحتی از راهکار خوردن بهره بگیرند. از سوی دیگر، بسیاری از والدین برای آرام کردن و تسکین گریه و بی‌قراری فرزندان از دادن خوراکی به وی بهره می‌گیرند که روش نادرستی است و درواقع به کودک می‌آموزند با مصرف نوعی خوراکی خود را آرام کند.

وی تاکید کرد: اگر هریک از ما از کودکی مکانیسم‌ها و راهکارهای مقابله‌ای کارآمد را برای کنترل احساسات منفی یاد بگیریم به روش‌های اشتباهی چون زیاده‌خوری عصبی روی نخواهیم آورد. بی‌شک زیاده‌خوری با بروز چاقی در فرد زمینه ایجاد افسردگی مجدد را فراهم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها