آسیب‌شناسی مدیریت جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

جشنواره موسیقی روی نت بلاتکلیفی

موسیقی بی‌تردید یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های فرهنگی در چند دهه اخیر بوده است و کسی که مدیریت این بخش را در وزارت ارشاد به عهده می‌گیرد معمولا با حواشی مختلفی روبه‌رو می‌شود، اما حالا پیروز ارجمند در جایگاه مدیرکل موسیقی ارشاد روز گذشته خبرهای جنجالی را در این حوزه مطرح کرد، از مجوز دادن به موسیقی رپ و کنسرت‌های چهره‌های جهانی در ایران گرفته تا دستور ویژه رئیس‌جمهور برای احیای ارکسترها و احتمال اجرای آنها در جشنواره موسیقی فجر.
کد خبر: ۷۴۵۶۲۵
خبرهای داغ از موسیقی رپ و اجرای چهره‌های جهانی

یکی از خبرهایی که در چند ماه اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد برپایی کنسرت‌های چهره‌های جهانی در ایران بود که یکی از آنها یعنی کیتارو بالاخره جامه عمل به خود پوشاند و در فاصله یک هفته مانده تا ایام محرم و سوگواری او به ایران آمد و برای هوادارانش خواند و نواخت، اما حالا پیروز ارجمند در گفت‌وگوی مفصلی که با تسنیم داشته است به اجرای سامی یوسف و یانی در ایران اشاره می‌کند و توضیحاتی می‌دهد.

سالن نداریم، چهره‌های جهانی می‌ترسند

ارجمند ابتدا می‌گوید: برخی از دوستان پیگیر آمدن سامی یوسف به ایران بودند تا کنسرت‌هایی در ایران برگزار کند. اما تاکنون درخواست مشخصی به دست ما نرسیده است. من هم در جریانِ آمدن او به ایران نیستم، اما امیدوارم ایشان به ایران بیاید. ما استقبال می‌کنیم که ایشان کنسرتشان را برگزار کنند.

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد اما وقتی صحبت از اجرای یانی به میان می‌آید با احتیاط شروطی را به میان می‌کشد و می‌گوید: قرار است مدیران برنامه یانی به ایران بیایند و از نزدیک با ما مذاکره کنند. یانی برای برگزاری کنسرت‌هایش قواعد و شرایط خاصی دارد که این قواعد و شرایط باید فراهم باشد تا کنسرتش را برگزار کند. به همین دلیل قرار است مدیران برنامه یانی به ایران بیایند و با دیدن امکانات ما درباره برگزاری کنسرتشان مذاکره کنیم. اگر از نظر امکانات همه چیز مورد تائید باشد، وارد مراحل اجرایی کنسرت می‌شویم.

به گفته وی، یانی می‌خواهد امکانات در ایران را کاملا بررسی کند تا در صورت تائید برای برگزاری کنسرت به ایران بیاید. می‌خواهد سالن، صدا، نور، آکوستیک و تجهیزات را ببیند و بعد برای آمدن به ایران تصمیم بگیرد.

ارجمند درباره احتمال اجرای کیتارو ، موزیسین ژاپنی در جشنواره موسیقی فجر امسال هم این گونه توضیح می‌دهد: مکاتبات را با کیتارو انجام داده‌ایم و پیگیر هستیم تا این هنرمند را برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر به ایران بیاوریم. البته کیتارو اجراهایی در کشورهای دیگر هم دارد که باید زمانبندی‌های ایشان را بررسی کنیم تا بتوانیم شاهد اجرای کیتارو در جشنواره موسیقی فجر باشیم.

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ادامه درباره وضع سالن‌های اجرای موسیقی در ایران گفت: بجز تالار وحدت، بقیه سالن‌ها از استاندارد کامل برخوردار نیستند. مثلا برج میلاد سیستم صدا و نور و صندلی خوبی دارد، اما امکانات جانبی که گروه‌های بین‌المللی می‌خواهند را ندارد. اگر گروه‌های خارجی و بین‌المللی به ایران بیایند موجب می‌شود که کاستی‌ها را بیشتر به ما گوشزد کنند و در مقابل نیز شرکت‌های سازنده سالن‌ها مجبور به رعایت استانداردها می‌شوند. اکنون سالن‌های ما استاندارد کامل نیستند، اما در عین حال برخی استانداردها را دارند؛ البته سالن‌هایی که ما داریم، صرفا برای اجرای کنسرت موسیقی نیستند و چندمنظوره‌اند.

او همچنین از ساخت سالن موسیقی بزرگی در تهران خبر می‌دهد و می‌افزاید: سالن بزرگی در تهران در حال ساخت است که می‌خواهیم تجهیزاتش را وارد کنیم. بخشی از قراردادهای این سالن هم نوشته شده است. دو سالن دیگر هم در شهرستان‌ها در حال ساخت و تجهیز است. خوشبین هستیم تا اتفاق‌های خوبی در سال‌های آینده در این زمینه بیفتد.

چراغ سبز به خوانندگان رپ

ارجمند درباره مجوز دادن به موسیقی رپ یا همان «گفت آواز» هم اظهارنظر کرده و می‌گوید: اگر قرار است کار جدیدی در زمینه «گفت آواز» انجام شود، باید آثارش کیفیت بالایی داشته باشد. آنچه تا به امروز برای دریافت مجوز به دست ما رسیده، هم محدود بوده و هم این‌که کیفیت فنی لازم برای گرفتن مجوز را نداشته‌اند.

او ادامه می‌دهد: برخی از اهالی موسیقی به من می‌گفتند که موسیقی رپ مجوز نمی‌خواهد و زیرزمینی است؛ زیرا این موسیقی ماهیتی اعتراضی دارد. بله درست است این موسیقی ماهیتی اعتراضی و نقد اجتماعی دارد. شما اگر امروز بخواهید تجمعی اعتراضی در هر زمینه‌ داشته باشید، باید از وزارت کشور برای چنین اجتماعاتی مجوز بگیرید. حتی اگر این اعتراض در زمینه محیط‌زیست یا هر مورد دیگری باشد. در عرصه موسیقی هم همین طور است. یک اثر می‌تواند ماهیتی اعتراضی و اجتماعی داشته باشد و در عین حال مجوز لازم برای انتشار را هم داشته باشد. این که یک اثر فقط به دلیل اعتراضی و اجتماعی بودنش نمی‌تواند مجوز بگیرد، اصلا قابل قبول نیست.

ارجمند در پایان سخنانش درباره تعطیلی ارکسترها خبر ویژه‌ای دارد و می‌گوید: رئیس‌جمهور دستور ویژه برای اختصاص بودجه به ارکسترها را داده است و تاکنون در طی کردن مراحل اداری مانده است، ما هم نگرانیم و منتظر. به گمانم دوستانمان در سازمان برنامه و بودجه بهتر می‌توانند پاسخگو باشند. ما سعی می‌کنیم ارکسترها به جشنواره موسیقی فجر برسند و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها