همزمان با ارائه دومین گزارش ملی یو.پی.آر مطرح شد

انتقاد جواد لاریجانی از گزارش احمد شهید علیه ایران

هیأت عالی‌رتبه حقوق بشری ایران دیروز دومین گزارش ملی یو.پی.آر خود را که شامل تشریح اقدامات انجام شده درباره عملی کردن ۱۲۳ توصیه پذیرفته شده از سوی کشورمان در دور قبلی بود، به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.
کد خبر: ۷۳۳۷۵۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد لاریجانی در این نشست گزارشی از دستاوردها و پیشرفت‌های کشورمان در بخش‌های مختلف حقوق کودکان، زنان، آموزش، بهداشت و درمان، حقوق شهروندی، بیمه تامین اجتماعی، حقوق اقشار آسیب‌پذیر و ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه بیشتر علمی و فناوری ارائه کرد و پس از آن نمایندگان 110 کشور حاضر در نشست، نظرات خود را در قالب توصیه‌های جدید، تائید عملکرد مثبت کشورمان در فاصله دو گزارش یا با رد کردن تلاش‌های به عمل آمده از سوی ایران در چهار سال گذشته در خصوص انجام توصیه‌ها اظهار کردند. در این نشست غیر از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، عمده کشورهای حاضر از پیشرفت‌های به‌عمل آمده در ایران در حوزه‌های مختلف تقدیر و توصیه‌هایی را برای بهبود شرایط ارائه کردند.

لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در این نشست با بیان این‌که در فاصله زمانی بین دو گزارش یو.پی.آرِ ایران، تحولات گسترده‌ای در زمینه تحقق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است، از ارتقای حق بهداشت، حق مسکن، حق آموزش، حق توسعه و حق برخورداری از تامین اجتماعی، به عنوان نمونه‌هایی از مهم‌ترین فعالّیت‌های صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران یاد کرد. او به شورای حقوق بشر گفت: به رغم تلاش‌های گسترده و بی‌شائبه‌ای که ایران در امر ارتقای حقوق بشر داشته، در این مسیر با رویکردهای سیاسی، مداخله‌جویانه، اقدامات تروریستی و چالش‌های جدی دیگری مواجه شده است. دبیرستاد حقوق بشر، صدور «قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران» و انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر را یکی از این چالش‌های پیش رو دانست و آن را روندی سیاسی، گزینشی، غیرمنصفانه و مبتنی بر معیارهای دوگانه دانست و گفت: چنین رویکرد مغرضانه‌ای با اصول و هنجارهای بنیادین حقوق بشری در جهت ارتقا و حمایت از آن در تعارض آشکار است. وی با انتقاد از تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، به تشریح مبارزه بی وقفه جمهوری اسلامی ایران با قاچاق مواد مخدر پرداخت و گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر جهان قرار دارد که هزینه‌های زیادی از جمله در حوزه نیروی انسانی به کشور تحمیل کرده است.

گفتنی است، گزارش نهایی گروه کاری یو.پی.آر، پس از آن‌که ایران نظرات کارشناسی خود را مبنی بر پذیرش یا رد توصیه‌های دریافتی در نشست روز جمعه به تروئیکای ایران اعلام کرد در بیست و هشتمین اجلاس شورای حقوق بشر که ماه مارس (اسفند ـ فروردین) آینده برگزار می‌شود، به تصویب خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها