در پی رحلت رئیس‌مجلس خبرگان رهبری، 2 روز عزای عمومی در کشور اعلام شد

ایران در سوگ مجاهد پارسا

یکصد و سی و نه روز پس از آن‌که آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در بازگشت از مراسم سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب به دلیل عارضه قلبی به کما رفت و در بیمارستان بستری شد، وی صبح دیروز در بیمارستان شهید رجایی دارفانی را وداع گفت.
کد خبر: ۷۳۰۲۱۰

سید محمد هاشمیان، عضو تیم معالج آیت‌الله مهدوی‌کنی به ایرنا گفت: «فرآیند درمان ایشان خوب پیش می‌رفت ولی متاسفانه ساعت هفت صبح سه‌شنبه (دیروز) دچار آریتمی (ضربان نامنظم قلب) شدند و ساعت 9 ایست قلبی کردند». پیکر رئیس مجلس خبرگان رهبری به دانشگاه امام صادق(ع) انتقال یافته تا صبح فردا براساس وصیت ایشان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شود. میرلوحی، داماد آیت‌الله مهدوی‌کنی به تسنیم گفته است:‌ بنا به وصیت آیت‌‌الله مهدوی‌کنی، پیکر این مرحوم در کنار مزار آیت‌الله ملاعلی کنی به خاک سپرده خواهد شد.

رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله مهدوی‌کنی نماز می‌خوانند

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، مراسم تشییع پیکر حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری ساعت 8 و 30 دقیقه صبح پنجشنبه اول آبان‌ماه (فردا) در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بر پیکر این عالم فقید اقامه‌ نماز خواهند کرد. همچنین به همین مناسبت مجلس بزرگداشتی از سوی رهبر انقلاب اسلامی روز شنبه سوم آبان‌ماه از ساعت 15 و 30 دقیقه در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. همچنین حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای دیروز در پیامی به مناسبت درگذشت رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله مهدوی‌کنی را از جمله‌ نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار خواندند.

اعلام 2 روز عزای عمومی

در پی درگذشت رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس‌جمهور با تسلیت درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی، در پیام خود تصریح کرد: «دولت جمهوری اسلامی ایران به نشان احترام به خدمات این عالم بزرگ انقلابی، دو روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام می‌کند.» او در پیام خود، آیت‌الله مهدوی‌کنی را نماد «روحانیت انقلابی و اعتدالی» دانسته است.

در پی درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه نیز پیامی صادر کرد که در آن آمده است: «خدمات ارزشمند و فراوانی از این فقید سعید به نظام جمهوری اسلامی به یادگار مانده است که هرگز فراموش نمی‌شود و از باقیات‌الصالحات ایشان خواهد بود».

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در پیام دیگری تصریح کرد: «مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی نقش بسزایی در نشر و گسترش معارف دینی و اسلامی چه در مقام تالیف آثار و چه در موقعیت تدریس و ترویج علوم دینی داشتند و در پاسداری از ارزش‌های انقلاب و نظام همواره صریح و با قاطعیت و بصیرت موضع‌گیری می‌کردند که همین ویژگی باعث شد تلقی همه جناح‌های سیاسی از ایشان به عنوان مصلح و طراز وفاق باشد و به‌طور یقین خدمات ایشان هیچ‌گاه از خاطر ملت و دوستداران انقلاب فراموش نخواهد شد».

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با صدور پیامی، در توصیف ابعاد شخصیتی رئیس‌مجلس خبرگان رهبری نوشت: «ایشان شخصیت ارزشمندی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرجا که نظام به وجود ایشان نیاز داشت، دریغ نورزید.» سید حسن خمینی هم در پیام خود تصریح کرد: «آن مرحوم از روزهای آغازین نهضت اسلامی به عنوان شاگرد و مرید امام عظیم‌الشأن، همراه با دیگر مبارزان تلاش‌های ارزنده‌ای نمود و بر عهد خود با امام تا آخرین روزهای عمر خویش پابرجا ماند».

در پیام آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از مراجع تقلید در این خصوص آمده است: «خدمات شایسته ایشان به مراکز علمی و مذهبی و رشد و ارتقای فکری جوانان و پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلامی در خاطره‌ها همیشه باقی خواهد ماند». آیت‌الله نوری‌همدانی هم گفته است: «آیت‌الله مهدوی‌کنی مورد علاقه و اعتماد امام خمینی(ره) بود. ایشان سهم بزرگی در انقلاب اسلامی داشت».

آیت‌الله جوادی آملی هم در پیام خود به همین مناسبت، از کوشش‌های مجاهدانه و خالصانه آن فقیه وارسته در انقلاب اسلامی قدردانی کرد.

جمع بسیاری از علما، روحانیون، مقامات سیاسی، چهره‌های علمی و فرهنگی، احزاب و گروه‌ها و نیز نمایندگان مجلس با صدور پیام‌های دیگری، رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی را به رهبر معظم انقلاب، خانواده وی و جامعه حوزوی و دانشگاهی تسلیت گفتند.

ایران، سوگوار شیخ مصلح

آیت‌الله مهدوی‌کنی ازجمله بزرگان سیاست در ایران بود که نه فقط در عرصه نظریه‌پردازی سیاسی منشاء اثر به‌شمار می‌آمد، بلکه در حوزه اجرا هم مسئولیت‌های بسیاری برعهده گرفت که از مهم‌ترین این نقش‌ها، مسئولیت وزارت کشور در اوایل انقلاب و ریاست مجلس خبرگان رهبری در سال‌های آخر حیاتش بود.

آیت‌لله محمدرضا مهدوی‌کنی در چهاردهم مرداد 1310 در روستای کن به دنیا آمد و پس از طی دوره دبستان در کن، وارد مدرسه علمیه لرزاده در تهران شد. او در هفده سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد و تا سال 1340 در محضر استادان مبرّز آن زمان همچون حضرات آیات مشکینی، حاج شیخ عبدالجواد سده‌ای (جبل عاملی)، شهید صدوقی، سلطانی، مجاهدی، رفیعی قزوینی، شعرانی، علامه طباطبایی، آیت‌الله‌ بروجردی، امام خمینی، آیت‌الله گلپایگانی و... دروس عالی فقه، اصول فقه، تفسیر، حکمت، کلام و دروس خارج فقه و اصول را آموخت. آیت‌الله مهدوی‌کنی پس از بازگشت به تهران در سال 1340، در مدرسه مروی به تدریس علوم حوزوی مشغول شد و از سال 1342 امامت جماعت مسجد جدید‌التأسیس جلیلی در میدان فردوسی را پذیرفت.

این مسجد پایگاه مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی وی شد. مبارزات آیت‌الله مهدوی‌کنی علیه حکومت طاغوت، باعث دستگیری‌های متعدد،‌ تبعید،‌ شکنجه و زندانی‌شدن وی شد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی، پس از پیروزی انقلاب، از طرف حضرت امام خمینی(ره) عهده‌دار مسئولیت‌های متعددی در تأسیس نظام اسلامی شد و همزمان در عرصه علمی هم به فعالیت پرداخت. کتاب‌های نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی (کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که تاکنون بیش از سی بار تجدید چاپ شده است)، اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن، بیست گفتار، شرح دعای افتتاح، تقریرات درس‌های خارج فقه آیات عظام بروجردی و خمینی(ره) بخشی از آثار علمی وی است.

کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها برای شناخت تاریخ معاصر است.

نقش‌آفرینی آیت‌الله مهدوی‌کنی در میانه گروه‌های سیاسی و ایفای وظیفه خطیر حفظ وحدت در کشور، از او چهره‌ای مصلح و معتدل ساخته بود و به همین دلیل اکنون پس از درگذشت او، بسیاری از چهره‌ها و احزاب از جناح‌های مختلف کشور سوگوار فقدان این عالم برجسته شده‌اند.

پرونده ویژه روزنامه‌ جام‌جم درباره شخصیت جامع این فقیه مبارز فردا منتشر می‌شود.

رهبر انقلاب: آیت‌الله مهدوی‌کنی از چهره​های اثر گذار و یاران صمیمی نظام بود

در پی ارتحال عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی رضوان‌الله‌علیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی با اشاره به نقش‌آفرینی شجاعانه این یار صادق و وفادار امام بزرگوار در همه عرصه‌های مهم کشور تأکید کردند: این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه‌جا و همه‌وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و همه وزن وزین خود را در همه حوادث این سال‌ها در کفه حق و حقیقت نهاد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی(رضوان‌الله‌علیه) دار فانی را وداع گفته و دوستان و ارادتمندان خود را داغدار کرده است. این عالم بزرگوار از جمله نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار بود و در همه عرصه‌های مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت تمام نقش‌‌آفرینی کرد.

از عضویت در شورای انقلاب و سپس تشکیل کمیته‌های انقلاب در آغاز تأسیس نظام اسلامی تا تصدی وزارت کشور و سپس قبول نخست‌وزیری در یکی از سخت‌ترین دوران‌های جمهوری اسلامی، و تا ورود در عرصه تولید علم و تربیت جوانان صالح و تأسیس دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) و تا امامت جمعه تهران و سرانجام ریاست مجلس خبرگان، همه‌جا و همه‌وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزه‌های جناحی و قبیله‌‌ای را به حیطه فعالیت‌های گسترده و اثرگذار خود راه نداد. این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه وزن وزین خود را در همه حوادث این ده‌ها سال در کفه حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره انقلاب و نظام، کوتاهی نورزید. رحمت و رضوان الهی بر روان پاک او باد.

اینجانب به خاندان گرامی و برادر عالیقدر ایشان، و به مردم ایران و روحانیت عظیم‌الشأن و همه ارادتمندان و شاگردان و دست‌پروردگان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات وی را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سیدعلی خامنه‌ای

29/7/93

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها