خانم «الین شیلینو» که بارها به ایران سفر کرده، این بار سفرنامه اش با عنوان «افسانه ای از پارس» را در نیویورک تایمز منتشر کرده است. انتشار این سفرنامه، غربی های ضد ایران را به شدت عصبانی کرده است.
کد خبر: ۷۲۷۸۰۷
سفر «شرم آور» روزنامه نگار زن نیویورک تایمز به ایران

به گزارش مشرق، این خانم فرانسوی که مدیر بخش فرانسه روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" (The New York Times) هم هست، به دلیل انتشار دیدگاه ها و عکس هایش از ایران با حمله جریان های ضد ایرانی در غرب مواجه شده است.

عصبانیت افراطیون ضد ایران از انتشار سفرنامه خانم "الین شیلینو" (Elaine Sciolino)، آن قدر جدی بود که سخنگوی نیویورک تایمز را ناگزیر کرد، واکنش نشان دهد و بگوید "خطاها برطرف می شود." علت عصبانیت و حمله به خانم روزنامه نگار این بوده است که چرا وی مطلبی بر ضد برنامه هسته ای ایران یا ادعای نقض حقوق بشر در ایران ننوشته و چهره زیبایی از ایران به نمایش گذاشته است!

دولت ها و رسانه های غربی در حالی ایران را به نقض حقوق بشر و عدم وجود آزادی متهم می کنند که خود اصول ابتدایی آزادی و حقوق بشر را رعایت نمی کنند، نمونه آن همین مورد است که به یک روزنامه نگار فشار می آورند که مطابق گفته آن ها بنویسد و آنچه را که خود از ایران دیده و شنیده است، اصلاح کند.

به نوشته سایت صدای آمریکا(VOA)، خانم "الین شیلینو" از نویسندگان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و رییس بخش فرانسه این نشریه در پاریس است. او از سال ۱۹۷۹ میلادی و پس از انقلاب، بارها به ایران سفر کرده است. وی در میانه ماجرای گروگانگیری و همچنین جنگ هشت ساله با عراق به ایران رفته بود.

اما آنچه گزارش او را بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار داده است، برخی اعتراضات به نحوه تنظیم این گزارش و عدم اشاره به شرایط موجود در ایران است؛ اینکه او هیچ اشاره‌ای به عدم رعایت حقوق بشر در آن کشور نکرده و آنچه در گزارش او آمده، تنها تعریف و تمجید است.

"لوید گراو" از دبیران وبسایت خبری تحلیلی "دیلی بیست" یکی از منتقدان او است. او در مطلبی در همین وبسایت، سفر نویسنده نیویورک تایمز را "تبلیغاتی" و "شرم‌ آور" توصیف کرده و گزارش مربوط به آن را نوعی "رپرتاژ آگهی" خوانده است.

وی نوشته است: «در عصر پراضطراب رسانه‌های دیجیتالی و مشکلات مالی پیش روی آنها، این شیوه‌ای است نوین برای درآمدزایی.»

گراو با اشاره به هزینه هفت هزار دلاری این سفر، در نامه‌ای به نیویورک تایمز اعتراض خود را به نپرداختن آن گزارش به آنچه که او "واقعیت‌های موجود در ایران" می‌داند، ابراز کرده است. او معتقد است باید در آن گزارش، به عدم رعایت حقوق بشر، اهداف هسته‌ای تهران و همچنین حمایت از تروریست‌ها که به گفته او توسط دولت ایران صورت می‌گیرد، هم اشاره می‌شد.

در پاسخ به این اعتراض‌ها سخنگوی روزنامه نیویورک تایمز، هدف از آن سفر را شناساندن تاریخ کهن و ارزشمند ایران زمین در کنار معماری کشور دانسته است؛ اما در عین حال این را هم گفته است که باید در کنار آن، به موضوعاتی از قبیل حقوق بشر هم پرداخته می‌شد.

چنین دیدگاه تنگ نظرانه ای خود گویای میزان پایبندی رسانه های غربی درباره ادعای آزادی است. یک روزنامه نگار غربی به ایران سفر کرده و آنچه به چشم دیده را به تصویر کشیده است؛ اما در نهایت مؤاخده می شود که چرا آنچه ما می گوییم را ننوشتی! آیا این یعنی آزادی؟!

این سفرنامه آنقدر برای جریان ضد ایران در غرب سنگین بوده است که حتی سخنگوی نیویورک تایمز را ناچار می کند وارد میدان شود تا بگوید خطاها را برطرف می کند و آنچه افراطی های ضد ایران دوست دارند را حذف یا اضافه می کنند! آیا حقیقتا نام این آزادی است که یک روزنامه نگار غربی نمی تواند مطابق سلیقه خود بنویسد و اگر نوشت بازخواست، محاکمه و محکوم می شود؟

تفاوت‌ سفرهای رجایی و احمدی‌نژاد

استاندار خراسان در دولت شهید رجایی با مقایسه سفرهای استانی آن دولت با دولتهای کنونی بویژه محمود احمدی نژاد گفت: سفرهای استانی در آن دولت مفصل تر از سفرهای استانی فعلی بود و خبری از جمع شدن مردم در خیابان نبود و بی سرو صدا انجام می شد.

حسن غفوری‌فرد، استاندار دولت رجایی در گفتگویی با نامه نیوز با اشاره به سفرهای استانی شهید رجایی در دوران دولت خود افزود: من قبل از انقلاب ایشان را می شناختم و آشنایی داشتم. سال 57 هم انجمن اسلامی معلمان جلساتی را برگزار می کرد. یک جلسه ای هم با ایشان داشتیم. شهید رجائی عضو حزب نبودند اما با حزب ارتباط داشتند. بعد هم که استاندار شدم زمانی بود که شهید رجایی نخست وزیر بود. دو سه بار هم ایشان به استان خراسان آمدند. آن زمان سفرهای استانی مفصل تر از امروز بود منتهی تبلیغی روی آن نمی شد.

وی تصریح کرد: خاطرم هست وقتی آقای رجایی قرار بود به مشهد سفر کنند، از دفترشان به استانداری تلفن زدند و گفتند ایشان گفتند به هیچ کس خبر ندهید و فقط یک اتوبوس بیاید تا همه ما سوار همان یک اتوبوس شویم. اتوبوس هم از داخل شهر نرود که مزاحم مردم نشود و از جاده کناری برود. حتی به جای هتل از یکی از این خوابگاه‌های معمولی دانشگاه فردوسی مشهد استفاه کردند.

غفوری فرد با بیان اینکه در آن سفرهای استانی اصلا از این بازی ها که وسط خیابان بروند و مردم جمع شوند، خبری نبود، ادامه داد: آن زمان حتی این سفرهای استانی مفصل تر هم بود. الان هیئت دولت فقط سفراستانی می روند آن زمان کل هیئت دولت و کل استانداران می رفتند. زمانیکه من استاندار بودم یک بار همه استانداران با هیئت دولت به این استان آمدند، خود من هم با دولت به استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و لرستان رفتم.

غفوری فرد با بیان اینکه شهید رجایی در دوران کوتاه دولت داری اش سفر استانی زیادی رفت، گفت: 4، 5 استان را که خود من با دولت سفر استانی رفتم. جالب است بدانید نحوه سفر هم به نحوی بود که کل هیئت دولت و استانداران با یک هواپیما می رفتند. یکبار شهید رجایی از من پرسید تو برای مدیریت کشور چه کرده ای؟ گفتم منظورتان چیه؟ گفت اگر این هواپیما الان سقوط کند تو چیکار می کنی.

خرمگسی که فیل شد

افزایش نفوذ قطر، تاثیر مهمی بر توازن قدرت در جهان عرب داشته است، به ویژه این که این کشور در حال رقابت با عربستان سعودی است.

دیپلماسی ایرانی با انتشار مطلبی از برهما چلانی استاد مطالعات استراتژیک در مرکز تحقیقات سیاسی دهلی نو نوشت: قطر ممکن است کوچک باشد، ولی تاثیر زیادی بر سراسر جهان عرب دارد. این کشور در حالی که جهادگرایی خشونت آمیز در خاورمیانه و آفریقای شمالی را ترویج داده است، از تلاش های آمریکا برای مقابله با آنها هم حمایت می کند. این کشور ثروتمند گازی، بالاترین میزان درآمد سرانه در جهان را دارد و از نقش یک خرمگس منطقه ای تبدیل به فیل سرکش بین المللی شده است. قطر با استفاده از منابع گسترده و جاه طلبی های بسیار توانسته است تبدیل به مرکز جنبش های اسلامی افراطی شود. مسجد جامع دوحه تبدیل به محل تجمع شبه نظامیانی شده است که برای جهاد به یمن، تونس و سوریه می روند. در نتیجه قطر تبدیل به رقیب عربستان سعودی دیگر دولت وهابی در صدور اسلام گرایان افراطی شده است.

اما تفاوت های مهمی میان قطر و عربستان سعودی وجود دارد. وهابی گری قطر سخت گیری کمتری در مقایسه با عربستان سعودی دارد. به طور مثال زنان قطری می توانند رانندگی کنند و به تنهایی سفر کنند. در قطر با وجود این که مفتی ها به طور آشکار برای شبه نظامیان خارجی کمک مالی جمع آوری می کنند، ولی پلیس دینی برای اجرای احکام وجود ندارد. این درحالی است که کادر رهبری عربستان سعودی به دنبال سیاست های ارتجاعی برگرفته از اسلام بدوی هستند، اما شاهزادگان جوان قطری به دنبال یک رویکرد آینده نگر هستند.

تناقضات مشابهی در سیاست خارجی قطر وجود دارد. در واقع رابطه این کشور با ایالات متحده در تضاد با ارتباطش با جنبش های افراطی اسلامی می باشد. پایگاه هوایی العدید در قطر قرار دارد. در این پایگاه 8 هزار نفر پرسنل ارتش آمریکا و 120 هواپیما حضور دارند و حملات کنونی ایالات متحده به عراق و سوریه از این پایگاه صورت می گیرد. همچنین پایگاه السیلیه هم مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده می باشد. در ماه جولای قطر با خرید تسلیحات از آمریکا به مبلغ 11 میلیارد دلار موافقت کرد.

علاوه بر این، قطر با استفاده از اهرم کمک به اسلام گرایان توانسته است به آزادی گروگان های غربی کمک کند. همچنین قطر میزبان مذاکرات محرمانه میان ایالات متحده و طالبان بوده است. قطر به منظور تسهیل مذاکرات، با حمایت آمریکا یک ساختمان به عنوان پست دیپلماتیک به طالبان داده است. همچنین پنج تن از سران افغان طالبان که اوایل سال جاری از زندان گوانتانامو آزاد شدند، وارد این کشور شدند.

به عبارت دیگر، قطر متحد مهم ایالات متحده و تامین کننده سلاح و حامی مالی اسلام گرایان افراطی است. علاوه بر این، قطر بزرگترین تامین کننده گاز مایع جهان می باشد و کاملاً مشخص است چون دارای نفوذ بین المللی است، می تواند در حوزه های مختلفی مانور دهد. به طور مثال دولت آلمان مجبور شد وزیر توسعه اش را به خاطر این که گفته بود قطر نقشی محوری در تسلیح و تامین مالی داعش ایفا می کند، برکنار کند.

افزایش نفوذ قطر، تاثیر مهمی بر توازن قدرت در جهان عرب داشته است، به ویژه این که این کشور در رقابت با عربستان سعودی است. این فضای رقابتی که اخیراً به وجود آمده ، بعد از همکاری طولانی مدت برای صدور افراط گرایی اسلامی بوده است. هم قطر و هم عربستان سخاوتمندانه سلاح و کمک مالی به افراطیون سنی در سوریه اعطا کردند که این مسئله درها را به روی ظهور داعش باز کرد. هر دو کشور، طالبان افغانستان را تقویت کرده اند. هر دو کشور در تبدیل لیبی به کشوری شکست خورده که توسط شبه نظامیان اداره می شود، نقش داشته اند. در جریان حمله ناتو به لیبی در سال 2011 به منظور سقوط سرهنگ معمر قذافی، قطر حتی نیروی زمینی هم در لیبی مستقر کرد.

رهبران قطر در حال حاضر با یک دلیل ساده، همسایگان خود را به چالش کشیده اند: آنها معتقدند که جنبش های اسلامی ای که آنها پشتیبانی می کنند و از نظر آنها آرمان سیاسی اکثریت مردم می باشد، در نهایت پیروز خواهند شد. آنها پیش بینی کرده اند که این گروه ها شکل سیاست جهان عرب را تغییر خواهند داد و موجب سقوط رژیم های قدرتمند خواهند شد. برای این منظور، قطر چندین کشور را بی ثبات کرده است و امنیت دموکراسی های سکولار خارج از منطقه را هم تهدید می کند. برای تامین امنیت منطقه ای و بین المللی، باید این فیل سرکش رام شود.

از فتنه«الاسیر»تا ممانعت از اعطای هدیه‌نظامی ایران

برنامه‌های حکومت‌های عربی تنها به حملات خارجی با ابزار تروریسم محدود نمی‌شود بلکه در این راستا آنان سعی دارند با استفاده از پول و برخی از متحجران، لبنان را از داخل ناآرام کنند و زمینه را برای حضور داعش در این کشور فراهم سازند.

سایت خبری «فردا» نوشت: اگر به خط سیر تحرکات داعش نگاهی بیندازیم، به راحتی به راهبرد داعش و اولویت های این گروه تروریستی پی می بریم. جالب اینجاست که همین اولویت‌ها و دایره تحرکات نشان می‌دهد که داعش در جهت منافع کشورهای غربی و حکومت‌های مرتجع عربی منطقه اقدام می‌کند. عراق و سوریه و در ادامه حملاتی که این گروه تروریستی به لبنان انجام داد و ناکام ماند به خوبی نشانگر این مطلب است.

لبنان هدف بعدی داعش است و تا به اینجا این کشور با توجه به نیروهای مستحکمی که دارد از گزند داعش در امان بوده است. هفته گذشته داعش به طور شبانه 10 حمله به لبنان انجام داد که همه این حملات شکست خورد و داعشی ها تار ومار شدند و تنها مجبور شدند که اجساد برخی از عناصر خود را در این زمینه باقی بگذارند و فرار کنند. لبنان بدون شک در خط سیر برنامه داعش اولویت بعدی این گروه تروریستی است. اولویتی که تنها اولویت داعش نیست و حکومت‌های مرتجع منطقه نیز در این زمینه بسیار مشتاق هستند که لبنان به این درگیری‌ها بپیوندد و ناآرام و بی ثبات شود.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که لبنان با توجه به حضور حزب الله در این کشور به منطقه امن تبدیل شده است و حزب الله لبنان به عنوان یکی از ستون اصلی مقاومت قصد دارد عملیات خود را علیه داعش افزایش دهد. سید حسن نصرالله،‌ دبیر کل حزب الله لبنان در این باره اخیرا بیان داشته است که مقابله با تروریست های تکفیری و حفاظت از امنیت لبنان اولویت حزبش است.

«سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله لبنان رویارویی با تکفیری‌‌ها و تروریست‌ها را گزینه این حزب خواند و تاکید کرد که با وجود همه تحولات درمنطقه مقاومت همچنان قوی بوده و تضعیف نشده است.

به گزارش روزنامه الاخبار، سید نصر الله اخیراً در دیدار با شماری از افسران و نظامیان مقاومت اسلامی در منطقه «البقاع»، گفته است «نبرد القلمون، اراده جنگ است و ما پا در میدان این نبرد خواهیم گذاشت و با توکل به خدا، کسی نمی‌تواند ما را شکست دهد.»

از سوی دیگر موضوع جالب توجه هدیه نظامی ایران به لبنان است. ایران با توجه به شرایطی که لبنان در آن قرار دارد و خطر شیوع تروریسم و مقاومت این کشور در برابر داعش بیان داشته که هدیه‌ نظامی به این کشور اعطا خواهد کرد. کمک جمهوری اسلامی ایران دارای سه ویژگی مهم است. اول آنکه بدون قید و شرط است، دوم بدون واسطه کشور ثالثی است و مهمتر از همه اینکه این هدیه شامل اسلحه و مهمات مورد نیاز ارتش لبنان است. مقامات کشورمان در این زمینه مطرح کردند که موضوع مقابله با تروریسم نیازمند همکاری بیشتر کشورهای مختلف است و در این جهت باید به کشورهایی که در مقابله با تروریسم در صف اول هستند کمک صورت گیرد. جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خوبی در زمینه های نظامی و تسلیحاتی داشته و آمادگی دارد این دستاوردها را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.

همین موضوع البته مورد انتقاد کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا قرار گرفته است و در این راستا رسانه‌های غربی نیز با جنجال‌سازی سعی کرده اند اهداف واقعی ایران را در کمک به لبنان در این زمینه مخدوش سازند. در این راستا روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط از مانع‌تراشی آمریکا در روند اعطای کمک نظامی ایران به لبنان خبر داد و نوشت که واشنگتن به دنبال تعویق ارسال این کمک‌هاست.

آیت الله حائری شیرازی: اینترنت و ماهواره بلا نیست، نعمت است

آیت الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان گفت که اینترنت و ماهواره بلا نیست بلکه نعمت است.

سایت «تیک» Tik.ir گزارش داد، آیت‌الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه کاشان با موضوع غدیرشناسی با اشاره به آیه "وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ گفت: "حبل الله" عالم به قرآن است و "لاَ تَفَرَّقُواْ" یک حکم عملی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ولایت‌پذیری را لازمه قبولی طاعات نزد خداوند دانست و خاطرنشان کرد: چند سال بعد از واقعه غدیر خم حادثه عظیم کربلا به وقوع پیوست و آن‌هایی که در امتحان غدیر خم سر بلند بودند و به خوبی این واقعه را درک کرده بودند، روز به روز اعتقادشان به دینشان قوی‌تر شد.

آیت‌الله حائری شیرازی انسان شدن را لازمه مسلمانی دانست و افزود: کسانی که نخست انسان شدند بعد مسلمان افرادی قابل و درخور توجهند.

وی توجه به علوم انسانی را لازم دانست و بیان داشت: برای رسیدن به اهداف متعالی و مطلوب، مدل و الگو نیاز است و اگر احکام شرعی بخواهد اجرایی شود اگر الگو نداشته باشد، بی‌فایده است و جواب نمی‌دهد.

آیت الله حائری شیرازی علم همراه با اسلام و معنویت را حایز اهمیت دانست و افزود: باید راه حل مشکلات وضع موجود را با کمک استادان حوزه و دانشگاه برطرف کرد.

وی از علم به عنوان نعمت بزرگ الهی یاد کرد و بیان داشت: هیچ مشکلی بدون علم حل نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اینترنت و ماهواره بلا نیست و نعمت است، گفت: نمی‌توان جلوی بلوغ افراد را گرفت و اگر راه درست مصرف به افراد آموزش داده شود، می‌توان در هر کاری موفق بود و به جامعه ایده‌آل دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها