این روزها هشتمین جشنواره موسیقی جوان در حالی برگزار می‌شود که داوران از پیشرفت نوازندگان جوان در عرصه موسیقی ایرانی و بخصوص موسیقی کلاسیک خبر می‌دهند.
کد خبر: ۷۱۴۹۱۸
امیدواری به آینده موسیقی کشور در جشنواره موسیقی جوان

به گزارش جام‌جم، هشتمین جشنواره موسیقی جوان هم‌اکنون در تهران در حال برگزاری است. این جشنواره نظر موافق داوران را به خود جلب کرده است و آنها معتقدند آهنگسازی و نوازندگی در عرصه موسیقی ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار است و در عرصه موسیقی کلاسیک هم شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که داوران در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر سال گذشته از عملکرد گروه‌های موسیقی کلاسیک به هیچ وجه رضایت نداشتند. از نگاه داوران این بهبود می‌تواند نوید آینده‌ای بهتر را برای نوازندگی و آهنگسازی در کشورمان به همراه داشته باشد.

جشنواره‌ای برای کشف استعدادهای جوان

جشنواره موسیقی جوان در جهت کشف استعدادهای موسیقی کشورمان امسال هم مانند دوره گذشته با مدیریت اجرایی علی ترابی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیری هومان اسعدی، موسیقیدان کشورمان در حال برگزاری است. این جشنواره صبح روز شنبه با رقابت 246 نوازنده و خواننده از 26 استان کشور در تالار وحدت، تالار رودکی و سالن شهناز خانه هنرمندان ایران فعالیت خود را آغاز کرد تا استعدادهای جوان موسیقی کشورمان توانایی خود را در نواختن سازهای مختلف در عرصه موسیقی ایرانی و کلاسیک به نمایش بگذارند. در این دوره از جشنواره مجموعا 253 نوازنده و خواننده به اجرا می‌پردازند که از این تعداد 152 نوازنده و خواننده موسیقی دستگاهی ایران و 94 نوازنده موسیقی کلاسیک در بخش رقابتی و دو نوازنده عود، سه نوازنده کلارینت و 2 نوازنده ابوا در بخش غیررقابتی به اجرا می‌پردازند.

موسیقی ایرانی هشت بخش است که هفت ساز و یک بخش آواز را شامل می‌شود. در بخش کلاسیک غربی هم هشت ساز در سه رده سنی از ده تا 27 سال حضور دارند.

امیدواری به چشم‌انداز موسیقی کشور

کریم قربانی، داور بخش نوازندگی ویلونسل می‌گوید: اضافه شدن بخش کلاسیک به جشنواره موسیقی جوان اتفاق خوبی است و باید از مسئولان جشنواره برای این اتفاق قدردانی کرد. ما اکنون در این بخش شاهد حضور استعدادهای بی‌شماری هستیم که ما را به چشم‌انداز موسیقی کلاسیک در کشور امیدوار می‌کنند.

او می‌افزاید: شرکت در این جشنواره، پیشرفت جوانان را تشدید می‌کند و باعث می‌شود جوان‌های مستعد را بیشتر بشناسیم. نوازندگی شرکت‌کنندگان خیلی خوب بود و این امیدواری وجود دارد که در آینده از حضور این جوانان در اجراها بهره ببریم.

رشد موسیقی علمی در کشور

فریماه قوام‌صدری یکی از نوازندگان موفق پیانو در کشورمان که داوری نوازندگی پیانو را در جشنواره موسیقی جوان بر عهده دارد هم معتقد است: در این دوره از جشنواره بیش از 70 هنرجوی پیانو شرکت کردند. ما انگیزه بسیار بالایی در شرکت‌کنندگان دیدیم بخصوص حضورهنرجویان شهرستانی برای ما جای خوشحالی داشت که در راه آموزش صحیح هستند و طبیعی است برگزاری این جشنواره با بخشی مربوط به موسیقی کلاسیک جهانی باعث خواهد شد در سطح کشور رشد علمی موسیقی وسیع‌تر شود. او اظهار می‌کند: در وهله اول فرم و تکنیک اجرای موسیقی هنرجویان مد نظر قرار می‌گیرد که از دو بخش سرعت‌نوازی و بیان موسیقایی در نظر گرفته می‌شود؛ این دو اصل کلی است که نسبت به سطح آموزش و سال‌های فعالیت‌شان و همچنین به میزان تفکر و رشد ذهنی آنها بستگی دارد.

داوران بخش موسیقی ایرانی هم از شرکت‌کنندگان این بخش رضایت دارند و معتقدند نوازندگان شهرستانی با این‌که نسبت به نوازندگان ساکن تهران امکانات آموزشی کمتری دارند، توانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند.

پریچهر خواجه دیگر داور بخش نوازندگی ساز قانون در این‌باره می‌گوید: حضور نوازندگان جوان از سراسر کشور در چنین جشنواره‌ای برای من لذت بخش است، زیرا نشان از اهمیت موسیقی بین خانواده‌ها دارد. قطعا برگزاری چنین جشنواره‌ای گامی موثر در کشف استعداد‌های جوان است.او بیان می‌کند: با وجود محدودیت‌ها و کمبود امکانات در شهرستان‌ها امسال استقبال شرکت‌کنندگان شهرستانی از جشنواره خیلی خوب بود و ما را به آینده موسیقی کشور امیدوار کرد.

در این دوره از جشنواره بزرگانی همچون شهرام ناظری، حسین علیزاده، هوشنگ ظریف، سعید فرجپوری و ملیحه سعیدی، فرماه قوام صدری، رامبد صدیف و رافائل میناسکانیان در بخش‌های مختلف به داوری آثار پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها