متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی ازمطالب بیان‌شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه‌قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شودشرکت کنند و از هدایا و جوایز آن شامل 5000کمک‌هزینه سفر به اماکن زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۷۱۳۰۵۵

پرسش پیامکی:

خداوند متعال در آیه 261 سوره بقره انفاق‌کنندگان را به چه چیزی تشبیه کرده است؟

1 ـ درختی که میوه فراوانی دارد.

2 ـ دانه‌ای که از دل آن 700 دانه خارج می‌شود.

3 ـ مزرعه‌ای که محصول فراوانی به دست می‌دهد.

انفاق و کمک به نیازمندان

مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّـهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ (٢٦١)

مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند، مانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا برای هر که بخواهد چند برابر می‌کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست (بقره، 261)

توضیح: دستگیری از مستمندان و انفاق به نیازمندان از زیباترین خصلت‌های نیکوی مؤمنان است و به همین دلیل، مورد توجه فراوان در متون دینی واقع شده است؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را در کنار نماز، برجسته‌ترین عبادت مورد تأکید قرآن دانست.

مهم‌ترین آثار فردی انفاق عبارت است از: برکت و افزونی مال، دوری از بلا، تزکیه و طهارت نفس، آمرزش گناهان و... . برجسته‌ترین آثار اجتماعی آن هم عبارت است از: رفع فقر از چهره جامعه اسلامی و استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی، پیشرفت و پویایی نظام اقتصادی، صیانت جامعه از تباهی و گسترش فساد و ... .

یکی از بهانه‌های ترک انفاق، ترس از فقر و نداری در آینده است و به تعبیر قرآن در آیه 268 سوره بقره، شیطان این خوف و هراس را در اشخاص برمی‌انگیزد تا آنان را از فضیلت والای انفاق محروم کند.

در نقطه مقابل، خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن، به انفاق‌کنندگان وعده داده است که نه‌تنها مال بخشیده شده را به آنان برمی‌گرداند؛ بلکه چند برابر مال بخشیده شده را به آنان برمی‌گرداند.

تأکید بر این مطلب در آیات و روایات به حدی است که حتی افراد فقیر و تنگدست را به انفاق توصیه کرده‌اند تا خداوند به مال آنان برکت داده و آنان را از فضل خویش بهره‌مند سازد.

آیات متناسب: حدید، 7‌/‌ معارج، 25 ‌/‌بقره 271 تا 274.

حدیث: پیامبر اکرم(ص): «ما نقَصَ مالٌ مِن صدَقهٍ قطّ فَأُعطُوا وَ لا تَجَبُنوُا؛ هیچ‌گاه مال انسان با صدقه کم نخواهد شد، پس صدقه بدهید و نترسید.» بحار: ج 96، ص 131، ح 62.

بیهوده نقدِ عمر مکن صرف کیمیا

پاینده، مالِ فانی خود از زکات کن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها