هزاران تظاهرکننده آلمانی: خانم مرکل، جاسوسی نکنید

موج اعتراض به جاسوسی سرویس‌های امنیتی کشورهای غربی از شهروندانشان، برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان را در بر گرفته و در همین راستا دیروز هزاران شهروند و فعال حقوق بشری آلمان با برگزاری یک راهپیمایی گسترده در برلین، علیه فعالیت‌های جاسوسی نهادهای اطلاعاتی این کشور فریاد اعتراض برآوردند. مرکل صدر اعظم آلمان که پیش از این قربانی جاسوسی تلفنی آمریکا شده بود، این بار خود به همین اتهام مورد اعتراض مردم قرار گرفت .
کد خبر: ۷۱۱۹۲۶

پیش از این و با افشای اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی ادوارد اسنودن، مردم آمریکا نیز تجمعات اعتراضی مشابهی را برپا کرده بودند. بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران غربی تاکید دارند که فعالیت‌های گسترده سازمان‌های جاسوسی در غرب، حریم خصوصی شهروندان را تهدید می‌کند.

نقض حریم خصوصی به‌دلیل بازی دولت علیه ملت

به گزارش تسنیم و به نقل از راشاتودی، هزاران شهروند آلمانی که در برلین شعار «آزادی و نه ترس» سرمی‌دادند، به یاد دارند که پیش از این موضوع شنود مکالمه‌های آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور توسط آمریکا حاشیه‌ساز شده بود. با این حال به‌نظر می‌رسد حالا سرویس‌های امنیتی آلمان که قادر به مهار جاسوسی کشورهای دیگر، از مقامات دولت خود نیستند، شهروندان این کشور را تحت فشار قرار می‌دهند. در همین راستا تجمع‌کنندگان خواستار اعمال کنترل شدیدتر بر سازمان‌های اطلاعاتی این کشور هستند.

سازمان‌دهندگان این حرکت اعتراضی اعلام کرده‌اند که بیش از 6500 نفر از اعضای ائتلاف گسترده حامیان شفافیت، مخالفان نظارت و گروه‌های حقوق بشری در این راهپیمایی که از دروازه براندنبورگ به سمت کاخ صدارت اعظمی فدرال برگزار شد، حضور داشته‌اند. جیکول آپلباوم، روزنامه‌نگار در سخنانی خطاب به فعالان حاضر در این راهیپیمایی گفت: «از این‌که در معرض اقدامات و نهادهای مخفی دولتی قرار می‌گیرید ترسی نداشته باشید... ما باید در کنار کسانی که به طور معمول مورد حمایت قرار نمی‌گیرند بایستیم. برای تمامی مردم جهان. برای ارتباطات ایمن. برای حفظ حریم خصوصی در اینترنت. برای کدگذاری... این امر واقعا کارا و مؤثر است. و برای گمنامی. این امر ما را حفاظت می‌کند.»

همچنین سباستین شوِدا، عضو سازمان عفو بین‌الملل در سخنانی اظهار کرد: «افشاگری‌های ماه گذشته (در مورد جاسوسی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آلمان) به تمامی جهان نشان داد که حق حفظ حریم خصوصی به طور چشمگیری از بین رفته است... این بازی که در اینجا انجام می‌شود شامل رقابت آمریکا و آلمان یا مجموعه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند (موسوم به «پنج چشم») علیه بقیه جهان نیست، بلکه بازی دولت علیه مردم است. وقتی موضوع به نظارت مرتبط است اجازه دهید که پیش از موعد مقرر این اعتراض را رها نکنیم. زمان به نفع ماست.»

اعتراض هزاران انگلیسی به نقض حریم خصوصی

اعتراضات در برلین در شرایطی رخ داد که در اقدامی مشابه هکرهای گروه موسوم به «گمنامان انگلیس» به مدت چهار روز با تجمع در مقابل ساختمان ستاد ارتباطات دولت انگلیس (نهاد اصلی جاسوسی و رهگیری ارتباطات الکترونیکی انگلیس) ضمن اعتراض به عملکرد این نهاد خواستار اقامه یک دعوای حقــوقی علیه برنامه عظیم و نظارت همگانی اجرا شده از سوی این نهاد دولتی شده‌اند.

افشاگری‌های اسنودن، دلیل اعتراضات در اروپا

تظاهرات آلمانی‌ها در برلین درپی افشاگری‌های رسواگرانه در مورد فعالیت‌های جاسوسی این کشور همچنین افشای همکاری سازمان‌های اطلاعاتی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر هم‌پیمانان آن که در اسناد افشا شده اسنودن آشکار شده است، رخ داد.

اوایل ماه جاری میلادی بود که افشا شد آژانس اطلاعات خارجی آلمانی به مدت چهار دهه از ترکیه جاسوسی کرده و حداقل یکی از مکالمات تلفنی جان کری وزیر خارجه آمریکا را شنود کرده است. همچنین رسانه‌های آلمانی پیش از این گزارش داده بودند که سازمان اطلاعات فدرال آلمان (BND) تنها در سال 2011 میلادی حدود 2.9 میلیون ایمیل، پیامک و دیگر مکالمات تلفنی را مورد بررسی قرار داده است. این اقدام بـــه بهانه «مقابله با تروریسم و مبارزه با قاچاق اسلحه و انسان» صورت گرفته است.

«استبداد ارتباطاتی» به بهانه مهار تروریسم

به گمان صاحب‌نظران، شکاف شدید میان دولت‌های اروپایی و شهروندان این کشورها باعث شده تا دولت‌های غربی علاوه بر شنود مکالمات رهبران جهان، به‌ جاسوسی از مردم نیز روی آورده و «تروریسم» را بهانه‌ای برای شکل‌دادن به نوعی «استبداد ارتباطاتی» و ناامن سازی فضای مجازی کنند.پیش از این اعلام شده بود که واشنگتن از 35 رهبر جهان از جمله «مرکل» جاسوسی می‌کند و این درحالی است که حالا آنگلا مرکل که خود قربانی شنود محسوب می‌شود، با روش مشابهی، مردم آلمان را تحت فشار امنیتی قرار داده و با این حال موج وسیع اعتراضات به این سونامی جاسوسی، روشن نیست چه فرجامی در کشورهای غربی خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها