واکسنی برای درمان و پیشگیری از آسم و آلرژی

در شرایط امروز ما از نظر واکسن در سطح منطقه جایگاه خوبی داریم، اما آن طور که باید در این حوزه پیشرفت نکرده‌ایم و بخش عمده‌ای از واکسن‌های مورد نیاز و مصرفی کشور از کشورهای اروپایی تامین می‌شود که واکسن‌های تولیدی آنها از کیفیت بالایی برخوردار است، این در حالی است که کشور ما ازجمله قدیمی‌ترین کشورهای دنیا در زمینه تولید واکسن بوده و در این حوزه حرفی برای گفتن داشته است. مشکل اصلی ایران این است که از ظرفیت‌های موجود آن طور که باید استفاده نمی‌کند و به همین دلیل به آن جایگاه اصلی که شایستگی آن را دارد دست پیدا نکرده است.
کد خبر: ۷۱۱۷۶۲

اکنون در سطح کشور دو شرکت خصوصی به طور محدود واکسن تولید می‌کنند و عمده تولید واکسن مورد نیاز کشور بر عهده انستیتوپاستور ایران و موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی است که ازجمله نهادهای دولتی در این حوزه هستند. این دو موسسه در مراکز مختلف در سطح کشور انواع مختلفی از واکسن‌ها را تولید و به بازار دارویی کشور عرضه می‌کنند. با توجه به این که کمیسیون کشاورزی و بهداشت مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت، بنا را بر این گذاشته‌اند که با توجه به نیاز کشور از تولید واکسن حمایت کنند، در سطح کشور فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده و تعدادی از شرکت‌هایی که در حوزه داروسازی فعالیت می‌کردند کارخانه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند تا براساس فناوری‌های روز و مطرح ​ دنیا واکسن‌های جدیدی را تولید و عرضه کنند.

یکی از این واکسن‌های جدید واکسن آسم و آلرژی است که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود. این طرح به شکل پایلوت انجام شده و اکنون آزمایش‌های لازم برای تائید نهایی این واکسن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است. این واکسن تک‌دوز است؛ یعنی تزریق واکسن برای یک سال در افراد مصونیت ایجاد می‌کند. واکسن آسم و آلرژی، هم نقش پیشگیری دارد و هم می‌توان از آن در درمان بیماران مبتلا به آسم و آلرژی استفاده کرد. در اصل این واکسن برای درمان بیماران مبتلا به آسم و آلرژی ساخته شده است، اما می‌تواند​ نقش پیشگیری هم داشته باشد. براساس نتایج اعلام‌شده در نتیجه آزمایش‌های بالینی انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این واکسن می‌تواند تا 80 درصد علائم بیماران مبتلا به آسم و آلرژی را کاهش دهد و در بهبود شرایط زندگی این افراد تاثیرگذار باشد.

استفاده از واکسن آسم و آلرژی محدودیت سنی ندارد و بیماران در هر گروه سنی می‌توانند از این واکسن استفاده کنند. عملکرد این واکسن به این صورت است که سیستم ایمنی منحصر به فردی که در تنفس نقش دارد و همچنین غدد لنفاوی مربوط به سیستم تنفسی را تقویت می‌کند و واکنش بدن به تزریق واکسن به صورت کاهش علائم بیماری خود را نشان می‌دهد. اثر این واکسن تا یک سال باقی می‌ماند و بعد از گذشت یک سال بیمار باید دوباره این واکسن را به عنوان یادآور تزریق کند. واکسن فرآورده‌ای است که از موجود زنده تهیه می‌شود. واکسن آسم و آلرژی نیز از این قاعده مستثنا نیست. این واکسن بر پایه فناوری‌های پیشرفته و از ترکیب چند فناوری ساخته شده است. آسم و آلرژی ​ با عوارض زیادی برای بیمار همراه است، بنابراین تلاش ما این بوده که این واکسن خودش هیچ عارضه‌ای ​ برای بیمار به همراه نداشته باشد.

دکتر باقر شکری / مدیر شرکت دارودرمان ایرواک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها