ضرغامی: ارسال 157 میلیون پیامک مردمی برای سازمان صداوسیما یک اعتبار است

آتش‌نشان برازجانی پیشگوی برتر جام جهانی

اگرچه آلمان‌ها بامداد دوشنبه با پیروزی بر آرژانتین جشن قهرمانی گرفتند، اما جام جهانی برای فوتبالدوستان ایرانی بامداد امروز به پایان رسید؛ جایی که عادل فردوسی‌پور و عوامل پرتلاش برنامه بیست چهارده، پس از 35 شب روی آنتن بودن و برگزاری یک مسابقه پیامکی جذاب با دوستداران فوتبال خداحافظی کردند؛ مسابقه‌ای که برنده‌اش در نهایت یک شهروند برازجانی بود.
کد خبر: ۶۹۶۰۸۲

گل دقیقه 113 ماریو گوتسه، به همان اندازه که یواخیم لو و آلمانی‌های تشنه قهرمانی را خوشحال کرد، شهروند برازجانی فوتبال ایران را هم به وجد آورد؛ او که پس از یک ماه رقابت هشت میلیون ایرانی، برای بردن خودروی 60 میلیون تومانی اسپانسر برنامه بیست چهارده، بالاتر از همه با 477 امتیاز در صدر ایستاد. وقتی عادل فردوسی‌پور پیش شماره 0917 را گرفت تا در پایان بازی، این خبر خوش را به او بدهد، فکر نمی‌کرد آن طرف خط یکی از کارمندان آتش‌نشانی برازجان جواب بدهد.

هر چند این برنده خوش شانس از علاقه‌مندان به فوتبال بود اما پاسخش در قبال درخواست عادل که گفت برای حضور در برنامه و گرفتن خودرو باید به تهران بیاید، جالب بود: راهم دور است، حتما باید بیام تهران؟!

برنامه بیست چهارده، بدون شک یکی از پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین برنامه‌هایی بود که در این سال‌ها روی آنتن شبکه سوم سیما رفت؛ شاید هم پرمخاطب‌ترین برنامه تاریخ صدا و سیمای ایران. این را از میزان پیامک‌های ارسالی مردم می‌توان حدس زد.156 میلیون و 919 هزار و 880، حتی در استانداردهای بین‌المللی هم عددی خارق‌العاده برای نشان دادن ارتباط میان یک برنامه و مخاطبان آن است. این کل پیام‌هایی بود که در طول جام جهانی از هشت میلیون و 473 هزار و 601 شماره تلفن منحصر به فرد برای برنامه بیست چهارده ارسال شد؛ برنامه‌ای که با ساختار متفاوت‌اش، مهمان‌های ویژه‌اش، بخش‌های بی‌نظیرش، اجرای خوب مجریانش و البته تهیه‌کنندگی خوب عادل فردوسی‌پور، شب‌نشینی‌ها را برای میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در طول رقابت‌های جام جهانی خوشایند کرد.

در این میان شاید یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های این برنامه پرمخاطب برای فردوسی‌پور و همکارانش شب فینال بود؛ شبی که رئیس رسانه ملی آمده بود تا ضمن خسته نباشید گفتن به عوامل برنامه، بابت قهرمانی آرژانتین به همه بستنی بدهد.

مهندس ضرغامی با همراهی مجید زین‌العابدینی، مدیر شبکه سوم سیما اواسط نیمه اول بازی وارد استودیوی پرس‌تی‌وی شد تا شور و حال تماشای فینال، با وجود او که از طرفداران پروپاقرص تیم ملی آرژانتین بود بیشتر شود. تحلیل‌های مهندس هم در نوع خودش جالب بود. او ابتدا درباره برزیل گفت: این تیم اشتباهی تا نیمه نهایی آمد. آنها باید مقابل همان شیلی در ضربات پنالتی نتیجه را واگذار می‌کردند. رئیس رسانه ملی درباره آلمان هم گفت: آنها تیم خوبی هستند اما آن‌قدرها هم قدرتمند و شکست‌ناپذیر نیستند. این برزیل بی‌دفاع بود که با نمایش ضعیف خود، آلمان را بزرگ کرد.

ضرغامی که دوست داشت آرژانتین قهرمان جام شود، در لحظاتی که این تیم سوار بر بازی بود، با این جمله به تمجید از مسی و هم‌تیمی‌هایش پرداخت: تیم‌های حرفه‌ای هر چه بازی‌هایشان سخت‌تر شود، توانمندی‌هایشان هم بیشتر می‌شود، درست مثل این آرژانتین.

البته در نهایت این آلمان بود که قهرمان شد و ضرغامی هم با این جمله که هر تیمی بیشتر تلاش کند، قهرمان می‌شود، خوشحال از این‌که دیگر لازم نیست به جمعی صد نفره بستنی بدهد، این قهرمانی را به همه دوستداران فوتبال آلمان در ایران تبریک گفت. مهندس ضرغامی قبل از ترک استودیو، درحالی که هنوز دو دقیقه به پایان وقت‌های اضافی باقی مانده بود با عوامل برنامه بیست چهارده عکس یادگاری گرفت و در جمع آنها گفت: این‌که در طول یک ماه برنامه نزدیک به 160 میلیون پیامک ارسال شده، خود بیانگر موفق بودن برنامه بیست چهارده است. این آمار خیره‌کننده برای سازمان صداو سیما هم یک اعتبار است و به همه ما انگیزه می‌دهد تا پرتلاش‌تر، خلاقانه‌تر و بهتر از قبل برای راضی نگه داشتن مخاطبانمان برنامه‌ریزی کنیم.

برخی آمارهای جالب مسابقه پیامکی برنامه بیست چهارده

تعداد کل پیامک‌ها: 156.919.880،تعداد شماره‌های منحصر به فرد: 8.473.601

پرطرفدار ترین تیم ها:

آلمان با 13.453.086 میلیون پیامک،آرژانتین با 10.719.090 پیامک،برزیل با 10.564.296 پیامک،هلند با 8.706.074 پیامک،فرانسه با 6.718.525 پیامک

پرطرفدارترین بازی‌ها:

ایران – نیجریه با 3.833.950 پیامک،برزیل – آلمان با 3.707.840 پیامک،هلند – آرژانتین با 3.588.844 پیامک،آلمان – آرژانتین با 3.501.974 پیامک،ایران – آرژانتین با 3.451.795 پیامک

فردوسی‌پور: اعتماد مردم، بهترین پاداش برای ما بود

در خلال آخرین شب فوتبالی برنامه بیست چهارده، فرصتی دست داد تا با عادل فردوسی‌پور درباره این برنامه پرمخاطب، جام جهانی برزیل و البته علایق و احساساتش صحبت کنیم.

سوال اول درباره برنامه بیست چهارده بود. این‌که به نظرش، برنامه او موفق بوده است یا خیر: خدمت کردن یک افتخار است و این گروه تلاش زیادی کرد تا در این 35 شب بتواند نظر مساعد مردم را جلب کند. در مجموع، بیست چهارده پروژه سنگینی بود، اما این را که موفق بودیم یا نه، مردم باید بگویند. من فقط امیدوارم که مردم راضی باشند.البته پشتوانه‌ای نزدیک به 157 میلیون پیامک مردمی، نشان‌دهنده رضایت مردم است. عادل درباره احساسش اینچنین گفت: واقعا احساس خوشایندی دارم و فکر می‌کنم همین نگاه مثبت و همین بازخورد خوب برنامه در میان مردم بهترین پاداش برای عوامل برنامه است و خستگی را از تن همه اعضای گروه خارج می‌کند. بدون شک یکی از نکات مثبت تلویزیون ما همین ارتباط تنگاتنگی است که میان مخاطب و برنامه‌هایش وجود دارد و این اعتماد گسترده مخاطبان به رسانه، عامل انگیزشی خوبی است برای هدفگذاری‌های آینده. وی در ادامه افزود: برنامه نود تنها ملاک مقایسه برای ما بود. ما در آن برنامه هفته‌ای دو یا سه میلیون پیامک داشتیم اما در طول جام جهانی به طور میانگین شبی پنج میلیون پیامک دریافت کردیم که آماری قابل قبول بود. این استقبال بی سابقه قطعا کمک خواهد کرد که رسانه هم بتواند کارش را به بهترین شکل ادامه دهد.

عادل در ادامه درباره این‌که آیا همه چیز در این 35 شب آن‌طور که خود می‌خواستی پیش رفت، گفت: اگر بگویم همه چیز خوب بوده دروغ گفته‌ام چون به دلیل طولانی شدن برخی بازی‌ها و تداخل‌ها که بعضا با رقابت‌های والیبال یا برنامه‌های ماه مبارک رمضان داشتیم به لحاظ زمانی محدودیت‌هایی وجود داشت. آگهی‌ها هم بیشتر از حد تصور بود و مخاطب زیاد با آن ارتباط برقرار نمی‌کرد. اما در مجموع راضی‌کننده بود.

یکی از ویژگی‌های برنامه بیست چهارده بخش‌های جذاب آن بود. عادل درباره آنها هم گفت: ما اینجا با نیروهای جوانی که در اختیار داشتیم و با توجه به آرشیومان، در طول این شب‌ها سعی می‌کردیم اتفاقات را پیش‌بینی کنیم و فراخور آنها بخش ‌هایی را داشته باشیم که خوشبختانه خیلی هم مورد توجه قرار گرفت. همین بخش‌ها شاید بارزترین وجه تمایز برنامه بیست چهارده و برنامه نود باشد. عادل در پاسخ به این پرسش که آیا از این دست بخش‌ها در برنامه نود هم خواهیم داشت یا نه، گفت: فوتبال خارجی با فوتبال داخلی قابل مقایسه نیست. آرشیو ما از مسابقات خارجی بسیار قوی است و اینترنت هم کمک خوبی به ما می‌کند اما در داخل ما گاهی اوقات حتی نمی‌توانیم از شهرآوردهای دهه 60 یا 70 تصاویر با کیفیت پیدا کنیم. ضمن این‌که در داخل حساسیت ‌های زیادی روی استقلال و پرسپولیس وجود دارد، چیزی که درباره تیم‌ها و بازیکنان خارجی به هیچ وجه وجود ندارد. با این حال همان‌طور که از تجربیات پانزده ساله کار در برنامه نود برای ویژه‌برنامه جام جهانی استفاده کردیم تلاش می‌کنیم از تجربیات برنامه بیست چهارده هم برای ارتقای کیفی برنامه نود استفاده کنیم.

فردوسی‌پور که تیم‌های مورد علاقه‌اش، یعنی برزیل و انگلیس جایی در فینال جام بیستم نداشتند، شب آرامی را سپری کرد. او درباره بازی فینال هم گفت: برایم زیادی فرقی نداشت که کدام تیم قهرمان شود. البته آلمان برای بردن جام قهرمانی مستحق‌تر از آرژانتین بود و من هم از این بابت خوشحالم.

فردوسی‌پور سپس درباره کیفیت جام بیستم گفت: هرچند تیم‌های مورد علاقه من به فینال صعود نکردند اما به نظر فوتبالی، جام جهانی 2014 یکی از بهترین جام‌ها بود. مردم در این یک ماه فوتبال‌های خوبی را تماشا کردند. تیم ملی فوتبال کشورمان هم حضور خوبی در این تورنمنت داشت و همین باعث شد مردم نگاه متفاوتی به جام جهانی برزیل داشته باشند.

از عادل درباره بزرگ‌ترین افسوس هایش در این تورنمنت سوال کردم که گفت: بزرگ‌ترین افسوس من مثل همه مردم ایران گلی بود که مسی در آخرین ثانیه‌ها به ما زد، افسوس دومم هم ناکامی تیم‌های انگلیس و برزیل در این تورنمنت بود.

پیش‌بینی‌های خودت درست از آب در می‌آمد؟ عادل با خنده به این پرسش پایانی پاسخ داد: معمولا نه!

رضا پورعالی‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها