آلومینیوم موجود در وسایل زندگی سلامت ما را نشانه رفته است

آلومینیوم؛ بی‌گناه دیروز، مجرم امروز

‌یک کارشناس تغذیه گفت: کسانی ‌که از ظروف خشدار و نامناسب برای پخت و پز استفاده می‌کنند، ممکن است دچار مسمومیت با آلومینیوم و سرب شوند؛ چرا که مقدار زیاد این مواد در سیستم مغزی ـ عصبی انسان را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون می‌کند.
کد خبر: ۶۹۲۲۹۹

فتانه کاوری‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اهمیت تغذیه صحیح در افزایش قدرت حافظه اظهار کرد: قسمت عمده مغز در دوران جنینی از سوی اسیدهای چرب امگا 3 شکل می‌گیرد که این اسیدهای چرب نقش بسیار مهمی در تقویت حافظه و ضریب هوشی افراد دارد. کارشناس تغذیه معاونت بهداشت استان ایلام ادامه داد: اگر تغذیه مادر هنگام بارداری و بخصوص در سه‌ماهه‌ اول مناسب باشد و به مقدار کافی از منابع امگا 3 مانند ماهی، گردو و سبزی‌های برگ تیره استفاده کنند فرزند آنها در آینده از ضریب هوشی و حافظه‌ خوبی برخوردار است. وی با بیان این که علاوه بر اهمیت تغذیه در دوران جنینی، دو سال اول زندگی نیز مهم و تاثیرگذار است، تصریح کرد: در این دوره باید مصرف مقدار کافی آهن مورد توجه قرار گیرد. به این دلیل کودکانی که در سال اول زندگی قطره آهن مصرف نکنند دچار کم‌خونی و فقر آهن خواهند شد و یقینا در انجام کارهای ذهنی و یادگیری در زمان تحصیل با مشکل روبه‌رو می‌شوند. کاوری‌زاده ادامه داد: کمبود یا زیاد بودن آهن می‌تواند تاثیرات نامطلوبی روی حافظه‌ افراد داشته باشد، چرا که وجود فلز سرب و آلومینیوم به نحوی دشمن حافظه و عاملی برای بروز بیماری آلزایمر است.

این کارشناس افزود: افرادی که در معرض سرب (هوای آلوده) قرار دارند و همچنین کسانی ‌که از ظروف خشدار و نامناسب برای پخت و پز استفاده می‌کنند، ممکن است دچار مسمومیت با آلومینیوم و سرب شوند؛ چرا که مقدار زیاد این مواد در سیستم مغزی ـ عصبی انسان را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون می‌کند.

اختلالات استرسی ناباروری می‌آورد

یک روانپزشک گفت: استرس و اضطراب به بروز اختلالاتی در حرکت اسپرم آقایان و ضعیف شدن تخمک و اختلال تخمک‌گذاری و قاعدگی در خانم‌ها منجر می‌شود.

دکتر عاطفه قنبری جلفایی در گفت‌و‌گو با جام‌جم با تائید این مساله که استرس و ناباروری یک ارتباط دوطرفه باهم دارد، افزود: اثرات استرس و اضطراب بر ناباروری در خانم‌ها با بروز اختلالات تخمک‌گذاری، کاهش میل جنسی و اختلالات قاعدگی دیده می‌شود. بویژه آن که ناباروری در خانم‌ها با انگ زیادی در جامعه ما همراه است که این موضوع به افزایش اختلالات استرسی، کاهش حضور اجتماعی خانم‌های نابارور و حتی بروز چاقی در آنها می‌انجامد. چاقی نیز به نوبه خود با اختلالات هورمونی در بدن همراه است که به دامنه اختلالات اضطرابی می‌افزاید.

وی تاکید کرد: درمان‌های ناباروری نیز به نوبه خود به دلیل هزینه‌بر بودن، نامشخص بودن نتیجه و انتظاری که تا رسیدن نتیجه به همراه دارد بر اضطراب یک خانم می‌افزاید. بر این اساس بروز اختلالات روانپزشکی در خانم‌های نابارور زیاد‌تر است و این دسته افراد نیاز به حمایت‌ها و درمان‌های روانپزشکی بیشتری نسبت به دیگر خانم‌ها دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها