کاهش حجم آب هامون، نفس ماهیان را به شماره انداخته است

تورصیادان، این بار برای نجات ماهیان هامون

جاری شدن آب در رودخانه هیرمند و تالاب هامون هر چند موجب دمیدن روح زندگی در دریاچه هامون شد، اما با کاهش حجم آب ورودی و شدت گرفتن موج گرما ، بار دیگر هیرمند نفس ماهیان را به شماره انداخته است تا جایی که صیادان به جای صید ماهیان، تور نجات برای آنها پهن کردند.
کد خبر: ۶۹۰۹۱۶

کاهش حجم ورودی آب در رودخانه هیرمند و از طرفی افزایش شدت گرمای هوا به بیش از 45 درجه موجب شد از ماه گذشته تاکنون تلف شدن بچه ماهی‌ها درتالاب هامون ادامه داشته باشد.

خشکسالی‌های مستمر و خشکیدگی هامون طی سال‌های گذشته راه‌های ارتزاق مردم را نیز خشکانده و بسیاری از معادلات زندگی و حتی طبیعت را در منطقه سیستان تغییر داده است به طوری که صیادان سیستانی که تا دیروز در سایه نیزارهای هامون انبوهی از ماهیان را در تور خود صید می‌کردند، حال در زمین‌های کف دریاچه، گودال‌های آب را برای یافتن ماهی‌های در حال مرگ جستجو می‌کنند تا جان آنها را نجات دهند.

صیادان سیستانی برای کمک به ادامه حیات هامون چند روزی است که ماهی‌ها را در نقاط کم‌عمق دریاچه نه برای امرار معاش بلکه برای کمک به زنده نگاه داشتن هامون صید می‌کنند و آنها را به نقاط دارای آب با عمق بیشتر حمل می‌کنند.

از هنگامی که آب در رودخانه هیرمند جاری شد بسیاری از مردم خوشحال شدند که هیرمند بار دیگر جان می‌گیرد، اما متاسفانه این معادله کمتر از سه ماه تغییر ماهیت داد. رضا صیاد از جمله صیادانی است که سال‌ها از طریق دریاچه ارتزاق کرده و به قول خودش با همین قایق ساخته شده از نی با نام توتن سه دختر و دو پسر را راهی خانه بخت و صاحب زن و زندگی کرده است. وی گفت: خشکیدگی هامون شغل صیادی را نیز که نسل به نسل به بچه‌ها منتقل می‌شد، دستخوش تغییرات اساسی کرده است

وی در گفت و گو با مهر افزود: بسیاری از جوانان و صیادان این منطقه مدت‌ها است که سیستان را برای انجام فعالیت‌های کارگری در شهر‌های بزرگ​تر رها کرده اند و بسیاری از صیادان دیگر نیز برای تهیه یک لقمه نان برای زن و بچه خود قایقشان را به ارابه مرگ برای جابه​جایی چند گالن بنزین یا گازوئیل تبدیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: عده اندکی که در حاشیه هامون از سر ناچاری و نداری هنوز به زندگی ادامه می‌دهند، قایق خود را در این عمق کم برای تشتک سواری اختصاص داده اند تا در روزهای تعطیل لقمه نانی بابت دور زدن در همین مشت آب تهیه کنند.

وی افزود: عمق دریاچه بسیار کم است و از آنجا که دیگر آبی به ایران نمی‌رسد به طور حتم خشکی هوا اجازه نخواهد داد این ماهی‌ها بزرگ تر شوند و به طور حتم تا قبل از این‌که این ماهی‌ها صید صیادان سیستانی شود ، در هامون جان داده‌اند

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز با بیان این‌که متاسفانه حجم آب ورودی به هیرمند کاهش زیادی داشته است واکنون ورودی آب در هیرمند و تالاب هامون به کمتر از 30 لیتر بر ثانیه رسیده است اظهار کرد: با این‌که جاری شدن سیلاب در تالاب هامون موجی از امید و زندگی را در سیستان و هامون زنده کرد اما با کاهش حجم آب این امید در بین مردم و کشاورزان منطقه در حال کمرنگ شدن است.

خسرو افسری با ابراز ناراحتی از روند خشکیدگی هامون اظهار کرد: متاسفانه بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و با توجه به عوامل محیطی و جوی منطقه در صورتی که حقابه‌ای برای تالاب هامون درنظر گرفته نشود به طور حتم تا سه ماه آینده شاهد تکرار فاجعه زیست محیطی در هامون خواهیم بود.

حسن خمر، مدیرکل شیلات سیستان نیز با بیان این‌که بیش از 17 میلیون قطعه ماهی همزمان با جاری شدن آب در رودخانه هیرمند و تالاب هامون به صورت طبیعی تکثیر یافتند، اظهار کرد: از اسفند سال گذشته که آب در هیرمند و تالاب هامون جاری شد چهار گونه اصلی فیتوفاک، کپور، آمور و بیگ هد شروع به تکثیر کردند که اکنون وزنی معادل 50 تا 100 گرم پیدا کرده‌اند اما این منبع غنی غذایی اکنون با چالشی بزرگ به عنوان کمبود آب روبه​رو ست.

وی افزود: دریاچه هامون اکنون آب دارد، اما ارتفاع آب یا میزان این آب آن قدر نیست که صیادان منطقه بتوانند کار صید خود را دوباره آغاز کنند.

وی افزود: تنها راه کمک به صیادان و خانواده‌های آنها اختصاص کاربری چاه نیمه چهارم به منظور فعالیت‌های کشاورزی و شیلاتی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها