هماکنون خودروسازان بزرگ در نمایشگاههای معتبر جهانی با ارائه طرحهای پیشرو برای آینده، فضای رقابتی شدیدی در زمینه تولید خودروهای سبز بهوجود آوردهاند. در چنین فضایی شرکتهای بزرگ خودروسازی ژاپن شامل تویوتا، هوندا، نیسان، سوزوکی، مزدا، میتسوبیشی، دایهاتسو و صنایع سنگیـن فوجی تلاشهای مشترکی برای توسعه موتورهای سازگار با محیط زیست آغاز کردهاند تا در کورس رقابت با رقبای خارجی خود از گردونه بازار عقب نیفتند.
در این پروژه دو دانشگاه هم با هدف کاهش آلایندههای ناشی از دود موتورهای احتراقی درونسوز برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی بهتر شرکت کردهاند که با هشت شرکت یادشده همکاری خواهند کرد. این گروه که شامل دانشگاه توکیو و دانشگاه وادسا ژاپن است قصد دارد تا سال 2020 فناوریهایی را توسعه دهد تا بتوان بهکمک آنها میزان انتشار گازهای گلخانهای توسط موتورهای دیزلی را نسبت به سال 2010 به میزان 30 درصد کاهش دهد.
تولیدکنندگان ژاپنی خودرو در نظر دارند این فناوری را برای انطباق در موتورهای بنزینسوز و دیزلی به شکل تجاری درآورند تا هم از رقبای اروپایی خود جلوتر باشند و هم در پاسخگویی به ایجاد قوانین زیست محیطی شدیدتر در جهان گامی به جلو برداشته باشند. خودروسازان ژاپنی سابقه طولانی در تولید موتورهای کممصرف و با آلایندگی، کم دارند اما در سالهای اخیر غولهای خودروسازی آلمانی نظیر بیام دبلیو و فولکس واگن پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه توسعه خودروهای دیزلی کممصرف با میزان آلایندگی پایین داشتهاند.
پیشبینی میشود این پروژه که از فروردین امسال کلید خورده در سه سال اول آغاز بهکار خود نیازمند بودجهای معادل 19.7 میلیون دلار باشد. دولت ژاپن اعلام کرد که دو سوم هزینههای سه سال اول پروژه را بهصورت یارانه در اختیار گروه قرار میدهد.
هماکنون و باوجود تقاضای رو به رشد خودروهای الکتریکی انتظار میرود موتورهای احتراقی درونسوز همچنان منبع اصلی تامین قدرت برای خودروهای کنونی باشد. براساس برآوردهای گروه مشورتی فوجی کیزائی ژاپن پیشبینی میشود در سال 2030 وسایل نقلیه احتراقی درونسوز حدود 89 درصد تولید کل خودرو در جهان را بهخود اختصاص دهند.
phys org / مترجم: آتنا حسنآبادی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
دکتر فواد ایزدی درگفت و گو با «جام جم»:
حسین حبیبی در گفتوگو با «جامجم» از سرچشمههای نگارگری گفت