وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون انتقال آب از حوزه جنوب دریاچه به داخل دریاچه ارومیه آغاز شده و به صورت جدی در حال پیگیری است و نباید فراموش کرد همانطور که فرآیند خشک شدن دریاچه طولانی بوده، همان‌قدر هم فرآیند بازگشت و احیای آن طولانی خواهد بود.
کد خبر: ۶۸۴۳۶۷

وی با اظهار نگرانی از وضع فعلی این دریاچه افزود: اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیش از سه برابر افزایش از 150 هزار به 480 هزار هکتار رسیده که یکی از عوامل کاهش آب این دریاچه و افزایش مصرف آب از این حوضه بوده است.

وی با بیان این‌که ما انتظار نداریم کشاورزان این منطقه برای احیای دریاچه ارومیه کارشان را تعطیل کنند، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم با چند اقدام اساسی مانند اصلاح الگوی کشت، صنعتی‌کردن کشت و اصلاح الگوی آبیاری می‌توان بدون وارد کردن لطمه به کشاورزان مصرف آب را حداقل به نصف رسانده و البته این آب صرفه‌جویی شده نباید صرف توسعه کشاورزی شود، بلکه باید رهاسازی شده و به داخل دریاچه انتقال یابد.

چیت‌چیان به توقف سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه، قطع مطالعات سد سازی در منطقه، مدیریت آب سدها، لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه اشاره کرد وگفت: این موضوع به این معنا نیست که تمام سدهای ساخته شده درست و کارشناسی نشده بوده است، بلکه مدیریت آب در گذشته بدرستی انجام نشده و برداشت غیرقانونی از آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز در گذشته مشکل ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: مناقصه انتقال آب از رودخانه ارس نیز از راه فاینانس بخش خصوصی قرار است انجام شود.وزیر نیرو با بیان این‌که ارتفاع آب دریاچه ارومیه کاهش یافته و نگران‌کننده است، خاطر نشان کرد: برای بهبود و احیای دریاچه اقدامات عملی در حال انجام است و در آینده رهاسازی آب از سدها نیز که باید به همراه مدیریت تقاضا در بخش کشاورزی باشد، انجام می‌شود.

چیت‌چیان، بازکردن راه آب در خود دریاچه ارومیه که آب‌های رودخانه‌های حوضه این دریاچه به عمق اصلی آب دریاچه متصل شود را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که در آینده نزدیک برای احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

این مقام ارشد دولتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون انتقال آب از حوزه جنوب دریاچه به داخل دریاچه ارومیه آغاز شده و به صورت جدی درحال پیگیری است هرچند که الان به کاهش منابع مالی برخورد کرده‌ایم، اما با مجوزهای خاصی که گرفته‌ایم امیدواریم جهش چشمگیری را در روزهای آینده شاهد باشیم.

به گزارش فارس، حمید چیت‌چیان در جریان سفر یکروزه به شهرستان بناب و بازدید از نیروگاه حرارتی سهند این شهرستان افزود: با وجود این‌که هم‌اکنون در تولید برق مصرفی استان آذربایجان‌شرقی مشکلی وجود ندارد، اما زیرساخت‌های آن کافی نیست و باید توسعه نیروگاه حرارتی سهند بناب را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که توسعه آذربایجان‌شرقی همواره با افزایش مصارف صنعتی برق همراه است، ادامه داد: با این حال کمبود تولید برق در این استان وجود ندارد و مصرف پیک با میزان تولید برابری می‌کند و با خطوط قوی انتقالی که داریم جای هیچ نگرانی‌ای نیست.وزیر نیرو اظهار کرد: با وجود این‌که احداث نیروگاه هریس توسط بخش خصوصی آغاز و برای شهر مرند نیز احداث نیروگاه یک‌هزار مگاواتی تصویب شده است اما باز برای آینده کافی نیست و باید به فکر توسعه و تقویت مراحل بعدی نیروگاه حرارتی بناب باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها