ناکامی‌های پی در پی داعش در عراق

حمله تروریستی داعش به سامرا را نه فقط می‌توان توطئه‌ای جدید برای به راه انداختن فتنه مذهبی در عراق دانست بلکه پیام تهدیدآمیزی برای اهل سنت میانه‌رو هم به شمار می‌رود.
کد خبر: ۶۸۲۳۳۰
ناکامی‌های پی در پی داعش در عراق

رخنه بیش از 300 تروریست داعشی که از کوه‌های حمرین در استان دیاله وارد سامرا شدند برای ناامن کردن این شهر سنی‌نشین صورت گرفت.

شهری که نیروهای نظامی در مناطق غربی آن بویژه مناطق پیرامون حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام به صورت گسترده مستقرند.

تروریست‌های داعش با بیش از 50 خودرو از جمله چند گریدر و لودر، قصد داشتند سد سامرا را تصرف کنند و حرم امامین عسکریین را منهدم نمایند که واکنش سریع نظامیان عراقی مانع از اجرای این توطئه شد.

حمله به سامرا را می‌توان ادامه سلسله حملات و تلاش‌های تروریستی در جهت به آشوب کشیدن عراق و تلاش برای شعله‌ور کردن فتنه مذهبی و کاهش فشار علیه تروریست‌های محاصره شده در فلوجه ارزیابی کرد البته این نکته را باید در نظر داشت که هم داعش و هم نیروهای اهل سنت مخالف روی کارآمدن دوباره نوری مالکی نخست‌وزیر کنونی عراق هستند.

از این رو پس از موفقیت‌های سیاسی وی و پیروزی در انتخابات اخیر پارلمانی آنها تصمیم گرفته‌اند به هر نحوی شده مانع از پیروزی مالکی در صحنه نظامی شده و وجهه وی را در موضوع تامین امنیت تخریب کنند.

از سوی دیگر عراقی‌ها خوب می‌دانند که راه مبارزه با فتنه مذهبی در این کشور همبستگی و وحدت ملی است، اما اختلافات و درگیری‌های سیاسی احزاب بر سر نحوه تشکیل دولت و تقسیم پست‌های سه‌گانه موجب شده است مسیر تحقق این امر با دشواری‌هایی همراه باشد.

داعش پس از ناکامی در سامرا به مناطق شرقی موصل و برخی دیگر از مناطق استان‌های کرکوک و الانبار حتی دانشگاه الانبار حمله برد که می‌توان آن را نوعی اعلان حضور در این مناطق تلقی کرد.

تغییرات در ساختار فرماندهی داعش، بویژه بعد از کنار گذاشتن عراقی‌ها و جایگزینی آنها با شماری از تروریست‌های وابسته به کشورهای عربی و حتی انتقام گرفتن از افراد میانه‌رو و معتدل اهل سنت که با حضور داعش مخالفند نیز در این راستا قابل ارزیابی است.

قبایل اهل سنت درماه گذشته ضمن اعلام همبستگی با دولت، آمادگی خود را برای بیرون راندن داعشی‌ها از شهرهای اهل سنت اعلام کردند که این امر نگرانی در جبهه داعش برای حضور درازمدت در عراق را به دنبال داشت.

نکته دیگر تضعیف روحیه داعشی‌ها در فلوجه است. شورای نجات استان الانبار در این باره اعلام کرد «30 عنصر داعش که بیشتر اتباع کشورهای عربی بودند ماه گذشته در فلوجه خودکشی کردند». این امر نیز نشان دهنده تضعیف شدید روحیه عناصر این گروه تروریستی است.

در این حالت سران داعش تلاش دارند با عملیات انتحاری و حمله به شهرها در واقع روحیه از دست رفته حامیان خود را تقویت کنند که البته در این مسیر تاکنون موفقیتی نداشته‌اند.

علی ظریفی خامنه - رییس دفتر نمایندگی صدا و سیما در عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها