برپایی مهم‌ترین رویداد صنایع‌ دستی کشور

بیست‌وچهارمین نمایشگاه صنایع‌دستی در شرایطی از سه‌شنبه در محل دائم نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به‌کار می‌کند که بسیاری از کارشناسان، این نمایشگاه را مهم‌ترین رویداد سالانه صنایع‌دستی ایران می‌دانند که در آن بیش از 400 هنرمند از هفت کشور حضور دارند.
کد خبر: ۶۸۱۴۵۹
برپایی مهم‌ترین رویداد صنایع‌ دستی کشور

این نمایشگاه در سالن‌های 9، 8، 7 و 62 نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا خواهد شد که 400 غرفه آن به فروش محصولات صنایع‌دستی و 50 غرفه به نهادها،‌ اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردمی این حوزه اختصاص می‌یابد.

به گزارش جام‌جم، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح دیروز در نشست خبری، برنامه‌های هفته صنایع‌دستی، بیست‌و چهارمین نمایشگاه داخلی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی را تشریح کرد.

معرفی توانمندی‌ها، ایجاد فضای بازرگانی، گفتمان‌سازی و ارائه‌ الگوی مصرف ایرانی ـ اسلامی از جمله اهداف نمایشگاه امسال خواهد بود که به باور نامورمطلق این یک هفته، موقعیت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌ها و آسیب‌شناسی این حوزه فراهم می‌آورد. او با اشاره به این‌که هفته صنایع‌دستی از سه‌شنبه بیستم خرداد آغاز می‌شود، گفت: برگزاری گردهمایی بزرگ صنایع‌دستی روز سه‌شنبه و با حضور معاون اول رئیس جمهور، در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد و از 20 هنرمند و 14 نفر از برگزیدگان حوزه صنایع‌دستی تجلیل می‌شود.

همچنین در این نمایشگاه هفت کشور خارجی و 15 بخش دوستی ایران و دیگر کشورها حضور دارند.

به گفته نامور مطلق تمامی غرفه‌های نمایشگاه امسال به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و هیچ‌طرحی برای دریافت هزینه‌ از هنرمندان در دستور کار نبود. معاون صنایع‌دستی ادامه داد: اسکان تمامی هنرمندانی که از استان‌های دیگر به تهران آمده‌اند نیز به صورت رایگان انجام شده است.از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه بخش تولید زنده صنایع‌دستی، آموزش و معرفی صنایع‌دستی به کودکان و نوجوانان و حضور فعال‌تر بانوان در حوزه صنایع‌دستی است.

حذف بخش تولید زنده صنایع‌دستی

امسال بخش تولید زنده کارگاه‌ها که در گذشته بخش اصلی نمایشگاه بود، فقط به بخش کودکان محدود شده است که همین مسأله مورد انتقاد خبرنگاران قرار گرفت. نامور مطلق در پاسخ به این مساله گفت: «کارگاه‌های زنده صنایع‌دستی معمولا برای فروش نبودند. اتفاقا همیشه هنرمندان بخش کارگاه‌های زنده شاکی بودند که چرا آنها را به بخش فروش منتقل نمی‌کنیم. ما که نمی‌توانستیم این بخش را کامل تعطیل کنیم، بنابراین آن را به استان‌ها منتقل کردیم.»

معاون صنایع‌دستی در ادامه از بحث تبلیغات و گفتمان‌سازی به‌عنوان یکی از ارکان هفته صنایع‌دستی یاد کرد و افزود: «براساس هماهنگی‌هایی که با حوزه زیباسازی شهرداری تهران صورت گرفت صد بیلبورد به‌طور رایگان به مناسبت هفته صنایع‌دستی در اختیار ما قرار گرفت و سازمان صدا و سیما نیز در امور مربوط به تبلیغات هفته صنایع‌دستی هماهنگی و اقدامات خوبی داشتند.»

اعتبارات نمایشگاه

به گفته معاون صنایع‌دستی ابتدا قرار بود، دو میلیارد و صد میلیون تومان برای نمایشگاه امسال جذب شود که پس از بررسی اعتبارات سازمان، با 800 میلیون تومان موافقت کردند که اعتبار رسمی و غیررسمی نمایشگاه امسال همین است: «به همین دلیل، مجبور بودیم از خیلی‌ جاها بزنیم. نزدیک به نیمی از آن مبلغ، یعنی حدود 360 میلیون تومان برای اجاره سالن‌ها از شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اختصاص یافت. انتظار داشتیم، آنها با صنایع‌دستی همکاری کنند؛ ولی متأسفانه با وجود رایزنی‌های متعدد، این همکاری انجام نشد. تقریبا نیمی دیگر از آن اعتبار را باید صرف پذیرایی، اسکان، غرفه‌بندی و فعالیت‌های تبلیغاتی می‌کردیم.»

او در همین حال به آمار فروش نمایشگاه سال گذشته و میزان هزینه‌کرد آن اشاره و اظهار کرد: سال پیش، بیش از یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان برای این نمایشگاه هزینه شد؛ اما در مقابل، این نمایشگاه بیش از 800 میلیون تومان فروش نداشت. نامور مطلق به انتقاد برخی از هنرمندان و غرفه‌داران نمایشگاه سال گذشته اشاره کرد که اعتقاد داشتند دولت به‌جای این‌که برای فروش آثار یک هنرمند صنایع‌دستی، دو برابر هزینه کند، همان هزینه را به هنرمند بدهد تا آنها بتوانند بخشی از مواد اولیه و نیازهای کار خود را تأمین کنند. زمان بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی از ساعت 15 تا 20 خواهد بود.

کمیل انتظاری‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها