تبلیغات آنلاین میتواند ارتباطی یک به یک با اشخاص برقرار کند به این معنا که تبلیغات درحال نمایش در یک پایگاه اینترنتی میتواند برای فرد به فرد بازدید کنندگان محتوای متفاوتی به نمایش بگذارد. این نوع تبلیغات ارتباط بیشتر و بهتری با مخاطبان برقرار کرده و در نتیجه مخاطبان بیشتری به این گونه تبلیغات توجه خواهند کرد.
تبلیغ هم تبلیغهای جدید! چرا که در این نوع تبلیغ با توجه به علایق مخاطب، نمایش داده میشود و ایشان مجبور نیست تبلیغات غیرمرتبط با خود را نیز مشاهده کند.
یکی از رویاهای کسانی که قصد تبلیغات دارند این است که مخاطبان مناسبی برای تبلیغاتشان بیابند، زیرا تبلیغات برای حجم زیادی از مخاطبان است (Mass marketing) که درصد زیادی از آنها هم هیچ علاقهای به محصولات یا خدمات شما ندارند، اتلاف هزینه خواهد بود. تصور کنید شخصی قصد فروش ماشینآلات سنگین دارد. این شخص نمیتواند برای عموم مردم تبلیغات کند، زیرا ۹۹ درصد افراد حتی در طول زندگیشان هیچ احتیاجی به خرید این محصولات ندارند. برای این منظور صنعت تبلیغات آنلاین راهحلی را پیشنهاد میکند که بتوان آن یک درصد مخاطبان را جذب کرد.
در سالهای اخیر محور صنعت تبلیغات آنلاین براساس Niche Market بنا نهاده شده؛ یعنی تمرکز دقیق روی جامعه هدف کوچک که علاقهمند محصولات یا خدمات ارائه شده هستند. این موضوع معمولا با استفاده از کلمات کلیدی اتفاق میافتد، به این صورت که تبلیغاتدهنده فهرستی از کلمات را که مرتبط با خدمات یا کالای خود است تهیه کرده و شبکههای تبلیغاتی که نقش واسط را بین تبلیغاتدهنده و نمایشدهنده بازی میکنند، صفحات وب را بهدنبال این کلمات جستجو میکنند و زمانی که محتوای مورد نظر را یافتند تبلیغات مناسب را به مخاطبان آن صفحه نمایش میدهند. در این وقت است که جادوی تبلیغات هوشمند، خود را نشان میدهد. از بین میلیونها کاربر اینترنت و صفحات وب، تبلیغات درجای درست و برای شخص درست و در زمان مناسب به نمایش گذاشته میشود. به این روش تبلیغاتی Contextual Advertising یا به فارسی تبلیغات براساس محتوا میگویند.
اگر کلمات کلیدی یک کمپین تبلیغاتی درست انتخاب شده باشد، نتایج خیرهکنندهای را شاهد خواهیم بود، زیرا مخاطبان این صفحات با محتوای آگهی به نمایش درآمده بیگانه نیستند بلکه علاقهمند این محتوا هستند. بخشی از این مخاطبان به این خدمات یا کالا نیاز دارند، مخاطبان این آگهیها نرخ کلیک بالاتری را از کسانی که بهطور غیرهدفمند و بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند، جذب کرده و در واقع روی آگهیها کلیک بیشتری میشود. علاوه بر این بعد از وارد شدن به وبسایت آگهیدهنده زمان بیشتری را به نسبت دیگران صرف خواندن صفحات میکنند و از نرخ جذب مشتری بالاتری نیز برخوردار هستند.
هرچند ممکن است مخاطبان کمتری برای این نوع آگهی هدفمند بتوان یافت، ولی همین تعداد کم چون علاقهمند آن کالا و خدمات هستند، شما با صرف پول کمتر مخاطبان مشتاقتری را یافتهاید و نتیجه بهتری خواهید گرفت. درواقع صاحبان کسب و کارها به دنبال کسانی نیستند که بیشتر ویترین مغازه را نگاه کنند، بلکه در جستجوی افرادی هستند که با نگاه به ویترین، داخل مغازه بروند و مشتری شوند.
حتی میتوان از این نیز پا را فراتر گذاشت، شبکههای تبلیغاتی آنلاین اطلاعات بهدست آمده از رفتار کاربران مانند صفحاتی را که خواندهاند یا مدتی را که صرف خواندن آن مطلب کردهاند در خود ذخیره کرده و برای فرد به فرد کاربران پروفایلی ناشناس میسازند. پس از تحلیل این اطلاعات جمعآوری شده میتوان اطلاعات مفیدی مانند علایق، جنسیت و حتی سن کاربران را تخمین زد. این اطلاعات همواره میتواند برای یافتن تبلیغات مناسب استفاده شوند، این روند میتواند بارها اتفاق بیفتد و در نتیجه اطلاعات بهدست آمده را دقیقتر کرد. به این روش تبلیغاتی Behavioral Targeting یا به فارسی تبلیغات براساس رفتار کاربر میگویند.
این روش تبلیغاتی فارغ از این که بازدیدکننده در وبسایتی با محتوای ورزشی یا اقتصادی است، میتواند بر اساس پروفایلی که از رفتار این کاربر تهیه کرده تصمیم بگیرد و در نتیجه تبلیغاتی متفاوت از محتوای صفحه را برای او به نمایش بگذارد.
تحقیقات بیشتر در زمینه بهبود روشهای تبلیغاتی آنلاین همچنان در سطح دنیا ادامه دارد. در ایران نیز فعالیتهایی دیده میشود که از جمله آنها میتوان به clickyab.com اشاره کرد که در زمینه تبلیغات براساس محتوا و رفتار کاربر بتازگی فعالیتهایی انجام داده است./ ضمیمه کلیک
سجاد تقیزادهبهجتی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد