وزیر اقتصاد در همایش افق رسانه صدا و سیما:

حذف یارانه غیرنیازمندان در دست بررسی است

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی اعلام کرد:

کاهش قیمت ارز با عرضه ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار به بازار

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت: با عرضه ارز واحدهای پتروشیمی به زودی قیمت دلار کاهش می یابد به طوری که با ورود ماهانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار، قیمت دلار از همین ماه روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۶۸۱۱۷
کاهش قیمت ارز با عرضه ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار به بازار


احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در نشست خبری با اشاره به برداشتن تحریم در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: برداشتن تحریم در صنعت پتروشیمی را بصورت پکیج کامل در این صنعت می بینیم چرا که تنها بحث صادرات نیست بحث تکنولوژی ، کاتالیست، حمل و نقل، انتقال پولی و مالی است که با شرکت های فعال در این زمینه مذاکرات صورت گرفته تا خواسته‌های پتروشیمی کشور در آن لحاظ شود.

وی تصریح کرد: در این بخش روزنه‌هایی دیده شده و در این راستا بانک‌های خارجی همکاری های لازم را خواهند داشت.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 میلیارد و 723 میلیون دلار صادرات داشتیم اظهار داشت: با این بخشی از بدهی‌ها پرداخته شد و قسمتی صرف توسعه واحدها، خرید کاتالیست و قطعات پتروشیمی شد و مابقی به بازار داخل تزریق شد. این درحالی بود که در سال گذشته با کمبود خوراک مواجه بودیم و زمستان سختی را پشت سرگذاشتیم.

مهدوی تاکید کرد:با قطع گاز پتروشیمی ها حدود یک میلیارد دلار صادرات را از دست دادیم. بنابراین با راه اندازی فازهای پارس جنوبی وزارت نفت قول داده که در سال جاری کمبود خوراک نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: با راه اندازی فازهای پارس جنوبی، واحد اوره شیراز، خوزستان، خط اتیلن غرب 56 میلیون تن تولید خواهیم داشت و پیش بینی می شود 14 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشیم و با محدودیت صادرات مواجه نیستیم و هم اکنون به کشورهای آسیای جنوب شرقی، اسیای میانه، افریقای جنوبی، ترکیه، روشیه و اروپا محصولات پتروشیمی صادر می شود.

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از ورود ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار ارز صادرات پتروشیمی به بازار از اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: با ورود ماهانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار، قیمت دلار از همین ماه روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.

وی گفت: اگرچه تاکنون مشکلی در صادرات نداشتیم، اما می‌توانیم روی بازار اروپا و آمریکا نیز حساب باز کنیم.

مهدوی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت:‌در بند 13 و 15 این سیاست‌ها که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، به صادرات محصولات پتروشیمی اشاره شده به طوری که انجمن کارفرمایان پتروشیمی به همراه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تدابیر ویژه‌ای را دارد.

وی گفت: یکی از مواردی که باید در راستای اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار دهیم، تعیین فرمول طولانی مدت برای خوراک واحدهای پتروشیمی است، به طوری که این فرمول می‌تواند در یک بازه 10 تا 20 سال مشخص شود که در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی و تکمیل صنایع پائین دستی کمک زیادی کند.

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی ادامه داد: در سنوات گذشته خوراک یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل پتروشیمی‌ها بود اما هم‌اکنون دولت و مجلس به دنبال تبیین دستورالعملی برای نرخ خوراک در سال‌های آتی هستند که قطعا یک فرمول مشخص در این زمینه تعیین خواهد شد.

مهدوی ادامه داد: با برداشتن تحریم‌های پتروشیمی این امید می‌رود که ماهانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به بازار عرضه شود که این مورد می‌تواند موجب کاهش نرخ ارز در بازار شود.

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به عرضه ارز محصولات پتروشیمی در سال گذشته گفت: بخشی از درآمد دلاری پتروشیمی‌ها برای تسویه‌حساب فاینانس و خرید کاتالیست و قطعات موردنیاز مصرف شد، اما بیش از 50 درصد از درآمد دلاری سال گذشته به بازار عرضه شد.

وی ادامه داد: این ارز در صرافی‌های مجاز که بانک مرکزی اعلام کرد، به صورت آزاد عرضه شد. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آسیب پذیر!
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
۰
۰
تا بحال هر چی آقای روحانی وعده داده (مهار تورم !و ...) وعده بوده و هر چیزی كه مسئولین دولت تدبیر و امید عنوان كرده اند درست خلاف واقعیت بوده است! انگار آنها در بین مردم زندگی نمیكنند!

نیازمندی ها