پژوهشگران بتازگی موفق به دستیابی نوعی فناوری شدند که امکان دید در شب از طریق لنز چشمی را فراهم می‌سازد

لنز چشمی برای دید در شب

فناوری دید در شب چیز جدیدی نیست و سال‌هاست‌ دوربین‌ها و تجهیزات ویژه دید در شب وجود دارد، البته به دلیل گران بودن، این وسایل بیشتر در اختیار نیروهای نظامی یا پلیس بوده است.
کد خبر: ۶۶۵۵۰۸

چشم انسان فقط قادر به مشاهده طیف خاصی از نور است که در اصطلاح «طیف مرئی» نامیده می‌شود. بدن بسیاری از موجودات زنده گرما تولید می‌کند و این گرما از طریق امواج فروسرخ پخش می‌شود، دوربین‌های دید در شب با دریافت تابش فروسرخ بدن موجودات و حتی سطح اجسام مختلف می‌توانند به انسان کمک کنند تا در تاریکی مطلق هم بعضی چیزها را مشاهده کند. امواج فروسرخ در محدوده‌ای از طیف امواج الکترومغناطیسی قرار دارد که برای چشم انسان غیرمرئی است.

امکان ساخت لنز چشمی برای دید در شب در اصل به سبب پیشرفت‌های صورت گرفته دانشمندان دانشگاه میشیگان در ساخت نوعی لنز از جنس «گرافن» است که می‌تواند تمام طیف‌های مرئی نور و نیز تابش فرابنفش و فروسرخ را دریافت کند.

استفاده از گرافن برای دید در شب،‌ مزیت‌های فراوانی نسبت به شیوه کنونی دارد. سیستم‌های فعلی دید در شب نیازمند سیستم‌های ویژه خنک‌کننده هستند تا گرمای تولید شده توسط خود دستگاه سبب اختلال در تفسیر تابش فرو سرخ دریافتی از صحنه مقابل نشود. اما شگفتی مدل ساخته شده با استفاده از گرافن در این است که این کار فقط با استفاده از لایه‌ای به قطر چند اتم امکان‌پذیر خواهد بود.

این دانشمندان دو لایه از ماده گرافن تهیه و بین آنها لایه‌ای نارسانا قرار دادند و جریانی الکتریکی به لایه پایینی گرافن اعمال کردند. وقتی تابش فروسرخ به لایه بالایی برخورد می‌کند، الکترون‌های آن دور می‌شوند و سپس جریان الکتریکی اعمال شده سبب تقویت اثر ایجاد شده در لایه پایینی شده و در نتیجه امکان مشاهده تابش فروسرخ فراهم می‌شود.

پروفسور ژاویی ژونگ که سرپرستی این تیم پژوهشی را به عهده دارد بر این باور است که کاربردهای این فناوری نوین فقط به دید در شب محدود نمی‌شود. برای نمونه این فناوری می‌تواند به پزشکان کمک کند‌ بدون قرار دادن بیمار در دستگاه‌های مختلف اسکن، گردش خون وی را مشاهده کنند. همچنین باستان‌شناسان می‌توانند برای بررسی لایه‌های رنگ زیر سطوح مختلف از این فناوری استفاده کنند.

با این‌که این شیوه نمی‌تواند تمام مزایای تابش ایکس را به همراه داشته باشد، اما تا حدود زیاد می‌تواند کار را برای این دسته از افراد ساده‌تر کند.

منبع : independent

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها