افغانستان درگیر توافق​نامه امنیتی

به غیر از حوادث تروریستی روزمره‌ای که همچنان در افغانستان جریان دارد، این کشور سال گذشته شاهد دو تحول مهم بود؛ یکی بهبود نسبی روابط با پاکستان و دیگری عدم امضای توافقنامه امنیتی مشترک با آمریکا که همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد.
کد خبر: ۶۵۶۷۰۶

به‌ دنبال روی کار آمدن نواز شریف در پاکستان، حامد کرزای در بیست و پنجم شهریور سفری به اسلام‌آباد داشت. به غیر از دیدارهای مرسوم گفته می‌شد در این سفر کرزای از مقامات پاکستانی خواسته بود ملا برادر یکی از رهبران طالبان را آزاد کند. هدف کرزای از این اقدام تسهیل روند صلح با طالبان بود. کرزای در آخرین سال زمامداریش تلاش بی‌وقفه‌ای کرد تا بتواند با رهبران طالبان به یک توافق‌نامه صلح برسد، اما هنوز این آرزو ممکن نشده است. در این فاصله آمریکایی‌ها نیز بیکار ننشسته و همچنان به اقدامات خودسرانه خود در افغانستان و پاکستان ادامه می‌دادند. یک نمونه از این اقدامات ترور حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان در یازدهم آذرماه بود.

کرزای که در اواخر دوران زمامداری خود با آمریکایی‌ها کج افتاده، تلاش می‌کند با انتقاد‌ها ​ افشاگری‌های خود نشان دهد که هدف آمریکا از لشگرکشی به افغانستان منافع خودش بوده است.

کرزای در سال گذشته دو اقدام مهم انجام داد که کاملا برخلاف اراده ومیل آمریکایی‌ها بود. یکی آزاد کردن تعدادی از زندانیان بگرام و دیگری عدم امضای توافقنامه امنیتی بین کابل ـ واشنگتن بود.

آزادی 65 زندانی از بگرام در بیست و پنجم بهمن ماه با واکنش تند مقامات آمریکایی مواجه شد، اما کرزای در پاسخ به اظهارات آنها گفت: آزادی این زندانیان ربطی به آمریکایی‌ها ندارد.

درباره توافق‌نامه نیز کرزای شرط کرده بود اگر آمریکایی‌ها به عملیات شبانه پایان داده و راه را برای مذاکرات صلح با طالبان هموار کنند، توافق​نامه را امضا خواهد کرد. آخرین مطلب درباره افغانستان این است ‌که هم‌اکنون این کشور درگیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. بزودی مردم افغانستان جانشینی برای حامد کرزای انتخاب خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها