مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: پروتکل ملی درمان سو مصرف مواد کودکان و نوجوانان به منظور شناسایی و درمان این افراد که تحت عنوان نوجوانان پرخطر از آنها نام می بریم، به زودی نهایی می شود.
کد خبر: ۶۴۷۴۱۶
نوجوان های پرخطر ، درمان می شوند
نادر منصور کیایی امروز اظهار داشت: این پروتکل یک سند ملی است که ملاحظات فنی در مورد چگونگی درمان کودکان و نوجوانانی که دچار سو مصرف مواد هستند را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه در این پروتکل مکان هایی که افراد پرخطر باید درمان شوند، روال درمان، نحوه غربالگری و ملاحظات فنی درمان دارویی و غیر دارویی بررسی و اعلام می شود، افزود: این پروتکل اکنون در ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال نهایی شدن است.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: این پروتکل هر زمان که به آموزش و پرورش ابلاغ شود در برنامه های خود لحاظ می کنیم اما به موازات و همزمان با تهیه این پروتکل، ما نیز ملاحظات حقوقی و تربیتی را آزمون می کنیم.

منصور کیایی یادآورشد: با تدوین و اجرای پروتکل ملی درمان سو مصرف مواد کودکان و نوجوانان امید است بتوانیم بسیاری از سوالات در زمینه نوجوانان پرخطر را شفاف کنیم.

وی در رابطه با ارایه آماری از تعداد دانش آموزان معتاد مشغول به تحصیل نیز با اشاره به اینکه اکنون آماری از تعداد این افراد در دست نیست، افزود: به کار بردن اصطلاح دانش آموز معتاد صحیح نیست،زیرا این نوجوانان در محیط های مختلف زندگی می کنند که مدرسه یکی از آن محیط ها است از این رو فرد می تواند از طریق خانواده و یا رسانه ها در معرض تهدیدات ناشی از مصرف مواد مخدر قرار گیرد.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: البته این به معنای آن نیست که ما خطر پذیری دانش آموزان را انکار می کنیم اما باید توجه داشت که غربالگری نوجوانانی از این دست کار مشکلی است و به ابزارهای مناسب نیاز دارد.

منصور کیایی بیان داشت: هرگز آموزش و پرورش دنبال این نیست که موضوع دانش آموزان را پرخطر را رد کند بلکه این یک تکلیف است و ما برای این دسته از نوجوانان تا زمانی که پروتکل ملی درمان سو مصرف مواد مخدر کودکان و نوجوانان نهایی شود مداخلات مختصری خواهیم داشت.

وی یادآورشد: در مرحله اول این پروتکل آن دسته از نوجوانانی که از خانواده های پرخطر همچون خانواده های بدسرپرست و یا سابقه سو مصرف مواد هستند، را شناسایی کرده، با خانواده های آنان جلساتی برگزار می کنیم و مصاحبه های انگیزشی خواهیم داشت.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: این مساله هم حایز اهمیت است که نوجوانان پرخطر بدون دخالت آموزش و پرورش عملا به خواست خود از چرخه تحصیلی کنار می روند.

منصور کیایی تصریح کرد که آموزش و پرورش، تخصصی در رابطه با درمان و مددکاری ندارد اما این آمادگی را دارد که به نوجوانان پرخطر و یا درگیر مواد مخدر خدماتی ارایه دهد تا از تحصیل باز نمانند.

وی با بیان اینکه برنامه آموزش و پرورش پیشگیری اولیه شامل فعالیت های آموزشی و فرهنگی است، اظهار داشت: ما در زمینه فعالیت آموزشی، کارگاه هایی را برای والدین، کارکنان و دانش آموزان برگزار و در زمینه فعالیت های فرهنگی نیز برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها و انتشار نشریات همچون نشریه پیشگیری نوین را اجرا می کنیم.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش همچنین برگزاری نمایشگاه های سیار پیشگیری در مدارس دوره متوسطه و راه اندازی پرتال جامعی در زمینه پیشگیری برای نوجوانان را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش برشمرد. (ایرنا)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها