سخنگوی دولت: یارانه نیازمندان نه‌تنها کم نمی‌شود، بلکه افزایش هم می‌یابد

توافق دولت و مجلس برای اجرای مرحله دوم هدفمند​ی یارانه‌ها

مجلس و دولت در آخرین جلسه مشترک خود درباره نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توافق کردند.
کد خبر: ۶۳۴۲۸۴

به گزارش خبرگزاری‌ها، حذف یارانه پردرآمدها، افزودن به‌یارانه کم‌درآمدها، تعیین تکلیف اجرای مرحله دوم هدفمندی در قالب افزودن یک تبصره به لایحه بودجه 93 و انصراف از تسلیم لایحه جداگانه به این منظور و بهبود سهم بهداشت و درمان از درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها برخی از توافق‌های این جلسه مشترک بود.

نشست همفکری مجلس و دولت درباره بودجه 93 و اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، پنجشنبه هفته گذشته با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور، تیم اقتصادی دولت و جمعی از نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و دیگر کمیسیون‌های اقتصادی در ریاست جمهوری برگزار شد.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پس از این نشست مشترک در گفت‌وگو با ایرنا و واحد مرکزی خبر گفت: دولت برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها در مرحله جمع‌بندی است. وی اظهار کرد: ما ضمن گرفتن نظرات اقتصاددانان تا امروز، از نظرات نمایندگان مجلس نیز استفاده خواهیم کرد، از این رو این نشست برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این جلسه در خصوص این‌که مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها را به صورت لایحه جامع تقدیم مجلس کنیم یا این‌که به شکل تبصره‌ای به لایحه بودجه 93 الحاق‌کنیم، بررسی‌هایی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: نظر دوستان این بود که در قالب یک تبصره کلی که خطوط اصلی برای اجرا را نشان می‌دهد، موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها را به لایحه بودجه سال 93 الحاق کنیم که اگر این موضوع اتفاق بیفتد، در قالب یک تبصره آن را در مرحله بعدی در سال 93 و ادامه اجرای آن را برای سال جاری خواهیم داشت.

نوبخت گفت: ظرف یکی دو هفته آینده که لایحه بودجه 93 در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، می‌توانیم این تبصره را به لایحه بودجه برسانیم. وی درباره جزئیات تبصره الحاقی به لایحه بودجه سال 93 کل کشور در مورد هدفمند‌کردن یارانه‌ها گفت: جزئیات آن منوط به تنظیم آن تبصره است و اگر قرار باشد در قالب لایحه باشد به همان شکل صورت می‌گیرد. وقتی تبصره آماده و قرار شد به مجلس ارسال شود جزئیات نهایی را که منوط به جمع‌بندی نهایی دولت براساس پیشنهادات برگرفته از نمایندگان و صاحب‌نظران کشور است، به اطلاع مردم می‌رسانیم.

یارانه نیازمندان نه‌تنها کم نمی‌شود بلکه افزایش هم می‌یابد

نوبخت اظهار کرد: آنچه که قطعی است، یارانه خانوارهایی که به این یاری نقدی و غیرنقدی دولت نیازمند هستند، ادامه خواهد داشت. یارانه آنها نه‌تنها کم نمی‌شود، بلکه حتی می‌تواند افزایش یابد. وی تصریح کرد: از این رو بحث حذف یارانه پردرآمدها و افزودن به یارانه کم‌درآمدها مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفت.

وی افزود: درباره این‌که این یارانه‌ها فقط بین خانوارها توزیع شود، تقریبا نقطه مشترک دوستان این بود که در این موضوع باید به نکات دیگر همچون تولید، بحث خدمات اجتماعی و درمان پرداخته شود.

وی ادامه داد: باید منابعی که قرار است به دست آید در بهترین محل‌ها مصرف شود، مانند بحث بهداشت و درمان جامعه و بویژه تولید، زیرا با توجه به سهمی که سوخت در هزینه تمام‌شده تولید دارد، اگر ما به تولید نپردازیم و امکان بهینه‌سازی را به تولید ندهیم، میزان تولید کم خواهد شد و چون تقاضا وجود دارد ضمن این‌که از این سو رکود را داریم، از آن سو به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه شاهد تورم هم خواهیم بود.

اجماع نسبی دولت و مجلس درباره نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها

در همین حال عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: تا زمان ارائه تبصره مربوط به هدفمندی هیچ چیز قطعی نیست، ولی درباره حذف یک دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی و افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی اجماع نسبی وجود دارد.

علی‌محمد احمدی در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهور با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس گفت: کلیت این جلسه بحث و تبادل نظر درباره نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بود و رئیس‌جمهور گزارشی از اوضاع اقتصاد و بودجه کشور ارائه کرد. وی درباره وضع سلامت در بودجه 93 و قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: کمیسیون تلفیق در نظر دارد تا یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به این بخش اختصاص دهد که رقم آن حدود 3000میلیارد تومان می‌شود، اما باید دید نمایندگان در صحن چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرند.

ارائه تبصره اجرای مرحله دوم تا 2هفته دیگر

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: تبصره اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها تا دو هفته دیگر از سوی دولت به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه می‌شود.

غلامرضا کاتب با اشاره به این مطلب در مورد حذف برخی دهک‌های جامعه از دریافت یارانه خاطرنشان کرد: در بخش دهک‌ها نقطه نظرات مشترک میان دولت و مجلس وجود دارد و می‌توان دهک‌های قابل شناسایی و افراد مقیم و ساکن خارج ایران را از دریافت یارانه حذف کند.

کاتب ادامه داد: آنچه که در مجموع در این جلسه بحث شد، این بود که مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها موجب افزایش‌نیافتن نقدینگی و تورم شود، همچنین در جهت انجام آن طوری عمل کنیم که باعث آسیب به بخش تولید نشود.

تدوین 3 سناریوی جدید برای هدفمند کردن یارانه‌ها

در همین حال معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تدوین سه سناریوی تغییر قیمت‌ها در چارچوب هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: این سناریوها از نظر وزارت اقتصاد یکسان است، زیرا تغییر قیمت‌ها در مرحله یک یا در مراحل سه یا چهار ساله مورد توجه قرار گرفته است.

شاپور محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد نرخ حامل‌های انرژی و تورم قابل‌تحمل پیشنهادهایی را ارائه کرده که وزیر اقتصاد در جلسه بررسی هدفمند کردن یارانه‌ها آنها را مطرح کرده است.

وی با بیان آن‌که افزایش نرخ حامل‌های انرژی تلاش برای رسیدن به قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس است، اظهار کرد: چگونگی دستیابی و فرصت زمانی اجرای آن در حال بررسی است و باید در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.وی در مورد قیمت بنزین در این سناریوها گفت: این ارقام هنوز نهایی نشده است و به همین دلیل امکان اعلام آنها وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها