عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح دوشنبه

احتمال واگذاری اراضی مسکن مهر به متقاضیان

گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

ناطق اصولگرا، ناطق اصلاح‌طلب یا...

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ ابعاد تازه‌ای از فساد در فوتبال ایران، ناطق اصولگرا، حقوق 10میلیونی برای 7هزار بازنشسته خاص ، ناطق اصلاح‌طلب یا...، حکم تخلیه تهران صادر شد، پایتخت باز هم نفس تنگی گرفت و... را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۲۹۵۲۸
ناطق اصولگرا، ناطق اصلاح‌طلب یا...

سیاست روز: ناطق اصولگرا، ناطق اصلاح‌طلب یا...

روز گذشته، خبرگزاری خانه ملت طی گفت‌وگویی با احمد ناطق نوری برادر حجت‌الاسلام ناطق نوری انجام داده بود که در آن به بحث دعوت گروه‌های سیاسی از ناطق برای نامزدی درانتخابات مجلس اشاره شده بود.

باید منتظر جمع‌بندی بود

عضو هیات رئیسه مجلس هشتم از دعوت اصلاح‌طلبان و اصولگراها از ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات مجلس خبر داد و گفت: باید منتظر ماند و دید او به چه جمع بندی و تصمیمی می‌رسد.
احمد ناطق نوری، درباره تصمیم برادر خود برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس یادآور شد: در این زمینه هر چقدر که از او سوال کردم گفت «فعلا برنامه ای ندارم و هر چه تاکنون اعلام شده گمانه زنی شخصی افراد و گروه ها بوده است»؛ در کل هنوز چیزی مشخص نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اصولگرایان یا اصلاح طلبان از آقای ناطق نوری برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم دعوتی کرده‌اند، گفت: گروه های مختلف سیاسی خواستار حضور آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس دهم شده اند اما از آنجا که او فردی مستقل و بی طرف بوده و تحت تاثیر هیچ جریانی نیست، در نهایت باید منتظر ماند و دید به چه جمع بندی و تصمیمی می‌رسد.

وی افزود: مردم آقای ناطق را می شناسند و می‌دانند که آقای ناطق در تصمیم گیری تحت تاثیر هیچ جریانی قرار نمی گیرد و در نهایت آنچه به مصلحت نظام، انقلاب و مردم باشد، انجام می‌دهد، اگر لازم دید به انتخابات مجلس ورود می‌کند، در غیر این‌صورت خودش تصمیم گیرنده است و کسی نمی تواند به او این مسئله را تحمیل کند.

عضو هیات رئیسه مجلس هشتم تصریح کرد: برادرم را می شناسم، او آدم مستقلی است و همیشه با تصمیمات پخته و منطقی عمل کرده و انصافا برمبنای اعتدال جلو می رود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا حضور ناطق‌نوری در انتخابات مجلس می‌تواند فضای اعتدالی را در عرصه سیاسی کشور حاکم کند؟، تصریح کرد: آقای ناطق نوری در تمام زندگی اش اعتدال داشته، به طوریکه شاهد بودیم بعد از پیروزی آقای خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، آقای ناطق در اقدامی بی سابقه، نخستین پیام تبریک را برای آقای خاتمی فرستاد و پای این تبریک خود ایستاد و به دولت آقای خاتمی تا حد ممکن کمک کرد.

ناطق اصولگرا

«من جناح راست سنتی نیستم و این مارک اشتباهی است که در مورد من به کار گرفته شده است»

این جملات را همین چند وقت پیش علی‌اکبر ناطق نوری در دانشگاه مینودشت استان گلستان بیان کرده بود. درواقع او با بیان این جملات سعی در جداکردن خود از بدنه راست سنتی (همان اصولگرایی) داشت.

هرچند او با بیان این جملات، سعی در تغییر تاریخ داشت، اما به هرحال تعداد افرادی که فعالیت‌های او در گذشته و به خصوص جلسات هماهنگی پیش از انتخابات سال ۸۴ را به یاد دارند، می‌توانند، درخصوص این مارک اشتباهی، اظهارنظری منطقی داشته باشند.

اما به هرحال، اختلافات اساسی ناطق و احمدی‌نژاد که بعد از مناظره ۱۳ خرداد ۸۸ علنی شد و البته اردوگاه اصولگرایی واکنش جدی به اتهامات رئیس‌جمهور سابق نداشت، سبب ناراحتی و دلگرفتگی ناطق شد. او با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، سعی کرد عبای اصولگرایی را از دوش بردارد.

طبیعتا وقتی فردی از جریان راست سنتی (علی‌رغم سابقه خود) تبری می‌جوید، لزومی بر اصرار طیف اصولگرا برای حضور وی به عنوان لیدر انتخاباتی معنا ندارد.

ناطق اصلاح‌طلب

بعد از آنکه محمدرضا عارف، علی‌رغم میل خود مجبور شد، میدان رقابت انتخابات ۹۲ را ترک کند، همه تلاش خود را معطوف به حضور پرقدرت در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی کرد.
او به عنوان یک اصلاح‌طلب، سعی بر این دارد تا بتواند صندلی ریاست مجلس دهم را از آن خود کند.

عدم حضور او در دولت یازدهم هم بهانه‌ای دیگر شد تا اصلاح‌طلبان، چندان امیدوار به دولت روحانی نباشند. به هرحال خود آنها نیز می‌دانند، روحانی یک اصلاح‌طلب صرف نیست و به خواسته‌های آنان تن نخواهد داد. درواقع حسن روحانی تنها برای خروج اصلاح‌طلبان از کمای سیاسی کارکرد داشت و حالا آنها قصد دارند، روی پای خود بایستند.

حضور ناطق نوری به عنوان لیدر جریان اصلاح‌طلبی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. اینکه اصلاح‌طلبان بخواهند باز هم از یک چهره اصولگرا (یا غیر اصلاح‌طلب) استفاده کنند، پیروزی چندانی برایشان نخواهد بود. درواقع لیدر عاریه‌ای نمی‌تواند کمکی به اصلاح‌طلبان کند.

ناطق کارگزاران

این شاید گمانه نزدیک به واقعیتی باشد. اولین بار هم بحث حضور ناطق در انتخابات مجلس را دبیرکل حزب کارگزاران مطرح کرد. به هرحال نزدیکی ناطق به این جریان بیش ز سایر جریان‌های سیاسی کشور است.

اما آیا او واقعا قصد حضور در انتخابات را دارد؟

چنین تصمیمی را نه می‌توان مردود دانست و نه می‌توان تائید کرد.

رئیس مجلس پنجم شورای اسلامی، قطعا به همین راحتی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. او مدت زیادی است که از عرصه سیاسی کشور (حداقل به شکل واضح و ملموس) فاصله گرفته و حالا نمی‌توان درخواست عده‌ای برای حضور وی را دلیلی بر ریسک‌پذیری شیخ موسپیدکرده دانست.

هرچند اکبر هاشمی رفسنجانی نیز علی‌رغم تکذیب‌های پیاپی در روزهای بهاری امسال، در آخرین لحظات ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به ساختمان وزارت کشور رفت و انگشت سبابه‌اش را در استامپ، جوهری کرد. او نیز علی‌رغم اعلام عدم تمایلش و وقوف بر عدم توانایی گذشته‌اش باز هم تسلیم درخواست عده‌ای شد. اتفاقی که دست آخر سبب عدم احراز صلاحیت وی برای نامزدی انتخابات شد.

شاید ناطق نوری که این روزها می‌گوید: «فعلا برنامه ای ندارم و هر چه تاکنون اعلام شده گمانه زنی شخصی افراد و گروه ها بوده است» در روزهای نزدیک به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصمیم دیگری بگیرد. درست مثل تصمیمی که هاشمی رفسنجانی در بهار ۹۲ گرفت.

باید منتظر ماند و دید در صورت حضور شیخ در انتخابات آینده، چه مارکی بر او می‌چسبد!

جام جم

- طرح سوخته انتقال پایتخت
-امنیت ویلاهای اجاره‌ای در تردید
-ابعاد تازه‌ای از فساد در فوتبال ایران
-درخواست 12 نماینده سرشناس از سران قوا برای پیگرد بابک‌ زنجانی

کیهان

-تحریم‌ها انتقام‌آمریکا از حماسه 9 دی بود
-ابطال کارت سوخت خودروهای 25 ساله و موتورسیکلت‌های 15 ساله
-هلاکت 10 هزار تروریست در درگیری‌های سوریه
-کلیات طرح انتقال پایتخت در مجلس به تصویب رسید

رسالت

-تحریم، نتیجه شکست آمریکا در فتنه 88 است
-ایران قدرت منطقه ای است باید در ژنو2 شرکت کند
-پرداخت صد در‌صد هزینه‌های شیمی‌درمانی
-این فوتبال افتخار ندارد!

تهران امروز

-انتقاد بخش خصوصی از تداوم رکود اقتصادی
-حقوق 10میلیونی برای هفت هزار بازنشسته خاص
-افشای تخلفات جدید در فدراسیون و لیگ برتر
-موج جدید بحران در مصر

سیاست روز

-حکم تخلیه تهران صادر شد
-نشستی که بدون ایران محکوم به شکست است
-ناطق اصولگرا، ناطق اصلاح‌طلب یا...
-انفجاری علیه اسلام‌گرایان به کام ارتش

ابتکار

-تصویب طرح ناممکن!
-پای زنجانی به پرونده ضراب باز شد
-پایتخت باز هم نفس تنگی گرفت
-عابدینی، تَن فوتبال ایران را لرزاند!

جمهوری اسلامی

-آمادگی شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری در ایران
-144 کشته و زخمی در انفجار تروریستی شمال قاهره
-هفتمین جلسه دادگاه اختلاس از بیمه ایران همچنان بدون حضور دو متهم دانه درشت
-1000 میلیارد تومان اعتبار برای 2 سبد کالایی توزیع براساس سامانه الکترونیک یارانه‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها