بیش از ۳۴ سال است که آمریکا با جمهوری اسلامی ایران خصومت دارد این خصومت در این سال‌ها افزایش هم یافته است. یافتن راهی برای پایان دادن به این دشمنی‌ها همواره در دولت‌های گوناگون پیگیری شده است اما هر بار به خاطر ماهیت آمریکا به بن بست خورده است.
کد خبر: ۵۹۹۸۶۲
آقای هاشمی! پاسخ امام(ره) چه بود؟

این بن بست همیشه از سوی دولتمردان آمریکایی ایجاد شده چه دولت‌های دموکرات و چه دولت‌های جمهوری‌خواه. ماهیت آمریکا با این دو حزب هیچگاه تفاوت نکرده است. دولتی که زیر یوغ صهیونیست‌ها قرار دارد شاید هیچگاه نتواند با ایران به توافق برسد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با فصلنامه مطالعات بین‌المللی - که گزیده آن در پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر شده است درباره مذاکره با آمریکا گفته است:« سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام« پذیرفتند و پذیرفتیم» و آنگاه «تمام است» را چقدر راحت بیان می‌کند؟! آیا واقعاً به همین راحتی است که او می‌گوید؟

آیا آمریکا به همین راحتی و آسانی می‌پذیرد که دست از حمایت از رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی بردارد؟

آیا آمریکا به سادگی می‌تواند بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود در چارچوب قوانین آژانس ادامه دهد؟

آیا آمریکا می‌پذیرد که در این ۳۴ سال چه جنایاتی را علیه ایران و مردم کشورمان انجام داده و اکنون حاضر به جبران آنها هست؟و بسیاری مسائل دیگر ...

وی در این گفت‌وگو به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز راهبرد پیش روی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت و افزود: من کاری به این ندارم که ایدئولوژی‌های مختلف چگونه هستند و ممکن است تحجّر و دگماتیسم در برخی ایدئولوژی‌ها باشد، ولی اسلامی را که من می‌شناسم و به آن معتقدم و بسیاری هم مثل من فکر می‌کنند، اسلام دُگم نیست.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: من در سال‌های آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم؛ تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی یکی از موضوعات مطرح شده در نامه‌اش به امام(ره) را مساله رابطه ایران و آمریکا عنوان کرد و گفت: یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم، اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.

گرچه آقای هاشمی رفسنجانی این جمله را برای چندمین بار است که بیان می‌کند، اما هیچگاه از پاسخ حضرت امام(ره) به نامه دست خط خود سخنی نگفته است. اگر حضرت امام (ره) به این نامه پاسخی داده‌اند مکتوب یا شفاهی بهتر است آیت الله هاشمی رفسنجانی از پاسخ آن هم سخن بگوید تا همگان بدانند که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نظرشان درباره نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چه بوده است تا بتوان درباره خواسته آقای هاشمی قضاوت کرد که در آن زمان چنین درخواستی آیا ظرفیت مطرح شدن و پیگیری کردن داشته است تا عملیاتی شود؟

اگر حضرت امام(ره) مخالف این پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی بودند اکنون آن زمان است که وی دلایل این مخالفت را بیان کند. اگر امام(ره) پاسخی داده‌اند چه مخالف و چه موافق باید روشن شود که این پاسخ چه بوده است.

اما به نظر می‌رسد که حضرت امام (ره) مخالف این پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی بودند چون اگر موافق بودند در این زمینه دستور می‌دادند و حتی خود آقای هاشمی رفسنجانی را مسئول و مأمور پیگیری آن می‌کردند.

مواضع حضرت امام (ره) درباره آمریکا ثبت و ضبط شده است و به راحتی می‌توان آن‌ها را دریافت کرد. پس چگونه است که آقای هاشمی رفسنجانی که خود نیز مواضع ضد آمریکای‌اش در آن زمان روشن است اینگونه سخن می‌گوید. بازخوانی سخنان و مواضع آیت الله هاشمی می‌تواند کمک کند به افکار عمومی تا متوجه شوند که او در آن زمان چه مواضع انقلابی داشته است اما اکنون چرخش در مواضع انقلابی دیده می‌شود. یک سیاستمدار انقلابی دیدگاه‌های خود را در قبال کشوری چون آمریکا که سالهاست با جمهوری اسلامی ایران خصومت دارد صریح بیان می‌کند که البته پیش از این چنین رفتاری از ایشان دیده می‌شد اما اکنون نرمش‌هایی دیده می‌شود که با آرمان‌های انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) در تضاد است.

بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون کشورمان دچار است به خاطر خصومت‌ها، دشمنی‌ها و تحریم‌های آمریکا و غرب است اما می‌توان با کمی درایت و مدیریت بسیاری از این فشارها را از میان برداشت و آنگاه با اقتدار به مذاکره پرداخت.

مذاکره برای مذاکره نتیجه مطلوبی برای ما نخواهد داشت. اگر مذاکره با آمریکا به نتیجه نرسد، آنها فشارهای خود را هم بیشتر خواهند کرد. پس باید هنگامی قدم در راه نهاد که اوضاع اقتصادی را سامان دهیم. اکنون هم که آمریکایی‌ها جرأت اقدامی را علیه جمهوری اسلامی ایران ندارند به خاطر وجود نیروهای مسلح مقتدر و آماده‌ای است که روز گذشته بخشی از آن به نمایش گذاشته شد.نیروهای مسلح ایران حماسه نظامی را رقم زده‌‌اند و دولت نیز باید با تکیه بر این حماسه،حماسه سیاسی را تکمیل کند و حماسه اقتصادی را هم به بروز و ظهور برساند.(سیاست روز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۸
بچه انقلاب
Germany
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
به نظرمن مواضع آقای هاشمی درست است.دنیای حالا، بادنیای 34سال پیش تفاوت زیادی كرده است.باید ایران اسلامی با حفظ ارزش ها و آرمان های انقلابی خود با دیگر كشورها و حتی با امریكابه نحوی كنار بیاید كه مردم بعداز34سال وضعیت بهتری داشته باشند
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
بابا بذارید ازاین وضعیت رها بشیم .بذارید آرامش تو مملكت باشه مردم چه گناهی كردن.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
تو را بخدا شما دیگه حرفهای آقای هاشمی را تعبیر نكنید آنهم مردی كه 50 سال در سیاست بین الملل آبرو و اعتبار دارد. خدا می داند هنوز حرفی نزده كه خلافش ثابت شود مگر بكمك خصومت یكسری ...
كوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
كینه و دشمنی تا كی . به خدا پدر ملت در آمده گرانی كمر خانواده ها را شكونده. تو رو خدا یك كاری بكنید . مردم دیگه اعصاب ارتباط برقرار كردن با اعضای خانواده خودشان را ندارند چه برسد به غریبه ها. من نمیگویم رابطه با امریكا مشكلات را از بین می برد اما حداقل كم میكند. موفق باشید.
بهادر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
ایا كسی كه این مطلب رو نوشته از مشكلات مردم باخبر هست آیا میدون من به در یك ماه گوشت و غذای درست حسابی سر سفره بچه هام نبردم آیا میدون امسال كولر ما سوخته با پنكه تابستونو سر كردیم آیا قیمت كولر رو داره تورو حضرت عباس به فكر ما فقرا باشید شاید یه فرجی بشه
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
به نظر من ارتباط رو برقرار كنیم زیر لب هم یواشكی بگیم مرگ بر امریكا بابا گرانی داغونمون كرده نا امید شدیم بخدا
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
به نظر من منافع ملی یك كشور بر هر چیز دیگه ای ارجحیت داره من كاملا با این قضیه موافقم كه دولت آمریكا ظلم های زیادی رو در حق ما روا داشته ولی باید این درك رو داشته باشیم كه میتونیم با آمریكا رابطه داشته باشیم واز اصول خودمون عقب نشینی نكنیم و حقمون رو از جامعه بین المللی بگیریم و به جایگاه واقعی خودمون برسیم و وقتی كه مقام معظم رهبری با قضیه مذاكره با غرب اشكالی نمی بینند دیگه ........
لیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
خوبه یادمون نره برای این كه به اینجا برسیم چه سختی هایی كه نكشیدیم.دنیای 34 سال پیش با حالا تفاوت زیادی كرده ،ماهم تفاوت كردیم سطح زندگیمونم تغییر كرده،خیلیهامون خیلی چیزایی كه الان داریم و اونموقع فكر داشتنشم برامون دور از ذهن بود.همه چیزا با این رابطه ها بدست نمیاد.دولت باید تو زمینه های مختلف فكر اساسی بكن مثلاً كالایی كه تولیدش كمه و تقاضاش زیاد به حدی برسونه كه اول نیاز مردم تامین بشه بعد صادرات كنه،عرضه كنندگانم نباید موادشونو انبار كنن كه تقاضا بره بالا بعد قیمت رو هم ببرن بالا یا روی برچسب قدیمی برچسب جدید بزنن،خودمونم نباید تا شایعه كمیاب شدن كالایی پیچید اونقدر انبار كنیم كه شایعه تبدیل به واقعیت بشه.انشاءالله وضع بهتر میشه ولی نباید این وضع بهتر رو به هر قیمتی بدست آورد.
حاجی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
حقوق من ماهی 250 دلاره كجای دنیا این حقوق و دارند
حسین
Australia
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
چی شده آقای هاشمی وقتی میاد یه صحبتی میكن مخالفین او مدام بر او خرده میگیرند ؟ سؤالاتی را مطرح می كنند و همه رو زیر سؤال می برند ..... بیایید برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی همه متفق باشیم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
ظاهرا استادی كه مطالب فوق را نوشته در كشور ما زندگی نمیكند؟!! واز مشكلات مردم باخبر نیست و صدایش از جای گرم بلند میشود ومواضع اخیر مقام معظم رهبری درباره نرمش قهرمانانه را نشنیده كه این گونه به جنگ وكینه توزی ودعوا كه عاقبتی جز مصیبت و فقر و كشتار مردم بیگناه ندارد دامن می زند .
!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
متاسفانه یه عده چه در غرب چه در شرق نونشون در جنگ و دعوا بدست میاد،بالاخره بالا رفتن قیمت سكه و طلا و دلار واسه یه عده كه شیپور جنگ و دعوامیزنن نون زیادی داره، جنسای تو بازارشون هم خوب گرون میدن به مردم بینوا،كاری هم ندارن مردم چه جوری شب رو صبح میكنن و صبح رو شب، چطور جهیزیه و خرج ازدواج بچه هاشونو تامین كنن،؛چطور بیماران خاص دارو تامین كنند،چطور مواد غذایی و لبنیات یهو ناپدید میشه و 20روز بعد گرونتر به مردم بفروشن،چطور یه داروی ساده گوارشی كه داخل تولید میشه مثل بیسموت اما وقتی میری بخری میگن موادش از خارج میومده تولید نشده نیست،بعد 1ماه سر زدن به تمام داروخانه ها 1ورق بیشتر نمیدن و اونهم جنس نامرغوب كه تا مصرف میكنی رنگ زبون تغییر میكنه،سرگیجه و حالت تهوع میگیری،وقتی میری بانك میپرسی این دستگاه رمزیاب چیه واسه نقل و انتقال داخلی تو اینترنت میگن لازمه ،میگن دستگاه رمزیاب تحریمیم نمیاد،حتی در مبادلات پولی داخلی و.......هم تحریمو لمس میكنی همه اینها واسه اینه كه منفعت سرمایه دارا در غرب و دلالها در داخل در میان
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
بعید بنظر میرسه سن وسال دوستی كه مطالب بالا را نوشته به اندازه سابقه مدیریتی و مبارزاتی آیت الله هاشمی باش.چون اگر این دوست گرامی نیز تجربه حضرت آیت الله را داشت درك میكرد گاهی لازم برای حفظ كیان نظام واسلام وكشور با آمریكا نیز مذاكره كرد.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
خداوندا این بنده سراپا تقصیر را ببخش و عفو فرما من كه امروز به خاطر لقمه نانی كه كم و زیاد آن را تو برایم مقدر نموده ای لحظه ای تورا فراموش كردم و فكر كردم اگر آمریكا به این مملكت توجه كند وضع من بهتر می شود كولرم درست می شود گوشتم تامین می شود و غیره و ذالك! خدایا یادم آمد كه آمریكا باعث و بانی تمام گرفتاریهای مسلمین است و اوست كه درمقابل لبخندش آبرو و حیثیت و استقلال و آزادی و از همه مهمتر دینم را می گیرد خدایا من به سهم خودم توبه می كنم و نمی خواهم آنچه را كه تو برایم نمی خواهی! با خود می گویم مگر خون من از خون حسین(ع) و یاران با وفایش رنگین تر است ، او می توانست با نظر مثبت به یزید خود را به پست و مقام برساند و خانواده خود را در ناز و نعمت قرار دهد ولی آن بزرگوار با معرفتی كه نسبت به پروردگار خویش داشت روی از تو برنگرداند و تن به ذلت نداد و رضای خویش را در رضای تو دید نه یزید و نامش جاودانه تاریخ شد و چراغ راه بندگان صالحت ! خدایا مرا ببخش مرا ببخش مرا ببخش
مه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
آسایش دوگیتی تفسیر این دوحرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا
دیگه وضعیت ما و آمریكا بدتر از وضعیت ژاپن با آمریكا نیست كه مستقیمآ بمب اتم رو سر مردمش ریخت،آیا ژاپن رابطه با آمریكا رو قطع كرد؟الان ژاپن در سطح جهان از لحاظ تكنولوژی و علم كجاست؟اگه میخاست با جنگ و درگیری با دشمنش بره جلو كه الان همش باید درگیر مسائل سیاسی و اوضاع داخلیش میشد، در دراز مدت این وضعیت فرسایشی و اوضاع وخیم تر میشه و بیشترین آسیب رو مردم میبینن
نیما
Spain
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
دشمن دین، تعصب و جهالت است چرا باواقعیت كنار نمیاییم مگر اسلام دشمن تفكر و اندیشه است. دشمن دین كج فهمی، جهالت، بداندیشی، تعصب و دروغ است دشمن دین فقر است كه به تبع آن فساد میاورد .آیا جامعه امروزاز نظر نگرش با جامعه دوران جنگ یكسان است البته كه نه در آن زمان هم تحریم داشتیم هم جنگ .چرابه دوران دفاع مقدس افتخار میكنیم چرا آن دوره با همه دنیا جنگیدیم و پیروز شدیم آیا مگر آنزمان آمریكا دشمن ما نبود الان هم دشمن است اما تفاوت آن زمان باحال، دنیاطلبی و رقابت در كسب آن و تفاوت طبقاتی است بنابراین باید با دشمن داخلی و خارجی مقابله كنیم
موسی
Switzerland
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
دوستی از زبان ماهاتیر محمد نقل كردند كه ایشان در یك سخنرانی كه در یكی از دانشگاههای ایران داشتند در ارتباط بارابطه مالزی و ایران با آمریكا این جمله را گفتند كه:(آمریكا بسان گاوی است كه ما مالزیاییها با پستانهای آن درگیر شدیم و ایرانیها با شاخهای آن درگیر شدند).ماهاتیر محمد را بشناسیم كه بود وبرای كشورش چه كرد.
نام پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
آیا عراق دشمن ما نبود چرا با آن مذاكره كردیم چرا با آن صلح كردیم درست است كه تاریخ 100 ساله ارتباط ایران و امریكا سرشار از دشمنی و خصومت امریكا بوده اما آیا انگلیس نیز اینچنین نبوده ؟ ارتباط ما با براساس بصیرت باشد نه براساس دشمنی و بغض
احمد
Germany
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
در جواب ایرانی در صورتی كه وضع زندگی مسولان از اون بالا بخور نمیر باشه بله آنوقت حرف شما درست.
بعدش قیاس شما با حضرت حسین(ع) مع الفارق است كه اگر درست باشد پس حضرت حسن (ع) اشتباه كرده بود؟؟مگر پیامبر با كفار و مشركین پیمان نمی بست و به معانده اش وفادار نبود؟؟
پس فكر كنیم......
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
اقای رفسنجانی به عنوان سیاستمداری كار كشته و دانا مشهور خاص و عام چه در داخل و چه در ورای كشور هستند .بهتر است نوسنده مقاله این نكته مد نظر داشته باشند كه گفته شده كار قیصر را به قیصر و كار مسیح را به مسیح واگذارید.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
بنظر شما آیا نویسنده محترم مقاله هرگز به نظر مردم ویا آن بخشی از مردم كه تلاش می كنند درخصوص مطالب مندرج در روزنامه مطالبی عنوا ن نمایند توجه می كند ؟ سردبیر چطور ....
موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
یك سیاستمدار كه همیشه مجبور نیست بر یك مدار بماند عزیزجان
حامد
Netherlands
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
سلام
من فكر میكنم كه فضایی ایجاد شده تا به جای این كه بتوانیم روی پای خودمان بایستیم حل مشكلات را تنها به برقراری رابطه با آمریكا گره بزنیم. تصور این كه اگر با آمریكا رابطه برقرار كنیم دنیا برای ما بهشت می‌شود تصور خیلی خام و كوته نظرانه‌ای است. كمی بیشتر دقت كنیم. فریب آمریكا را نباید خورد.
من
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
قرار نیست آمریكائی بشیم كه.ماعقاید واعتقادات خودمون را داریم.اما بالاخره دنیا واقتصاد طوریه كه باید با تمام كشورها تعامل داشت.باحفظ آرمانها واعتقادات باید با اقتصاد دنیاارتباط داشت وگرنه خودم به شخصه از امریكا متنفرم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
تمام نظرات را مطالعه كردم ولی هموطنان عزیز این را بدانید سیاست های مخفیانه ... هیچوقت جوری رو نشده كه مردم عامی به قعر آن پی ببرند . اگر ما فكر كنیم كه اگر با آمریكا ارتباط برقرار كنیم گرانی و تحریم ها از بین می رود سخت در اشتباهیم . ممكن است در ابتدای كار آمریكا بشود بره و تا چند وقتی به آن رفاه نسبی برسیم ولی وقتی كه به شدت به واردات و دیگر كمك های اجنبی وابسته شدیم آن وقت است كه همین آمریكا لباس بره را در می آورد و تحت فشارمان قرار می دهد . ما باید به فكر آینده باشیم حال می آید و می رود . الان اگر كمی سختی بكشیم در آینده آن را درو می كنیم . قانون خدا هم همین را می گوید . این دنیا محل آزمایش است .
غریب این دنیا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
اللهم العجل الولیك الفرج امیدوارم هرچه زودتر فریاد رس ما بیایید تا مجبور نباشیم علی گونه درد دل خود و شنیدهای دیگران را با چاه بگوییم ( خدایا چاره ساز ما را به ما برسان ).
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
واقعاً برای آقای هاشمی متأسفم
شاهد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
۰
۰
دنیا ، رفاه ، حب اولاد ، فراموشی دسته گلهایی كه یك لحظه هم این مسائل ارادشون را در جهاد سست نكرد.
شهدا شرمنده ایم كه در این زمان عده ای دم از جام زهر می زنند و عده ای ، از آرمان ها بریده و با لغات بازی می كنند تا شاید بتوانند پوسیدگی ریشه های خود را در زیر این لغات پنهان كنند.
خداوندا لحظه ای ما را به خودمان وامگذار
هیهات من الذّله

نیازمندی ها