مهندس ضرغامی در همایش ائمه جمعه سراسر کشور:

توجه به سلایق مردم به معنای عدول از ارزش‌ها نیست

رئیس سازمان صداوسیما در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، با تبیین وظایف و مأموریت‌های رسانه ملی و ائمه جمعه از نگاه رهبر انقلاب؛ بر مشابهت این مأموریت‌ها و ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی اقدامات این دو مجموعه مؤثر و فرهنگ‌ساز تأکید کرد.
کد خبر: ۵۹۶۰۰۳

وی تصریح کرد: وظیفه رسانه ملی نیز دقیقاً مشابه ائمه جمعه است و همه ما با مردم سر کار داریم و هم باید به معنی واقعی کلمه دین را تبلیغ کنیم و هم در کنار جلب اعتماد مردم، مواضع حاکمیت را داشته باشیم.

رئیس رسانه ملی گفت: داشتن مواضع حاکمیتی به این معنی نیست چون حاکم هستیم حتماً باید اعمال حکومت کنیم که با اقتدار، تحکم، زور و اجبار قرابت دارد.

ضرغامی افزود: کسی که حاکم می‌شود و نگاهش حاکمیت است، باید انعطاف، همراهی و توجه او به بضاعت‌های مختلف و ظرفیت متنوع مردم که باید با حاکمیت جلو بروند، دقیق و درست باشد.

شناخت نیاز‌های مردم

وی تصریح کرد: درک درست از نیاز مردم امری بسیار مهم است. باید سلایق را شناخت، لذا نگاه حاکمیتی به این معناست که مردم را که محل مراجعه آنها هستیم ارشاد و از کارشان گره‌گشایی کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان این‌ که ائمه جمعه در صف اول پاسخگویی نظام به مردم قرار دارند، گفت: رسانه ملی همچون ائمه جمعه در خط مقدم ارتباط با مردم قرار دارد.

به گزارش فارس، ضرغامی تصریح کرد: صداوسیما، دین، اخلاق، امید و آگاهی را به عنوان چهار رکن اصلی حاکم بر فعالیت‌های خود مدنظر قرار می‌دهد و فعالیت‌های ما یکسره در خدمت این ارکان است که این مأموریت ائمه جمعه نیز هست.

وی ادامه داد: کار رسانه ملی نیز تبلیغ دین و ارتباط باورپذیر با مردم است که البته تبلیغ دین و انقلاب و حقایق الهی کار سختی است و در کنار درک اهمیت آن باید مخاطبان و ذائقه و سلایق آنها را نیز شناخت.

تاثیرگذاری شبکه‌های ایرانی

ضرغامی راه‌اندازی 136 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان و قطع همزمان شبکه‌های خبری و فیلم و سریال جمهوری اسلامی از ماهواره را نشان ترس و انفعال کامل دشمنان انقلاب اسلامی از تأثیرگذاری این شبکه‌ها دانست و گفت: این ‌که ترک‌ست با 250 شبکه ماهواره‌ای حاضر نشد ایران یک شبکه فارسی‌زبان یا آذری‌زبان داشته باشد به دلیل آن بود که پیام جمهوری اسلامی و انقلاب در مردم تحول ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به بروز اختلاف در پارلمان انگلیس در موضوع حمله به سوریه افزود: نمایندگان مخالف حمله نظامی در پارلمان متهم به تأثیرپذیری از برنامه‌های پرس‌تی‌وی شدند که این مساله بیانگر عمق نفوذ شبکه‌های بین‌المللی رسانه ملی در بالاترین سطوح سیاسی جهان است.

ضرغامی افزود:‌ آنها وقتی نسبت به برنامه‌‌های جمهوری اسلامی احساس خطر کردند برخلاف شعار آزادی اطلاع‌رسانی و دموکراسی و حقوق بشر، هزینه فراوان کردند تا حتی شبکه آی‌فیلم ما را قطع کنند زیرا می‌دانستند ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به حجم فراوان مخرب و نامناسب شبکه‌های غربی گفت:‌ ما باید در چنین فضایی با آنها رقابت کنیم و تلاش ما این است که مخاطبان خود را به گونه‌ای هدایت کنیم که پای تلویزیون بمانند.

ضرغامی با اشاره به تکثر و تنوع شبکه‌های سیما و صدا و تداوم این سیاست براساس نیازهای جامعه گفت:‌ توجه رسانه ملی به ذائقه عمومی و سلایق مختلف آحاد مردم به هیچ وجه به معنای عدول از ارزش‌ها و اصول اخلاقی و دینی نیست تلاش ما این است که با حفظ موازین اسلامی، حداکثر رضایت‌مندی مردم را به دست آوریم.

ضرغامی تأکید کرد: انعطاف به معنای آن نیست بخواهیم از باورهایمان دست بکشیم اما بحث این است که باید متناسب با فهم و درک مردم که یکسان نیست، برنامه تولید کنیم.

افزایش شبکه‌ها

وی اضافه کرد: وقتی بحث تعدد شبکه‌های تلویزیونی پیش آمد برخی آن را تهدید دانسته و تصور می‌کردند مردم با سرگرم شدن از جریان انقلاب و وظایفشان عقب می‌مانند.

«استدلال ما که اکنون درستی آن محقق شده این بود که اگر برنامه‌ها و شبکه‌های‌ ما گسترش می‌یابد در واقع نوعی هم‌افزایی است و ارتباط ما با مخاطب را افزایش می‌دهد و امکان استفاده آنان از رسانه ملی افزون می‌شود.»

رئیس سازمان صداوسیما با بیان این‌که‌ افراد مختلف و اقشار و سلایق با انگیزه‌های‌ متفاوتی که دارند مخاطب ما و شما هستند، گفت:‌ وظیفه رسانه ملی این‌است که ارتباط صحیح خود را با مردم با رعایت تمام موازین و همه سیاست‌ها و اولویت‌ها حفظ کند.

امیدبخشی و واقع‌بینی

ضرغامی افزود: در رسانه باید به مردم امید بخشید اما این امیدبخشی به معنای آن نیست که فقط یکسره اخبار امیدوارکننده بدهیم یا تحت عنوان بیان واقعیت‌ها فقط مشکلات را منعکس کنیم.

وی تصریح کرد:‌ هر دو نگرش فوق‌الذکر به عنوان نگاه مثبت غلط است و ما باید ضمن بیان نقدها برای جلب اعتماد مخاطب، خدمات و پیشرفت‌ها را نیز بیان کرده و معتدل رفتار کنیم.

خیلی‌ها که با دولت قبلی مشکلاتی داشتند می‌گفتند که باید نسبت به عملکرد دولت قبلی افشاگری و روشنگری کرد در حالی که مشی رهبر معظم انقلاب هرگز این‌گونه نیست و ایشان سفارش می‌کنند ضمن بیان مشکلات باید خدمات و پیشرفت‌ها بیان شود.

رئیس سازمان صداوسیما اظهار کرد: نگاه ما جهانی است و جمهوری اسلامی که در این شرایط که بیداری اسلامی گسترش یافته باید روی سیاست‌های کلی پیش رفته و فضای مناسب برای جذب مخاطب به انقلاب اسلامی فراهم کرد. ضرغامی تأکید کرد: نظام و حاکمیت باید ذائقه و سلایق مردمی که در همه عرصه‌ها حضور دارند و می‌خواهند حماسه سیاسی به‌وجود آورند را مورد توجه قرار دهد. ضرغامی افزود: در سال‌های اخیر با همکاری رسانه ملی و روحانیون و ائمه جمعه سراسر کشور جریان‌سازی دینی و قرآنی ارزشمندی در کشور صورت گرفت.وی در پایان با بیان این‌که جوانان در عرصه فضای مجازی زندگی می‌کنند، از ائمه جمعه خواست که تحولات مربوط به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که ارائه دهنده سبک زندگی است، به طور جدی و تخصصی پیگیری کنند.ضرورت پرهیز از اختلاط زن و مرد، پافشاری بر ارزش‌های دینی در تولیدات رسانه‌ای؛ توجه به حساسیت جایگاه روحانیت در برنامه‌های نمایشی؛ ضرورت پرداختن بیشتر شبکه‌های استانی به نمازهای جمعه و استفاده از ظرفیت‌های فکری و هنری روحانیون در برنامه‌های رسانه ملی از جمله محورهای سخنان ائمه جمعه کشور بود.

در پایان این نشست رئیس رسانه ملی به سوالات کتبی و شفاهی حاضران پاسخ گفت. رئیس صداو سیما در پاسخ به این انتقاد که صداوسیما دچار معضل بازیگر محوری شده است، اظهار کرد که استفاده از بازیگران در برنامه‌ها به معنای بازیگرمحوری نیست. وی در پایان به روز انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: آقای علی نصیریان که یک بازیگر نسل انقلابی محسوب می‌شود در روز انتخابات و در ساعت 8 صبح سر صندوق رأی حاضر بود و دلیل حضور خود را انجام تکلیف ملی دانست، ولی در همین روز از یکی از سیاستمدارانی که در حوالی ظهر به پای صندوق رأی آمده بود پرسیده شده که چرا اکنون برای رأی دادن حضور یافته‌اید و این فرد گفت که هر زمانی رأی دهیم اشکالی ندارد که این گفته خلاف تاکید رهبر معظم انقلاب در مورد حضور یافتن در ساعت اولیه پای صندوق‌های رأی بود.

صدور دستور ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه

همچنین رئیس‌جمهور در این گردهمایی با اشاره به تحولات سوریه و با تاکید بر این که تمامی تلاش ایران این است که جنگی علیه سوریه رخ ندهد، گفت: این امید در روزهای اخیر تاحدی تقویت شده است. حسن روحانی افزود: اگر جنگی در سوریه رخ دهد، جنگ طلبان هزینه بسیار بالایی باید برای آن بپردازند.

به گزارش ایرنا،رئیس‌جمهور اضافه کرد: با وجود همه مشکلات دولت، به منظور کمک‌های بشردوستانه به سوریه بویژه در زمینه موادغذایی و آرد روز دوشنبه به بخش‌های مختلف دستورهای لازم صادر شد.

ذره‌ای از حقوق هسته‌ای مردم کوتاه نمی‌آییم

وی با بیان این که دولت در عرصه سیاست خارجی در منطقه فعال است، تصریح کرد: دولت در موضوع هسته‌ای ضمن این که از حقوق مسلم مردم ذره‌ای کوتاه نمی‌آید، همه تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا با منطق، استدلال، عزت و حکمت مسائل را پیش ببرد. رئیس دولت ادامه داد: دولت مذاکرات هسته‌ای را بنابه مصالحی به وزارت امور خارجه سپرده است و امیدواریم بتوانیم در مذاکرات گام‌های موفقی برداریم.

روحانی اظهار کرد: شاید در هفته‌های آینده نخستین مذاکرات هسته‌ای در نیویورک انجام شود و سپس در جایی که باید مذاکره با گروه 1+5 نیز برگزار شود، ادامه یابد. وی یادآور شد: می‌دانیم که مشکلات، یک روزه تمام نمی‌شود باید صبر و تحمل کنیم، دشمن باید بفهمد که زبان دولت، زبان تدبیر است و زبان مردم، زبان ادب توام با مقاومت و استواری است.

رئیس دولت ادامه داد: غرب باید بداند که اگر زبان آنها تکریم نباشد کار پیش نخواهد رفت و با اعمال تحریم و فشار نسبت به ملت ایران موفقیتی به دست نخواهد آورد.

دین دولتی نمی‌خواهیم، بلکه خواستار دولت دینی هستیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ائمه‌جمعه رسالت سنگین فرهنگی و اجتماعی در سراسر کشور را بر عهده دارند و بی‌تردید کار و رسالت امروز ائمه‌جمعه در شرایط کنونی جهان، بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر از گذشته است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ائمه‌جمعه مستقل هستند، گفت: امام جمعه دولتی به مفهوم خاص کلمه نداریم، البته به مفهوم عام همه وابسته به نظام هستیم.

روحانی افزود: اکنون نیز ائمه جمعه دولتی نیستند، ما نه امام جمعه دولتی می‌خواهیم و نه دین دولتی، ما دولت دینی می‌خواهیم و امام‌جمعه نیز باید مستقل و حامی نظام باشد.

باید از یاد ببریم در انتخابات حامی کدام نامزد بودیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات اشاره کرد و گفت: باید از یک نظر ایام انتخابات را فراموش کنیم و از یک نظر دیگر در ذهنمان باشد. باید از این نظر یادمان برود که ما طرفدار کدام نامزد بودیم؛ چراکه در آن دوران رقابت‌هایی بود، اما اکنون این رقابت‌ها پایان یافته است.

دولت نخستین گام را برای رونق اقتصادی برداشت

حسن روحانی گفت: دولت نخستین گام خود را برای رونق اقتصادی برداشته است.

وی اظهار کرد: دولت به مردم تعهد داده است که همه چیز را به مردم گزارش دهد، ما دوست نداریم مسائل تلخ را در گزارش نخست برای مردم بیان کنیم، اما به طور کل معتقدم همه چیز را باید به مردم گفت. رئیس دولت یازدهم با تاکید بر این‌که نباید چیزی را نسبت به اداره کشور از مردم مخفی کنیم، تصریح کرد: باید آمار واقعی را به مردم گفت، باید نقاط قوت را به مردم بگوییم تا مردم امیدوار شوند و نقاط ضعف را هم بیان کنیم.

۸۰ هزار میلیاردتومان از بودجه عددسازی محض است

روحانی با اشاره به این‌که دولت با مشکلات فراوانی مواجه است، اضافه کرد: دولت در شرایط بسیار سختی کشور را تحویل گرفته که اولین مورد آن این است که دولت در بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیده که از بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی امسال حداقل ۸۰ هزار میلیارد تومان آن قابل وصول نیست و عددسازی محض است.به گفته رئیس‌جمهور، این موضوعی نیست که فقط این دولت بگوید؛ بلکه سازمان مدیریت دولت قبلی نیز بر آن تاکید داشت و به من در این ارتباط گزارش داد که از بودجه امسال در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان قابل وصول است. روحانی توضیح داد: ما با ایجاد منابع جدید در دولت، رقم بودجه را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم که البته مجلس باید این موضوع را بپذیرد. وی افزود: این میزان، درواقع ۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر از آن میزانی است که در بودجه ذکر شده بود و این ۲۰ هزار میلیارد تومان اضافه شده مربوط به منابع جدید است.

وی با اشاره به این‌که رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۱ منفی بوده است، گفت: این موضوعی نیست که آن را این دولت اعلام کند؛ بلکه دولت قبلی (بانک مرکزی و مرکز آمار ایران) نیز آن را اعلام کرده است. وی با اشاره به نقدینگی ۴۹۸ هزار میلیارد تومانی موجود در جامعه آن را به یک سیل مخرب تشبیه کرد و گفت: نقدینگی صدای سیل مخربی است که یک مرتبه در مقطعی در ارز، مسکن یا سکه ایجاد شد. رئیس‌جمهور افزود: میزان نقدینگی کنونی در مقایسه با هشت سال پیش که حدود ۶۰هزار میلیارد تومان بود اکنون هفت برابر شده است.

بسیاری از مشکلات روزمره ناشی از سبک زندگی است

رئیس قوه قضاییه نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی گفت: سبک زندگی بسیار مهم است؛ چراکه امروز هم در مغرب‌زمین و هم در مشرق‌زمین بسیاری از چالش‌هایی که برای انسان‌ها از جمله مومنان در زندگی روزمره به وجود می‌آید، برخاسته از سبک زندگی است. به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی افزود: اگر امروز در گوشه و کنار کشور مومنان احساس می‌کنند که مساله پوشش و حجاب گاهی به طرف نامتناسب شدن می‌رود یا این‌که در کشور وضع مسکن آن چیزی نیست که باید باشد یا رفتار فرزندان با والدین‌شان و همچنین توجه به مستمندان مطابق با تعالیم دینی نیست، همه مربوط به سبک زندگی‌ای است که مردم انتخاب کرده‌اند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به بحث شبیخون فرهنگی ادامه داد: زمانی رهبر معظم انقلاب به این بحث اشاره کردند ولی متاسفانه ما در دوره‌ای از اصلاحات مشاهده کردیم که نه تنها این افراد بحث شبیخون فرهنگی را نمی‌پذیرفتند بلکه به دنبال این بودند که برای این مساله عاملی طبیعی تبیین و تفسیر کنند، این در حالی بود که شبیخون فرهنگی عامل طبیعی نداشت.

نگاه اعتدالی، معیار انتخاب استانداران

در دومین روز از گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، وزیر کشور نیز گفت: مهم‌ترین معیارهایی که باید برای انتخاب استانداران مورد توجه قرار گیرد، برخورداری از نگاه اعتدالی، اقتصادی و پیشینه مفید است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: قانونگرایی، پاکدست بودن و قبول داشتن برنامه‌های دولت از دیگر معیارهای لازم برای انتخاب استانداران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها