تالاب‌های فارس در حسرت آب

تالاب‌های بختگان و پریشان در شرایط کنونی کاملا خشک شده و تالاب مهارلو کاهش چشمگیر آب را تجربه می‌کند. این در حالی است که کارشناسان اختصاص حقابه به این تالاب‌ها را تنها راه نجات آنها می‌دانند.
کد خبر: ۵۹۲۰۱۸

خشکسالی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های غیرمجاز، از عواملی است که روند خشکی تالاب‌های استان فارس را از حدود پنج سال پیش رقم زده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس با بیان این که وضع دریاچه‌های فارس اکنون بسیار نگران کننده است و روزهای بحرانی را سپری می‌کنند، گفت: به طور مثال دریاچه پریشان که جزو مهم‌ترین دریاچه‌های استان است، با وجود این که در اوایل تابستان تا حدودی آبدار بود، اما طی چند مدت اخیر به دلیل بالارفتن تبخیر خشک شده است.

محسن جعفری‌نژاد از وضع دریاچه بختگان نیز اظهار نگرانی کرد و در گفت‌وگو با مهر افزود: بختگان که دومین دریاچه بزرگ کشور به شمار می‌رود، اکنون به ‌طور صددرصد خشک و به نمکزار تبدیل شده است که این امر می‌تواند در آینده خطراتی را به‌دنبال داشته باشد، از این رو ضروری است نسبت به تخصیص حقابه بختگان اقدام شود.

وی به دریاچه طشک نیز اشاره کرد و گفت: چشمه گمبان تنها چشمه فعال این دریاچه است که تا حدودی آب دارد، اما میزان آب آن به اندازه‌ای نیست که امیدوارکننده باشد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس از کافتر نیز به عنوان یکی دیگر از دریاچه‌های بحرانی استان یاد کرد و افزود: این دریاچه نیز پنجمین سال خشکی را طی می‌کند و وضعش مانند دیگر دریاچه‌های استان نگران‌کننده است.

جعفری نژاد با بیان این که مهارلو از محدود دریاچه‌های استان است که به‌ طور معمول مقدار کمی آب دارد که این آب هم ناشی از ورود فاضلاب است، تصریح کرد: طی چند روز گذشته عمق آب در این دریاچه نیز کاهش چشمگیری داشته که این نشان‌دهنده این است که ورودی آب کم شده است.

وی با بیان این که همزمان با گرم شدن هوا، میزان تبخیر آب بالا رفت و این امر باعث خشک شدن صددرصدی دریاچه‌ها شد، تاکید کرد: اگر حقابه دریاچه‌های استان اختصاص نیابد به‌طور حتم وضع دریاچه‌ها نگران‌کننده و بحرانی‌تر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها