تصاویری از شهدای دفاع مقدس و هسته‌ای همراه چهره‌های ملی مانند فردوسی و ابن‌سینا در این طرح استفاده شده است

مشق مدرسه با نقش قهرمانان ایرانی ـ اسلامی

با رونمایی از 500 نوشت افزار ایرانی- اسلامی که برگرفته از تصاویر شهدا، چهره‌های ماندگار ملی و فیلم‌ها و سریال‌های فاخر است، به مصوبه 13 سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه جامه عمل پوشانیده شد.
کد خبر: ۵۹۰۳۷۲

به گزارش جام‌جم، مراسم رونمایی از 500 نوع نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی موسسه «روشنای زندگی» عصر سه‌شنبه با حضور وحید جلیلی مدیر دفتر جبهه انقلاب اسلامی، محمد سرشار رئیس حوزه هنری استان تهران، علیرضا قزوه، علی اسماعیلی، لاله افتخاری و مجتبی رحماندوست، خانواده شهدای هسته‌ای و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

از جمله تصاویر و طرح‌های ایرانی - اسلامی به کار گرفته شده در این نوشت‌افزارها می‌توان به چهره‌های شاخصی همانند شهید مصطفی احمدی روشن، شهید مجید شهریاری، شهید عباس بابایی، شهید باقری، جهان پهلوان تختی، امیرکبیر، میرزا کوچک‌خان جنگلی، پوریای ولی، ابوعلی‌سینا، فردوسی و تصاویر کارتون‌های ایرانی نظیر خونه مادربزرگه، قصه‌های مجید و بچه‌های آسمان اشاره کرد.

در این مراسم، خانواده شهید احمدی روشن از دفتر تحریر «پارسا»، مادر شهید مصطفی موسوی از دفتر تحریر «پروانه‌ها»، محمد سرشار از دفتر تحریر «دلاوران» و لاله افتخاری دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و خادم امام رضا(ع) از دفتر تحریر «خانواده رضوی» رونمایی به عمل آوردند.

در این مراسم وحید جلیلی، مدیر دفتر جبهه انقلاب اسلامی، در سخنانی گفت: خوشبختانه نیروهای حزب‌اللهی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورود یافته و با ابتکارات خودشان تلاش می‌کنند قدم‌هایی در راه تغییر چهره نامطلوب برخی ابزار فرهنگی بردارند.

در این برنامه وحید جلیلی درباره مصوبه نوشت‌افزار و ابزار فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای با شماره 474 مورخ یازدهم اسفند 1379مصوب شده است؛ یعنی 13 سال پیش آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «نحوه نظارت بر روی نشانه‌ها و تصاویر روی البسه‌ها و نوشت‌افزار و کالاهای مشابه» تنظیم شده است.

وی افزود: این دستورالعمل به امضای رئیس‌جمهور وقت در سال 79 رسیده و تصویب شده است که امروز بعد از 13 سال می‌شود نگاهی به صحنه واقعی انداخت که چه اتفاقی افتاده است.

جلیلی گفت: طبق برخی از آمار حدود 150 میلیون نوشت‌افزار در کشور به فروش می‌‌رسد و 4000 میلیارد تومان گردش مالی این لوازم است. البته این آمار، اسباب‌بازی را هم شامل می‌شود، چرا لوازم و نوشت‌افزاری که با فرهنگ ما تناسب دارد، نباید تولید شود و در دست بچه‌ها قرار بگیرد؟ شما به آنچه موجود است، نگاه کنید و تصاویر نقش شده بر آن را ببینید. آیا این تصاویر با فرهنگ و پیشینه فرهنگی ما هماهنگ است؟

در این مراسم سعید حسینی، مدیر موسسه «روشنای زندگی» گفت: تولید نوشت‌افزار یک حرکت فرهنگی استراتژیک است؛ چراکه کودکان و نوجوانان در این مقطع سنی بسیار منعطف و الگوپذیر هستند. متاسفانه فرهنگ غرب با ارائه کاراکترهای غربی توانسته با کودکان و نوجوانان ایرانی ارتباط گسترده بگیرد و ذهن آنها را تسخیر کند.

وی اضافه کرد: نوشت‌افزار به عنوان یک کالای ضروری که کودکان و نوجوانان در مقطع دانش‌آموزی بیشترین ارتباط را با این محصولات دارند، بسیارمهم است یعنی این گروه سنی درگیری ملموسی با این نوع کالا دارد و بیشترین زمان خود را با آن نوشت‌افزارها می‌گذراند.

به گفته وی، موسسه «روشنای زندگی» با توجه به اهمیت فوق‌العاده نوشت‌افزار مشاهده کرد که بازار آن به طور کلی در دست کاراکترهای غربی است که این کاراکترها آثار مخربی بر سبک زندگی و اعتقاد کودکان و نوجوان کشورمان دارد و متاسفانه پس از 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه حرکت جدی انجام نشده است؛ این عوامل باعث شد تا تصمیم به تولید نوشت‌افزار ایرانی‌- اسلامی بگیریم.

حسینی ادامه داد: تولید نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی دغدغه چند ساله ما بود تا سال گذشته که به صورت آزمایشی تعدادی دفتر تولید کردیم و با وجود طراحی‌های نه چندان حرفه‌ای با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد، به طوری که با توجه به هزینه‌های محدود و فقدان زیرساخت‌های مناسب، ما قادر به پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نبودیم.

مدیر موسسه «روشنای زندگی» گفت: در طراحی‌های صورت گرفته بیش از یکصد طرح به صورت نهایی طراحی شد که این یکصد طرح به لحاظ موضوعی به دو دسته کاراکترهای تولیدی و شخصیت‌های موجود تقسیم می‌شود، در بحث شخصیت‌های موجود ما در سه گروه شهدا، چهره‌های ماندگار ملی و فیلم‌ها و سریال‌ها اقدام به تولید کردیم.

حسینی ادامه داد: در بخش دیگر نیز ما به طراحی شخصیت‌های داستانی متنوع اقدام کردیم که در این بخش پنج شخصیت «پارسا»، «پروانه‌ها»، «بچه‌های ایران»، «خانواده رضوی» و «دلاوران» طراحی شده که هرکدام از این طرح‌ها دارای داستان و شخصیت‌های مستقل بوده و برای بخشی از مخاطبان تولید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها