برداشت اول

جنایت، واکنش به بی‌پاسخ ماندن نیازها

هرگاه قتلی آن هم در چارچوب خانواده و توسط همسر به وقوع می‌پیوندد باید این سوال را مطرح کرد که علت نارضایتی قاتل از همسر خود چه بوده که نتوانسته رفتارش را کنترل کند ودست به چنین عملی زده است. پاسخ این پرسش علل و عوامل همسرکشی را برای ما روشن می‌کند.
کد خبر: ۵۹۰۳۰۵

نارضایتی از رفع نشدن نیازها نشات می‌گیرد حال این نیازها می‌تواند مادی یا معنوی باشد.درخصوص نیازهای مادی طبیعتا بحث‌هایی مانند فقر، بی‌کاری، نداشتن مسکن، رفاه اجتماعی و امثال آن به میان می‌آید اما تجربه نشان داده است بیشتر همسرکشی‌ها ریشه در ارضاء نشدن نیازهای عاطفی و روانی دارد. زن یا مرد به هر دلیلی از فهم خواسته‌های همسر خود عاجز است یا توان پاسخگویی به این خواسته‌ها را ندارد. در این مورد باید به دو جنبه توجه داشت نخست این‌که زن یا مرد باید خواست‌های خود را منطقی و مطابق با شرایط و امکانات تعریف و دنبال کند. به بیان ساده و رایج زیاده‌خواه نباشد که البته این امر ممکن نیست مگر این‌که فرد از پیش در خانواده و مدرسه و جامعه آموزش‌های لازم را گرفته باشد اما متاسفانه گاه این سه،نیازهای کاذبی را در افراد به وجود می‌آورند و البته رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌هایی که هیچ تناسبی با فرهنگ و باورهای ما ندارد بیش از همه در این میان نقش منفی بازی می‌کنند.

در سوی دیگر زن یا مرد باید بداند و به این باور رسیده باشد که وظیفه دارد نیازهای شریک زندگی خود را پاسخ بدهد. پاسخگو نبودن به نیازها باز هم در آموزش‌هایی که فرد دریافت کرده است ریشه دارد. بی‌اعتنایی به نیازهای همسر بیشتر در مردان دیده می‌شود. مشغله‌های خارج از خانه و تصور نادرست درباره جایگاه و نقش مرد و تمامیت‌خواهی او از جمله دلایل چنین اتفاقی است اما به طور کلی در ازدواج‌های تحمیلی، زمانی که یکی از زوجین گرفتار اعتیاد می‌شود، در ازدواج‌های زودهنگام یا احساسی و همچنین در شرایطی که یکی از طرفین دچار اختلال روانی می​شود، این موضوع بیش از دیگر مواقع به چشم می‌آید.

مهدی گودرزی ـ آسیب‌شناس اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها