وزیر خارجه اسبق انگلیس از ارسال پیام تبریک به حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب کشورمان خبر داده و گفته، قصد دارد با هدف بهبود روابط تهران ـ لندن به ایران بیاید.
کد خبر: ۵۷۹۸۰۸

به گزارش ایسنا، جک استراو با بیان این ‌که به دولت حسن روحانی خوشبین است، در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: بعد از پیروزی حسن روحانی (در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران) در حالی که سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل تعطیل است، از طریق سفارت عمان، برای رئیس‌جمهور منتخب ایران پیام تبریک فرستادم.

وی ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در این دوره بهبود پیدا کند و سفارتخانه‌های دو طرف در تهران و لندن بازگشایی شود.

استراو که در دولت تونی بلر، وزیر خارجه بود، اکنون نماینده مجلس عوام انگلیس و از مسئولان گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران است.

استراو تابستان سال ۱۳۸۲ به همراه وزرای وقت امور خارجه فرانسه و آلمان مبتکر آغاز گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای با ایران شد.

وزیر امور خارجه دولت بلر در خلال این سال‌ها بارها با حسن روحانی که در آن زمان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بود، درباره حل و فصل این مساله گفت‌وگو کرد.

استراو گفته است که حسن روحانی «یک مقام حکومتی باشخصیت بود که همیشه می‌دانست درباره چه صحبت می‌کند و کاملا بر موضوعات مسلط بود.»

سنگ‌اندازی اسرائیلی‌ها در جریان مذاکرات

وی در مورد نقش مخرب رژیم‌صهیونیستی در جریان مذاکرات هم گفت: تونی بلر در سال 2001 خیلی مشتاق به حل مسائل بود. در دوران وزارت «رابین کوک» (وزیر خارجه وقت) قرار بود رابین به تهران برود تا به نوعی سطح روابط را بالاتر بیاورد، اما اسرائیلی‌ها به کمک متحدانشان در بریتانیا جلوی کارش را گرفتند و برنامه سفرش هر دو بار لغو شد.

استراو با بیان این‌که در «دستگاه سیاسی ایران دیپلمات‌های بسیار برجسته‌ای» حضور دارند، در مورد احتمال عادی‌سازی روابط میان اروپا و تهران گفت: البته این کار شدنی است. فقط باید اصول و چارچوب آن را در اتاق مذاکره مشخص کنید، که این هم تلاش زیادی لازم دارد.

این مقام پیشین دستگاه سیاست خارجی انگلیس در مورد دولت کنونی آمریکا گفت: من مطمئنم که اروپایی‌ها اراده رسیدن به توافق را دارند و فکر می‌کنم این مساله در مورد جان کری (وزیر خارجه آمریکا) و اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) هم صدق می‌کند. جان کری در گذشته حرف‌های بسیار جالبی درباره ایران زده، از جمله درباره حق این کشور برای غنی‌سازی اورانیوم. علاوه بر آن، کری و اوباما هیچ‌کدام دینی به بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) ندارند.

وی افزود: او (نتانیاهو) به آمریکا می‌رود و با اوباما گستاخانه برخورد می‌کند، بعد هم در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی «میت رامنی» (رقیب انتخاباتی باراک اوباما) حاضر می‌شود. در واقع او همه پول‌هایش را روی برد «میت رامنی» شرط‌بندی کرد و باخت. اوباما این موضوع را فراموش نخواهد کرد. خیلی مایه خوشحالی است که دکتر روحانی زمانی به ریاست‌جمهوری انتخاب شده که در آمریکا رئیس‌جمهوری بر سر کار است که دومین دوره حکومتش را می‌گذراند، قدرتمند است و وزیر خارجه خوبی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها