نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد

لاریجانی: منتظران واقعی​در راه عقلانیت تلاش می‌کنند

نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «تربیت زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها» یکشنبه با حضور مقامات کشوری و لشکری و استادان حوزه و دانشگاه و مهمانان خارجی و داخلی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۳۷۵۲

به گزارش ایسنا ‌در این مراسم که آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی‌بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سردار رحیم صفوی مشاور عالی رهبری، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی و جمعی از نمایندگان مراجع تقلید حضور داشتند، پس از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پورسید آقایی دبیر این همایش، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اهدای لوح از جمعی از افراد با عنوان مهدی یاوران قدردانی کرد.

علاوه بر رئیس مجلس، حجت‌الاسلام حسینی‌بوشهری، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر جامعه المصطفی العالمیه و سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در این همایش سخنرانی کردند.به گفته پورسید آقایی، 108 مقاله فارسی و 105 مقاله خارجی به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

دبیر نهمین همایش دکترین مهدویت با بیان این‌که حوزه‌های علمیه مخصوصا پس از انقلاب رویکردی جدی به حوزه مهدویت داشته‌اند، افزود: امیدوارم با همراهی آیت‌الله حسینی‌بوشهری سطح چهار دوره مهدویت که معادل دکتری است در حوزه‌های علمیه و با همراهی آیت‌الله مهدوی‌کنی در دانشگاه امام صادق(ع) در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری راه‌اندازی شود.

شکل‌گیری خاورمیانه جدید

در این همایش رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تحولات آینده جهان به گسترش روحیه مجاهدان بستگی دارد، افزود: خاورمیانه امروز قطعا ناپایدار است و خاورمیانه جدید در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: خوشبختانه ملت ایران از دیرباز با عشق اولیای دین زنده بودند و امروز بیش از هر زمان محبت اولیای دین بخصوص حضرت ولی‌الله اعظم را در دل خود دارند.

لاریجانی با ابراز امیدواری از این که انقلاب ملت ایران که امروز روشنی‌بخش نهضت‌های بیداری اسلامی در جوامع اسلامی است، همان دولتی باشد که به قیام مهدی موعود منتهی می‌شود، افزود: در صحنه بین‌المللی نظام‌هایی ایجاد شده ‌است که ریشه در بی‌هویتی فرهنگی مردم دارد؛‌ این نظام‌ها به قدرت و سلطه‌‌طلبی جنبه قانونی داده و با این نظریه عملا اضطراب روحی و فردی را بر عرصه اجتماع بین‌المللی تسری داده است و عالم مستعد و آرام را به عالم مضطرب و به هم ریخته تبدیل کرده است.

رئیس مجلس با اشاره به حمله کشورهای غربی به برخی کشورهای اسلامی و جلسه دوستان و دشمنان سوریه گفت: این افراد زیر چتر مبارزه با تروریسم اقدامات خود را قانونی جلوه می‌دهند.

لاریجانی با اشاره به اشغال عراق و حمله به افغانستان از سوی آمریکا گفت: نیروهای مسلح آنها روحیه عملیاتی ندارند و به همین دلیل شکست خورده‌اند. وی با اشاره به پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه و 22 روزه، افزود: آنچه حزب‌الله را پیروز کرد، روحیه ایمانی و اتکا به مجاهدت اسلامی بود که از این نمونه‌ها در جهان اسلام بسیار مشاهده می‌شود.

لاریجانی با بیان این‌که در مقوله انتظار، جدای از بحث یک انقلاب رهایی‌بخش برای عالم، آرمان‌های مهم دیگری نهفته است، ریشه غیبت امام زمان(عج) را در آماده نبودن روحی جامعه دانست و تصریح کرد: بنابراین در این وجه باید تلاش کرد چرا که وجود و رهبری ایشان بر عالم لطف است و آنچه ما را از وجود مقدس ایشان دور می‌دارد، این است که آن امام نسبت به اعمال ما کراهت پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که منتظران واقعی کسانی هستند که در طلب علم و حکمت و فزونی عقلانیت تلاش می‌کنند، ادامه داد: این تلاش باعث هموار کردن مسیر ظهور است.

لاریجانی با بیان این‌که در زمان حضرت نوعی یگانگی و دوستی بین مردم حاکم خواهد شد، گفت: ایجاد عدالت و برچیده شدن بساط ظلم نکته دیگری است که در روایات مختلف به‌عنوان یکی از محورهای انقلاب مهدوی به آن اشاره شده است؛ آرمان مبارزه با ظلم و استکبار و اختناق باید محور مبارزات حق‌طلبانه مومنان در همه شرایط باشد و هر چه جلوتر می‌رویم این مبارزه شدت پیدا می‌کند و در زمان ظهور به حداکثر خود می‌رسد.وی با بیان این‌که نکته مهم دیگر آمادگی برای مجاهدت است، افزود: جهاد اسلامی بر محور عقلانیت و شرع و برای ایجاد فضای دوستی و انسانیت شکل گرفته است نه براساس عصبیت و توحش.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجاهدت واقعی عامل سرافرازی مسلمانان در دهه‌های اخیر شده است، ادامه داد: انقلاب اسلامی با آموزه‌های امام خمینی(ره) تربیت مجاهدانه را تربیت واقعی دانست و نتیجه آن پیروزی در دفاع مقدس و قدرتمند شدن ایران در منطقه بود.

ضرورت عملکرد فراملی حوزه‌های علمیه در بحث مهدویت

مدیر حوزه‌های علمیه کشور هم در این همایش گفت: حوزه‌های علمیه‌ باید درخصوص بحث مهدویت فراملی و گسترده‌تر از ایران کار کنند.وی با اشاره به این‌که اندیشه ظهور منجی منحصر به شیعه نیست، افزود: شیعه در رابطه با مساله ظهور یک سلسله امتیازات دارد و با یک نگاه جامع به موضوع مهدویت می‌پردازد؛ تمام صاحبان ادیان و مکاتب توحیدی در رابطه با ظهور اتفاق نظر دارند و می‌گویند سرانجام فردی ظهور ‌کرده که زمین را پر از عدل و داد می‌کند.

حسینی‌بوشهری با بیان این‌که تکلیف و وظیفه زمینه‌سازی برای ظهور برعهده ماست، تصریح کرد: در عصر غیبت، ما همان تکلیفی را داریم که در عصر ظهور داریم. در عصر غیبت علاوه بر وظایف معمولی یک‌سری وظایف مضاعف هم برعهده ماست.

وی با بیان این‌که دیدگاه شیعیان در زمینه مهدویت این است که تلاش ما در سرنوشت پاره‌ای از مسائل تاثیرگذار است، گفت:‌ نمونه آن انقلاب اسلامی ایران است؛ اگر همت والای امام، مردم و تلاش و مجاهدت شهدا نبود، آنچه که امروز می‌بینیم مقرر نمی‌شد.

حسینی‌بوشهری افزود: ما بر این باور نیستیم که حضرت با قدرت اعجاز، ظهور و حکومت می‌کند. ما معتقدیم که هنگام ظهور سختی‌های زیادی وجود دارد و در این خصوص باید بهترین نسل را تربیت کنیم؛ پس زمینه‌سازی برای ظهور حضرت لازم است.

باید انسان‌های متدین تربیت کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش گفت: برای ایجاد یک جامعه منتظر باید عوامل غیبت حضرت صاحب‌الزمان(عج) و عوامل رکود اسلام را رفع کرد و به همین منظور باید انسان‌های متدین تربیت کرد تا این عوامل را از میان بردارند.

حسینی دلیل ایجاد اسلام‌هراسی در جهان را نگرانی از ازدیاد تعداد مسلمانان در جوامع غربی عنوان و تصریح کرد: همچنین برخی افراد در سراسر جهان از کسانی که می‌خواهند زمینه‌ساز ظهور باشند، می‌هراسند و به همین دلیل اقدام به رفتارهایی چون اسلام‌هراسی و ترویج آن در سطح جهان می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی، رئیس جامعه‌ المصطفی العالمیه نیز در نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: انتظار یک پدیده روان‌شناختی و برگرفته از هیجانات درونی و عاطفی است. اگر انتظار به یک انسان عالی و متعالی وصل شود، تاثیرات تربیتی و روان‌شناختی زیادی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها