سازمان انتقال خون استان تهران اعلام کرد:

نشانی مراکز اهدای خون در ماه رمضان

رئیس سازمان انتقال خون ایران، جایگاه انتقال در نظام سلامت کشور را افتخارآمیز دانست و گفت: از شش سال پیش، به عنوان کشوری شناخته می‌شویم که اهدای خون به صورت 100 درصد داوطلبانه انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۷۰۹۶۶
ایران جزو  کشورهای پیشرو در اهدای خون

به گزارش مهر، غلامرضا توگه افزود: شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون در سراسر دنیا «با اهدای خون، زندگی را هدیه کن» شعاری است که با واقعیت روزمره زندگی یکایک ما تطبیق می‌کند و ما پیوسته شاهدیم که چگونه خون‌های اهدایی مردم خیرخواه و نیک‌اندیش کشورمان به نجات جان انسان‌ها منجر می‌شود و زندگی را دوباره به بیماران و مجروحان باز می‌گرداند. به برکت وجود همین سرمایه‌های گرانقدر انسانی، از شش سال پیش، ایران جزو کشورهایی قرار گرفت که اهدای خون به صورت 100 درصد داوطلبانه و بدون چشم‌داشت است.

 وی عنوان کرد: تست‌های غربالگری در ایران روی 100 درصد نمونه‌های خون انجام می‌شود و این در حالی است که در برخی کشورها، این تست‌ها هنوز به صورت تجمعی یا به شکل درصدی از خون‌ها صورت می‌گیرد. هم‌اکنون آمار اهدای خون در کشور، 27 در هزار و اهدای مستمر خون 8/50 درصد است که از نظر استانداردهای جهانی انتقال خون، وضع رضایت‌بخشی را نشان می‌دهد.

 رئیس سازمان انتقال خون ایران افزود: پیشرفت روزافزون کشور در علوم پزشکی و توانمندی حرفه‌ای، موجب نیاز بیشتر به خون و فرآورده‌ها شده است و سازمان انتقال خون ایران به منظور پاسخگویی به این نیاز با گسترش پایگاه‌های خود در سراسر کشور،‌ استفاده از فناوری‌های جدید و بهره‌گیری مناسب از توان پرسنل خود گام‌های بلندی برداشته است.

افزایش اهدای خون رایگان در کشورهای کم‌ درآمد

سازمان جهانی بهداشت(WHO) در گزارش جدید خود به مناسبت روز جهانی اهدای خون اعلام کرد، سالانه 107 میلیون واحد خون اهدا می‌شود و حدود نیمی از این حجم خون اهدایی در کشورهای پردرآمد جهان است که 15 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

این ارقام حاکی از رشد 25 درصدی در میزان اهدای خون نسبت به آمارهای سال 2004 است که رقمی معادل 80 میلیون واحدخون را تشکیل می‌داد. از این حجم خون اهدایی، 65 درصد آن در کشورهای کم‌درآمد به کودکان زیر پنج سال تزریق می‌شود، در حالی که در کشورهای پردرآمد 76 درصد کل خون‌ اهدایی به بیماران بالای 65 سال تزریق می‌شود.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان اهدای خون در کشورهای پردرآمد 2‌/‌39 نفر در هر هزار نفر عنوان شد و این رقم در کشورهای با درآمد متوسط 6‌/‌12 نفر در هر هزار نفر و در کشورهای کم‌درآمد چهار نفر در هر هزار نفر برآورد شده است.

 مطابق این گزارش، افزایش هفت میلیون و 700 هزار واحد خونی بین سال‌های 2004 تا 2011 نشان می‌دهد که 71 کشور بیش از 90 درصد خون مورد نیاز خود را از خون‌های اهدایی رایگان تامین می‌کنند. در عین حال 73 کشور جهان نیز بیش از 50 درصد خون مورد نیاز خود را از طریق اعضای خانواده یا در ازای دریافت پول تامین می‌کنند. از بین 151 کشور جهان فقط 41 کشور محصولات پزشکی از مشتقات پلاسمای خونی (PDMP)‌ تولید می‌کنند و 110 کشور دیگر واردکننده این محصولات هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها