جلیلی در برنامه انتخاب ایرانی:

شناخت خوبی از آسیب‌ها و نقاط قوت دارم

جلیلی در برنامه تلویزیونی با دوربین :

موفقیت گفتمان انقلاب در گرو همراهی مردم است

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: موفقیت‌ها در دو حوزه اندیشه دینی و گفتمان انقلاب اسلامی با همراهی و حضور مردم صورت می‌پذیرد.
کد خبر: ۵۶۶۱۷۹
موفقیت گفتمان انقلاب در گرو همراهی مردم است

سعید جلیلی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه سی دقیقه‌ای شبکه یک سیما با دوربین مهمترین برنامه‌های خود را با مردم در میان گذاشت.

جلیلی گفت: برای ادامه مسیر انقلاب که از 34 سال پیش شروع شده و موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده، باید ارزیابی صحیحی صورت پذیرد و نقاط مثبت و ضعف‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: تصور من این است که موفقیت‌ها در دو حوزه اندیشه دینی و گفتمان انقلاب اسلامی با همراهی و حضور مردم در این زمینه صورت می‌پذیرد. هر چه از این دو فاصله بگیریم نقاط قوت کاهش و ضعف‌ها بیشتر می‌شود و این اعتقاد دینی و قرآنی ماست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: حیات طیبه، به فرموده حضرت آقا زندگی دوست‌ داشتنی است و علمای دین از جمله علامه طباطبایی نیز حیات طیبه را مربوط به این دنیا می‌دانند.

جلیلی گفت: ایمان و عمل صالح می‌تواند زندگی درست را به ارمغان آورد و البته این دو مؤلفه باید جمع باشند. نمی‌توان با ادعای انتظار، منتظر تحقق نتیجه ماند. عمل صالح و ایمان باید در تمام عرصه‌ها جاری شود.

جلیلی ادامه داد: معتقدم کسی که در مقام ریاست جمهوری قرار می‌گیرد باید این باور و تلاش را داشته باشد که عمل صالح را متناسب با دستگاه‌های اجرایی ظهور و بروز دهد چراکه فقط با ادعا و شعار نمی‌شود.

وی افزود: اگر ادعا داریم دروغ عمل صالحی نیست، اگر این دروغ وارد سیستم شود، قطعا نمی‌تواند حاصل آن حیات طیبه باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید تلاش کند تا این آهنگ در تمام رفتار و سیاست‌هایی که در قوه مجریه جاری است، حاکم شود.

جلیلی مهمترین وظیفه دولت و رئیس‌جمهور را فراهم کردن فرصت برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه دانست و گفت: اگر دولت تمام ظرفیت کشور را به کار بگیرد، تا استعدادها شکوفا شود، نتیجه و حاصل آن ده‌ها برابر ظرفیتی است که برخی فکر می‌کنند با سلاح هسته‌ای می‌توانند انجام دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید برای این موضوعات برنامه‌ریزی داشت، گفت: برخی کشورها علاوه بر اینکه برای مردم خودشان برنامه‌ریزی می‌کند برای دانشجویان و نخبگان نیز برنامه‌ریزی می‌کنند تا این استعدادها جذب آنها شود. ما هم می‌توانیم برای مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم تا این استعدادها متوقف نماند.

جلیلی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه دولت دو وظیفه اصلی دارد، اظهار داشت: ابتدا اینکه نباید بگذارد این ظرفیت‌ها معطل بماند و دیگر اینکه از منحرف شدن این استعدادها به سمت دیگران جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت از این انفعال و انحراف استعدادها جلوگیری کند، ظرفیت‌های خوبی برای کشور ایجاد می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: البته این برنامه‌ریزی‌ها نباید فقط برای آب و نان و ضرورت‌ها باشد بلکه باید برای استعدادها نیز برنامه‌ریزی کنیم که در این صورت مشکلات حل خواهد شد و دولت نیز باید در این مسیر فعال شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت نباید مانع بروز ظرفیت‌ها شود بلکه باید به آنها کمک کند، گفت: کسانی که سر و کارشان به دستگاه‌های اجرایی می‌افتد به جای اینکه کارشان راه بیفتد احساس نگرانی می‌کنند. این موضوع بسیار مهمی است.

جلیلی ادامه داد: رئیس‌جمهور در راس قوه مجریه است و این قوه مانند قطار می‌ماند که جدا از اینکه به کدام سمت حرکت می‌کند، بحث اساسی این است که چگونه و با چه سرعت و با چه هزینه‌ای حرکت می‌کند. میزانی که خرج این قطار می‌شود متناسب با سرعت آن نیست.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات این است که این قطار بسیار کند حرکت می‌کند در حالی که باید سریع‌تر از این حرکت کرده و به سرعت کشور را به اهداف خود برساند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: برخی از اقدامات مثل سفرهای استانی پاسخ هوشمندانه‌ای به توقف و سرعت کم این قطار بود که البته در جای خود ضروری است و باید تداوم یابد اما این کافی نیست بلکه باید سفرهای وزارتخانه‌ای صورت بگیرد.

جلیلی با بیان اینکه ما امروزه مصوبات، سیاست‌ها و اسناد بالادستی خوبی داریم، گفت: سؤال اینجاست که چرا این مصوبات با اجرا فاصله دارد. باید یکی از اولویت‌های اصلی دولت‌ آینده این باشد که سازوکار اجرایی ما متناسب با این موضوع شود و موانع پیش رو رفع شود.

وی تاکید کرد: البته برخی افراد با همین نگاه وارد شدند و ساختارها را تغییر دادند تا برای اینکه به اهداف برسند این لازم است اما کافی نیست. مهمتر از ساختار، سازوکارهاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دوران دفاع مقدس اظهار داشت: ما در آن زمان سازوکارهایی داشتیم که به دلیل مبتنی بودن بر اندیشه دینی و اسلامی، موفقیت‌های بزرگی را به همراه داشت.

جلیلی افزود: البته صدام هم ساختار و ارتش داشت و تجهیزاتشان از ما بیشتر بود اما ما چرا توانستیم موفق شویم، به دلیل اینکه سازوکار ما سازوکار متناسب با انقلاب اسلامی بود.

وی گفت: در آن زمان یک فرمانده عراقی به سربازش طبق سازوکارشان می‌گفت برو اما در کشور ما فرمانده با سازوکار خود به پیش می‌رفت و به سرباز می‌گفت بیا و این تغییر سازوکار، کارآمدی بسیار بالایی ایجاد کرد. این ظرفیت را در بسیاری از سازوکارهای اجرایی می‌توان اجرا کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه پاسخگویی نیز ما باید با چنین رویکردی به پیش برویم باید سازوکارهای ما به گونه‌ای باشد که دستگاه اجرایی ما به سراغ ارباب رجوع برود نه اینکه وقتی خود او مراجعه می‌کند، با چند مانع مواجه شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: باید سازوکار اقتصادی نیز به همین گونه باشد و دستگاه‌های ما به سراغ کسی که می‌خواهد فعالیت کند بروند. این در حوزه امنیت و سیاست نیز قابل اجرا است.

وی تصریح کرد: باید سازوکارهایی شکل دهیم که نه تنها افراد صالح بتوانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند بلکه در قالب این چارچوب، فردی اگر ناصالح هم بود نتواند غیرصالح عمل کند و این سازوکار به او اجازه ندهد. لازمه این کار، فرهنگ و اقتضائات لازم خود است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آسیب‌هایی وجود دارد که باعث شده ظرفیت و استعداد یک دستگاه معطل بماند. مثلا مدیری چند شغل دارد و به کارهای دیگر می‌پردازد حتی کارهای درستی مثل سخنرانی و غیره.

جلیلی تاکید کرد: کار اصلی یک مسئول و کارگزار باید به گونه‌ای باشد که فردا که از او سوال کردند، بتواند پاسخ دهد.

جلیلی ادامه داد: مدیران اجرایی باید فقط به وظیفه‌ای مشغول باشند که از آنان سؤال خواهد شد نه اینکه وارد عرصه‌هایی شوند که در حوزه وظیفه آنها نیست.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌های فرهنگی بودجه زیادی می‌گیرند اما وقتی برای کار فرهنگی به آنها مراجعه می‌شود می‌گویند بودجه نداریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم مدل سازی، خاطرنشان کرد: این مدلها باید ناظر به یک تحول باشد. دستگاه‌ها وظیفه‌محور هستند نه نتیجه‌محور؛ نتیجه باید برای مردم محقق شود.

جلیلی اظهار داشت: یک دستگاه وقتی می‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد که نظام تصمیم‌گیری آن کاملاً جامع باشد یعنی با تصمیم و نظارت خود مردم، مشورت نخبگان و دستگاه‌های کارشناس دولت صورت بپذیرد.

وی ادامه داد: اگر غیر از این وارد بحث شویم نمی‌توانیم کار را به درستی پیش ببریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسیاری از بحث‌هایی که در مراجعات مردم است باید الگو باشد. باید بررسی کرد که حال که مشکل فلان نامه حل شد آیا مشکلات مشابه مردم نیز حل شده است؟

جلیلی ادامه داد: شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور نباید بر اساس شانس باشد بلکه باید بر اساس سازوکار صورت بگیرد. یکی از مهمترین بحث‌هایی که سؤال و مطالبه مردم است و باید از روز بعد از حماسه ملی، جزو اولویت‌های منتخب مردم باشد، ساختار اجرایی و اداری در حوزه اقتصاد است.

وی با بیان اینکه  باید ساختار اجرایی و اداری متناسب با ظرفیت باشد، گفت: الآن مردم از تورم رنج می‌برند و یک ظلم اساسی به مردم مالیات تورمی است که بیشتر آثار سوء آن متوجه اقشار ضعیف است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر ساختار را به منبع آب تشبیه کنیم و منبع نیز بودجه باشد، باید آب که در منبع است به مصارف و نیازهای کشور که مانند باغچه است، برسد. لوله‌ها نباید دچار فرسودگی شود. نباید آب هدر رود.

جلیلی ادامه داد: این به معنای آن نیست که همکاران ما در دولت دچار مشکل هستند. باید اقتصاد به شکل صحیح مدیریت شود، نباید فقط در فکر هزینه‌کرد باشیم بلکه باید در فکر تولید نیز بود. باید ببینیم چگونه بودجه افزایش می‌یابد و به بهترین شکل هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: عدالت ساختاری باید لحاظ شود نباید افزایش نقدینگی بیشتر از کالاها باشد. شورای امنیت ملی ظرفیت‌هایی را شکل داد و باعث شد ظرفیت‌ها هماهنگ کار کند. دستگاه‌های دولت هم باید هماهنگ باشند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دستگاه‌هایی که در حوزه اقتصاد کار می‌کنند باید هماهنگ باشند. شوراهای زیادی در عرصه اقتصاد داریم که یک فرصت هستند اما تمام شوراها باید هماهنگ تصمیم بگیرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست‌گذاری باید از اجرا و نظارت جدا باشد، گفت: اگر می‌خواهیم ظرفیت اقتصادی خوب داشته باشیم باید ظرفیت‌های نسبی مناطق مختلف را در نظر بگیریم مثلاً‌ دیده شده معدن در استانی و کارخانه آن معدن در استانی دیگر است. این صحیح نیست.

جلیلی، شفافیت اقتصادی و ارائه اطلاعات سریع برای برنامه‌ریزی هماهنگ با سازوکار مشخص را یکی از مهمترین موارد دانست و افزود: بسیاری از ظرفیت‌ها را به راحتی می‌توان مدیریت کرد. بودجه‌ها نیز باید در هدف اصلی خود مدیریت شود.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم نه اقتصاد ثروت بنیان، ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های اساسی امروز ما نیروی انسانی است که از خارج از کشور می‌خواهند این سرمایه‌ها را ببرند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مثلاً در حوزه علوم انسانی، دانشگاه‌ها هزینه می‌کنند و دانشجو نیز عمر و جوانی خود را در این راه صرف می‌کند اما سرانجام کاری که دارند متناسب با درسی نیست که خوانده‌اند.

جلیلی با بیان اینکه دانشجو، ثروت جامعه است و باید از این ظرفیت استفاده حداکثری شود، خاطرنشان کرد: بیش از صدها میلیارد صرف علوم انسانی در کشور می‌شود اما بسیاری از دانش‌آموختگان این عرصه متأسفانه بیکار هستند. باید به گونه‌ای باشد که کسی که دانش دارد ثروت نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر این سازوکار فراهم شد، دولت می‌تواند در عرصه‌های مختلف موفق شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: امیدوارم با روند پرشتاب به سوی آینده برویم و موفق‌تر از گذشته در گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه دینی به هدف متعالی برسیم.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها