بخش زیادی از آلودگی هوای استان اصفهان به دلیل صنایع آلاینده‌ای است که بیشتر آنها در شهر اصفهان واقع شده است

تجهیز صنایع اصفهان به سیستم پالایش هوا

استقرار بخش زیادی از صنایع آلاینده در استان اصفهان که بسیاری از آنها از سوخت ناسالم مازوت استفاده می‌کنند، در سال‌های اخیر بر شمار روزهای ناسالم و نگرانی مردم و مسئولان این استان افزوده است؛ اتفاقی که حالا مسئولان استان درصددند با نصب شبکه پالایش آنلاین در صنایع آلاینده به مقابله با آن بپردازند.
کد خبر: ۵۴۹۵۰۶

بخش زیادی از آلودگی هوای استان اصفهان به دلیل صنایع آلاینده‌ای است که بیشتر آنها در شهر اصفهان واقع شده است. به طور مثال بیش از نیمی از تولید 16 میلیون تنی فولاد کشور بر عهده دو صنعت ذوب‌آهن و فولاد مبارکه اصفهان است. این در حالی است که استقرار پالایشگاه و پتروشیمی هم در این استان در کنار بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ دیگر بر نگرانی فعالان محیط‌زیست افزوده است، به طوری که استفاده از صنایع پاک و راهکارهای مفید در این زمینه برای حفظ سلامت شهروندان ضروری است.

به گفته مسئول آزمایشگاه سنجش کیفیت هوای اداره حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان، در 11 ماهه اول امسال، کلانشهر اصفهان 34 روز هوای ناسالم را پشت‌سر گذاشته است، این در حالی است که میزان مصرف مازوت در دو نیروگاه استان به دلیل کاهش مصرف گاز 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.

بابک صادقیان در عین حال با اشاره به آمار سال گذشته می‌افزاید: تعداد روزهای هوای ناسالم اصفهان در سال گذشته ۸۶ روز و هوای بسیار ناسالم هفت روز بوده که با مقایسه این آمار با آمار امسال، شاهد بهبود وضع آلودگی هوا هستیم که در نتیجه به کارگیری تدابیر حفاظتی در صنایع، ایجاد شده است. با این حال هنوز نگرانی‌ زیادی در زمینه وجود صنایع آلاینده در شهر اصفهان وجود دارد، چرا که طبق اعلام قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با وجود آن‌که تعداد صنایع آلاینده کشور از 3000 واحد به 2700 واحد کاهش‌یافته، ولی نکته نگران‌کننده این که بیشترین صنایع آلاینده در استان اصفهان است.

به گفته علی محمد شاعری از 2700 واحد صنایع آلاینده در کل کشور، 961 واحد آلاینده در استان اصفهان قرار دارد که برابر 5/27 درصد است . در این میان کوره‌های آجرپزی و واحدهای ریخته‌گری، بیشترین صنایع آلاینده استان اصفهان و کلانشهرهای کشور را تشکیل می‌دهد.

فولاد مبارکه به تعهدش عمل کرد

البته در یکی دو سال اخیر و با اتخاذ تدابیری تا حدی از میزان آلودگی هوای اصفهان کاسته شده است، اما تا همین چند سال پیش اگر سری به اصفهان می‌زدید در نزدیکی شهرهای فولادشهر و مبارکه به عنوان شهرهای محل فعالیت بزرگ‌ترین صنایع آلاینده استان، شایعه شیوع ام‌اس و سرطان که ناشی از دود آلاینده‌ها بود، بسیار به گوش می‌رسید. شاید این فقط یک شایعه نبود، چراکه وجود هوای سیاه رنگ آغشته به دود آلاینده‌ها خبر از وقوع اتفاقات ناگوار در صورت ادامه این روند را می‌داد. البته چند سالی است که این صنایع با فشار دستگاه‌های اجرایی بویژه سازمان محیط‌زیست تصمیم به تغییر این روند گرفته‌اند.

درهمین زمینه فولاد مبارکه اصفهان توانست با رعایت مسائل زیست محیطی موفق به خروج از فهرست صنایع آلاینده شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان این‌که در این شرکت سرمایه‌گذاری 180 میلیارد تومانی و تحقیقات جامع در زمینه حفظ محیط‌زیست انجام شده است، می‌گوید: امسال ده طرح زیست‌محیطی با بیش از 3000 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری همسو با برنامه‌های توسعه فولاد مبارکه پیش‌بینی شده بود که تاکنون شش طرح آن به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته سمیعی‌نژاد توجه به مسائل زیست‌محیطی در این شرکت با وجود هزینه‌های سنگین، نه‌فقط یک سیاست، بلکه یک الزام است و اکنون اقدامات لازم برای نصب دستگاه‌های پالایش آنلاین آلودگی هوا به وسیله فولاد مبارکه اصفهان انجام گرفته است.

کنترل آلودگی هوای صنایع به صورت آنلاین

شبکه پالایش آنلاین آلودگی هوا، ‌شبکه‌ای است که به مسئولان زیست‌محیطی اطمینان لازم را برای رعایت مسائل زیست‌محیطی در صنایع می‌دهد.

صادقیان، مسئول کنترل آزمایشگاه هوای اداره کل محیط زیست استان اصفهان با اعلام این مطلب به جام‌جم می‌گوید: اکنون استان اصفهان به لحاظ آلودگی هوا در مرحله نگران‌کننده‌ای قرار دارد و باید هر چه سریع‌تر برای رفع آلایندگی‌ ناشی از صنایع و خودرو‌ها فکری کرد.

وی یادآوری می‌کند: اکنون بالاترین آلودگی هوای استان 70 درصد شامل آلودگی خودروها و 30 درصد ناشی از دود صنایع است که در بالادست شهر اصفهان قرار گرفته و با وزش باد، دود مستقیم به کف خیابان‌های شهر اصفهان هدایت می‌شود.

پس از خروج فولاد مبارکه اصفهان از فهرست صنایع آلاینده و کسب گواهی‌های زیست‌محیطی از سوی این شرکت، ذوب‌آهن اصفهان هم مصمم شده است تا برای آلودگی خود فکری کند.

سعد محمدی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اعلام این‌که یکی از برنامه‌های مهم این شرکت، دستیابی به کسب افتخار صنعت سبز است، می‌گوید: شبکه آنلاین پایش آلودگی هوا توسط این شرکت اکنون آماده شده است و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پی‌گیری محیط‌زیست

به گفته مسئول کنترل آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط‌زیست استان اصفهان اکنون 13 دستگاه پایش آنلاین هوا در شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر، برخوار، شاهین شهر، فلاورجان، مبارکه، سمیرم، آران و بیدگل، خوروبیابانک و نمایندگی شهرستان‌های فریدون‌شهر، دهاقان و تیران راه‌اندازی شده است. همچنین ده ایستگاه پایش کیفی هوا در کلانشهر اصفهان و پنج ایستگاه دیگر در شهرستان‌های کاشان، زرین‌شهر، نجف‌آباد، مبارکه و سگزی نیز به بهره‌برداری رسیده است.

صادقیان می‌افزاید: در کنار این اقدامات شبکه پایش مستمر و لحظه‌ای نیز در خروجی واحدهای بزرگ صنعتی استان به صورت آنلاین پیگیری شده و ۲۰ واحد صنعتی استان به این شبکه مجهز شده است.

کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان دراین باره به جام‌جم می‌گوید: اکنون با کاهش ۲۰ درصدی صنایع آلاینده نسبت به دو سال گذشته در استان روبه‌رو هستیم، به طوری که در سال گذشته ۳۰۹ واحد صنعتی و تولیدی آلاینده استان، به جرگه صنایع غیرآلاینده پیوستند. به نظر می‌رسد با ادامه این روند آینده بهتری برای صنایعی که سال‌ها به عنوان آلاینده در استان اصفهان مطرح بودند، پیش روست؛ ‌با این حال اقدامات آلاینده‌ترین صنایع که از مازوت استفاده می‌کنند و همچنین تکلیف کوره‌های آجرپزی و گچ‌سازی که همچنان به طور سنتی دود خود را به ریه مردم اصفهان هدیه می‌دهند، نامشخص است.

سمیه آخشی/ جام‌جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها