دوخت بزرگ‏ترین چاروق جهان در زنجان

بزرگ‌ترین چاروق جهان توسط مرد علی حیدری چاروق دوز زنجانی دوخته شد.
کد خبر: ۵۴۸۴۸۹
دوخت بزرگ‏ترین چاروق جهان در زنجان

چاروق‎ دوزی یکی از صنایع دستی بومی استان زنجان است که دست‎های ظریف هنرمندان زنجانی در تولید آن مهارت ویژه‎ای دارند.

این محصول با استفاده از چرم گاو و نخ‌های ابریشمی رنگارنگ و در انواع مختلف (طرح توری و پرده‎بند) دوخته می‌شود.

چاروقی که هم اکنون در زنجان عرضه می‌شود، به صورت یک صنعت دستی ظریف و تزئینی کاربرد داشته و با چاروق‌های قدیمی متفاوت است.

زینتی بودن چاروق زنجان

چاروق کنونی زنجان فرم و شکل ویژه و ظریفی داشته و حالت زینتی دارد به گونه‏ ای که بیشتر برای راه رفتن روی قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع چاروق بیشتر به شکل نعلین و به صورت پاشنه‌دار دوخته شده و فقط کف آن از چرم بوده و رویه آن از نخ‌های ابریشم و گلابتون به رنگ‌های مختلف بافته و تزئین می‌شود.

از استادان معروف چاروق دوز شهر زنجان می‏ توان به  استاد اصغر خطیبی اشاره کرد که برای نخستین بار اقدام به پاشنه‌گذاری برای چاروق کرده است.

هنرشناسان شیفته چاروق زنجان

ارزش فرهنگی و هنری این صنعت اصیل، هنر شناسان داخلی و خارجی را شیفته نقوش انتزاعی خود کرده و قدمت آن به دوره ساسانی و اوج تزئینات آن به دوره صفوی می‎رسد.

وجود محله بزرگ دباغ‏ها در شهر زنجان حکایت از رونق صنعت کفاشی در دوران مختلف در این شهر دارد.

چاروق ‏های تولید شده در شهر زنجان زنانه بوده و معمولا برای راه رفتن روی قالی و اتاق‏ های مفروش دوخته می‌شود.

بزرگ‌ترین چاروق دنیا توسط مرد علی حیدری چاروق دوز زنجانی دوخته شد و شاید با دوخت این چاروق بود که این هنر دستی زنجان دوباره زنده شد.

طول این اثر ماندگار یک متر و عرض آن 40 سانتی‎متر است که از چرم گاو هلندی تهیه شده است.

بر روی بزرگ‏ترین چاروق دنیا گنبد سلطانیه در شب، گنبد کاووس، ورودی رختشوی‌خانه زنجان، سی و سه پل، برج آزادی، پل میر بها‎ءالدین زنجان، مقبره خیام، مقبرة‏الشعراء تبریز و مقبره بابا طاهر و کورش کبیر (پاسارگاد) با نخ و سوزن دوخته شده است.

این چاروق که در حال حاضر در موزه صنایع دستی (بنای دارایی) زنجان خودنمایی می ‏کند بیانگر مهارت و استعداد هنرمندان استان زنجان در رشته‏های مختلف صنایع دستی است.

اطلاع رسانی در زمینه صنایع دستی

اطلاع رسانی و آگاهی دادن در زمینه صنایع دستی‏ های مختلف استان زنجان به ویژه چاروق به عنوان یک صنایع دستی زینتی و سنتی ویژه بانوان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

امروزه استقبال مردم و به ویژه گردشگران و مسافران ورودی به شهر زنجان از صنایع دستی و هنرهای سنتی این شهر از مهمترین اهداف مسئولان در برنامه‌ریزی‌ها است.

معرفی صنایع دستی شهر زنجان

نصب المان‏های مختلف صنایع دستی از جمله قند شکن و چاروق در سطح شهر یکی از بهترین روش‏های تبلیغ و معرفی محصولات صنایع دستی زنجان محسوب می‏شود.

رونق بازار محصولات صنایع دستی سبب رضایت‌مندی صنعتگران این رشته‏ ها شده و امنیت شغلی آن‌ها می‏ شود.

بیمه و دریافت تسهیلات بانکی هنرمندان صنایع دستی از دیگر مشکلات آن‌ها است که باید در این زمینه مسئولان نیز راهکاری بیندیشند.

هنرمندان صنایع دستی هنرآفرین هستند

گفتنی است، هنرمندان و صنعتگران رشته ‏های مختلف صنایع دستی از جمله چاروق دوزی اقدام به آفریدن هنرهای مختلفی در قالب دست ساخته‏ های خود کرده‏ اند که از جایگاه بالایی برخوردار است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها