در اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر

«تنهای تنهای تنها» جایزه‌ها را درو کرد

۷ فیلم تقدیر شد و 2 ققنوس به فیلم​های «تنهای​ تنهای ​تنها» و «سر به مهر» اهدا شد

برپایی شب گفتمان انقلاب اسلامی در سینما

جمعه شب باغ موزه دفاع مقدس میزبان برنامه «شب گفتمان انقلاب اسلامی در سینمای ایران» بود. در این مراسم علاوه بر قدردانی از هفت فیلم و اهدای دو ققنوس طلایی به کارگردانان برتر، حاشیه‌های جالبی نیز رقم خورد.
کد خبر: ۵۴۱۳۳۳

به گزارش فارس، مراسم اهدای دومین جایزه گفتمان سینمای انقلاب اسلامی موسوم به «ققنوس» در باغ موزه دفاع مقدس با حضور دبیر سی‌ویکمین دوره جشنواره فجر و برخی از هنرمندان و متفکران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده محمدرضا شهیدی‌فر بود، سیدناصر هاشم‌زاده نویسنده و فیلمنامه‌نویس در سخنانی حرکت جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی را حرکتی تذکری دانست و با اشاره به روند حرکت سینما در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از روز اول همه با نیت خوب به دنبال خدمت گرفتن از سینما برای دین بودند.

نویسنده بید مجنون، آواز گنجشک‌ها و رنگ خدا سپس با طرح این پرسش که این تلاش‌ها به کجا انجامید، افزود: قرار بود جمهوری اسلامی با همه شعارهایش محقق شود، اسلامی باشد و به دنبال آزادی و استقلال ذیل جمهوری اسلامی باشیم و به سینما از همین نگاه توجه شد که نه قدرتی داشت و نه چیزی جز یک سینمای مبتذل و فیلمفارسی ماقبل انقلاب از آن باقی مانده بود.

هاشم‌زاده با بیان این‌که انقلاب قرار بود همه چیز از جمله سینما را متحول سازد، با اشاره به برخی موفقیت‌ها تصریح کرد: حال چه شده است که پس از 30 سال جوانانی آمده‌اند و به ما هشدار می‌دهند که مگر عدالت نمی‌خواستید، مگر نمی‌گفتید این سینما از مردم و برای مردم است.

تذکر فرزند ملاقلی‌پور

در ادامه این مراسم با حضور علی ملاقلی‌پور از مرحوم رسول ملاقلی‌پور قدردانی شد و فرزند مرحوم ملاقلی‌پور در سخنان کوتاهی گفت: یک سخن از امام خمینی(ره) فراموش شده است که من می‌خواهم اینجا یادآوری کنم و آن این است که ما همان‌گونه که مخالف آمریکاییم مخالف کمونیسم جهانی هستیم. وی با بیان این‌که سه چهار فیلم با حمایت دولت ساخته شد که ریشه در روسیه داشت، افزود: این فیلم‌ها حمایت شد و جایزه گرفت اما به فیلمی که درباره انفاق ساخته شد توجه نشد و جایزه نگرفت.

موج انقلابی در سینما

روح‌الله رجبی، دبیر دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی هم در سخنانی با بیان این‌که فیلم‌های سی‌ویکمین دوره فیلم فجر به چارچوب‌های فکری و فرهنگی نظام نزدیک‌تر بود، گفت: از اهداف برگزاری چنین حرکتی ایجاد فضای محفلی بین اندیشمندان و هنرمندان است.

وی افزود: در این حرکت سعی کردیم فضای پس از تولید را با حضور استادان متفاوت نقد و ارزیابی کرده و ارتباط با مخاطب را دنبال کنیم و امیدواریم این حرکت را از پس از تولید به پیش از تولید که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است منتقل کنیم. رجبی همچنین با اشاره به موج انقلابی در سینما پس از حماسه 9 دی و ایجاد نهادهای مردمی و سازماندهی‌های مختلف تاکید کرد: ما شاهد برگزاری جشنواره عمار بودیم که اتفاقی بزرگ است و همچنین خانه مستندسازان، سازمان هنری اوج، خانه هنر طلاب و تلاش‌های استادانی چون زینال‌پور و شاه‌حسینی را داریم که تلاش ما این است که این حرکت را جهت‌دهی کنیم.

غیبت حاتمی‌کیا و تجلیل از او

در ادامه مراسم با وجود حضور نیافتن ابراهیم حاتمی‌کیا که قرار بود از او تجلیل شود، کلیپ مربوط به قدردانی از او پخش شد و پس از آن طالب‌زاده از فرج‌الله سلحشور قدردانی به عمل آورد. طالب‌زاده در هنگام تجلیل از سلحشور گفت: سلحشور حقیقتا بر فرهنگ انقلاب در ایران و همچنین در خارج از کشور تاثیر داشته است.

وی با بیان این‌که سلحشور بدون آموزش وارد سینما و تلویزیون شد اما کارهایی ارائه داد که از نظر هنری بلیغ بود، افزود: وی کارهای برجسته قرآنی از جمله حضرت یوسف را ساخته و رابطه با جهان مسیحیت را در «مردان آنجلس» دنبال کرده است و من خبر دارم که یوسف پیامبر در مصر، سوریه ولبنان مورد توجه قرار گرفت.

سینما زاییده تفکر صهیونیسم است

فرج‌الله سلحشور نیز در سخنانی گفت: ما غیر از انجام وظیفه کاری نکردیم و از کسی که انجام وظیفه کرده قدردانی نمی‌کنند، بلکه آنان که وظیفه خود را انجام نداده‌اند را باید بازخواست کرد.

وی با بیان این‌که سینما زاییده تفکر صهیونیسم است، افزود: این سینما درست بشو نیست و مبانی موجود سینما در ایران و جهان را صهیونیست‌ها تبیین کرده‌اند و جز برخی کارهای خاص همه ما در زمین آنها بازی می‌کنیم.

سلحشور با بیان این‌که تنها راه داشتن سینمای متفاوت، تغییر مبانی سینماست، تصریح کرد: یک انسان ممکن است ناپاک باشد اما با شهادتین پاک می‌شود، سینما نیز باید با مبانی اسلامی باشد که در آن وقت هر که فیلم بسازد اسلامی می‌سازد. در این مراسم از محمدرضا عباسیان، دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر نیز قدردانی شد. در ادامه مراسم از خسرو زینال‌پور به دلیل کلاس‌های سینمایی و هنری وی و از محمدصالح مفتاح، سردبیر سایت «تریبون مستضعفین» به‌عنوان رسانه سینمایی انقلاب و از عادل پیغامی، جهانگیر خسروشاهی و یعقوب توکلی به عنوان مهم‌ترین منتقدان جبهه فکری انقلاب اسلامی قدردانی شد.

قدردانی از 7 فیلم

همچنین هفت فیلم به‌عنوان فیلم‌های قابل تجلیل در گفتمان انقلاب اسلامی معرفی شد که فیلم اول «رسوایی» ساخته مسعود ده‌نمکی بود که کارگردان این اثر در این مراسم حاضر نبود.

پس از آن از «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی تجلیل شد، فیلم بعدی، انیمیشن «9 و 20 دقیقه در بوشهر» بود و پس از آن «زیباتر از زندگی» انسیه شاه‌حسینی قابل تجلیل اعلام شد و وی در هنگام دریافت جایزه به برگزارکنندگان این حرکت توصیه کرد: در انتخاب منتقدان بیشتر دقت کنید چراکه در فجر کسی انتظاری ندارد چون خط مشی وجود ندارد، اما در چنین محفلی منتقدان باید آدم‌هایی باشند که با سینما آشنایی بیشتری داشته باشند.

فیلم‌های «ترنج» مجتبی راعی، «گام‌های شیدایی» حمید بهمنی و «فرشتگان قصاب» سهیل سلیمی فیلم‌های بعدی بود که قابل تجلیل اعلام شد. پس از این تجلیل‌ها دو فیلم ویژه اعلام شد که فیلم نخست «سر به مهر» ساخته «هادی مقدم‌دوست» بود که وی گفت: الان وقت آن است که از «چه باید کرد» باید گفت و نه «چه نباید‌ها» را و تبیین چه باید کرد در فضای آموزشی خیلی مهم است.

از منتهی‌الیه راست تا منتهی‌الیه چپ

پس از این احسان عبدی‌پور کارگردان «تنهای تنهای تنها» ( تولید صدا و سیمای مرکز بوشهر)به عنوان برنده ققنوس ضمن دریافت جایزه‌اش گفت: از منتهی‌الیه راست تا منتهی‌الیه چپ از این فیلم خوششان آمده است و این خبر خوشی است.

وی افزود: کسی به ما سفارشی نداد و این دغدغه ما بود که در این موضوع که حالا شما هر اسمی می‌خواهید رویش بگذارید، کار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها