رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه جشنواره اتحاد:

مهم‌ترین وظیفه رسانه‌های اسلامی تقویت وحدت میان امت اسلامی است

با اهدای جوایز به بهترین آثار رسانه‌ای در سه حوزه برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و پایگاه‌های اینترنتی پرونده چهارمین جشنواره رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و ششمین مجمع عمومی این اتحادیه بسته شد. در مراسم اختتامیه این جشنواره که شب گذشته با حضور مهندس ضرغامی، رئیس رسانه ملی، سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد و مدیران و برنامه‌سازان بیش از 200 شبکه تلویزیونی، رادیویی و موسسات رسانه‌ای عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد برگزیدگان این جشنواره مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.
کد خبر: ۵۰۴۷۱۸

رئیس رسانه ملی در مراسم اختتامیه جشنواره اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی با اشاره به جایگاه والای پیامبر عالیقدر اسلام در تاریخ بشریت و ابعاد نورانی و رحمانی دین اسلام، وظیفه شبکه‌های اسلامی را تشریح این حقیقت و تلاش برای حفظ وحدت در میان امت اسلامی دانست.

ضرغامی با بیان آیاتی از قرآن کریم مقدمه بسیاری از اختلافات فکری را تفرقه و دوری اعضای جامعه اسلامی از یکدیگر دانست و بر ضرورت همکاری و تعامل نزدیک و صمیمانه مسلمین در همه عرصه‌ها در مقابله با دشمن واحد تاکید کرد.

وی با اشاره به ادعای سردمداران کاخ سفید مبنی بر این‌که فیلم اهانت به پیامبر ربطی به هالیوود و دولت آمریکا ندارد، گفت: در حالی که سال گذشته هالیوود فیلم «دیکتاتور» را ساخت که کمتر از فیلم موهن اخیر نبود این فیلم یک کمدی سیاسی تلخ پر از دروغ‌پردازی و به دور از حداقل انصاف بود که در آن هرچه خواستند به اسلام نسبت دادند. پس معلوم می‌شود که اینها با اسلام مشکل دارند و دارند بغض و کینه خودشان را نسبت به اسلام نشان می‌دهند.

بهره گیری مشترک از تولیدات

ضرغامی به اعضای اتحادیه توصیه کرد که از همه ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنند و ادامه داد: در این اتحادیه که همه اعضا با اعتقاد کار می‌کنند، کپی‌رایت و حق مالکیت معنوی نباید معنا داشته باشد. در 95 درصد تولیدات باید اعضا بتوانند آن کار را بدون هیچ مانعی از یکدیگر بگیرند و پخش کنند. تولیدات شما برای دیگران است و تولیدات ما متعلق به شماست. هر برنامه‌ای را که دوست داشتید از روی آنتن بگیرید و پخش کنید. این کار هیچ اجازه‌ای نمی‌خواهد، چرا که استفاده از تولیدات یکدیگر یک خدمت است و نه یک تخلف.

رئیس رسانه ملی افزود: مسئولیت ما در این دوره بسیار حساس است. شبکه‌های اسلامی با همه کمبودهایشان خوب عمل کرده‌اند و بخش زیادی از جریان بیداری اسلامی مرهون تلاش شبکه‌های متعهد اسلامی است. امیدوارم بزودی شاهد پیروزی همه‌جانبه اسلام بر کفر جهانی باشیم.

مرکز جهانی برای عرصه محصولات پاک رسانه‌ای

فوزی برهوم،​نماینده حماس شب گذشته در اختتامیه چهارمین بازار فیلم اسلامی در مرکز همایش‌های صدا وسیما تاکید کرد: نهضت اسلامی تداوم دارد و هرگز اجازه نمی‌دهد اسرائیل در سرزمین فلسطینیان بماند و در آینده، هیچ اثری از رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

وی که برای شرکت در ششمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به تهران سفر کرده، تشکیل این اتحادیه را گامی در جهت آگاهی بخشی و بیداری ملت‌های اسلامی توصیف کرد و گفت: چشم مردم فلسطین به چنین نشست‌ها و دیدارهایی است.

علی کریمیان، دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در این مراسم به رشد قابل توجه آثار بازار فیلم اسلامی از نظر تنوع، تکثر و کیفیت اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار حضور غیراعضا در این بازار آزاد اعلام شد. بازار فیلم‌های اسلامی در حال حاضر به یک مرکز جهانی برای عرضه محصولات پاک بدل شده است. وی با بیان این که مجمع عمومی اعضای اتحادیه امسال با شعار رسانه‌های مقاومت، تداوم بیداری اسلامی تا پیروزی آغاز به‌کار کرد، اظهار داشت: در چند روز گذشته دو میزگرد با موضوع آسیب‌شناسی بیداری اسلامی و نقش رسانه‌ها در جلوگیری از انحراف انقلاب‌های مردمی و نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری آینده جهان برگزار شد.

کریمیان برگزاری انتخابات شورای عالیه اتحادیه و انتخاب 13 نفر جدید برای حضور در این شورا را از دیگر اقدامات مجمع عمومی خواند.

12 جایزه جشنواره اتحاد به صدا و سیمای ایران رسید

عصر دیروز در جمع روسا و برنامه‌سازان بیش از 200 شبکه تلویزیونی، رادیویی و موسسات رسانه‌ای عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی12 جایزه از 35 جایزه جشنواره اتحاد به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

براساس رای هیات داوران این جشنواره جوایز «تلویزیونی»، «رادیویی» و «پایگاه‌های اینترنتی» به شرح ذیل اهدا شد:

جوایز بخش پایگاه‌های اینترنتی جشنواره

جایزه بهترین پایگاه اینترنتی رادیویی به «پایگاه اینترنتی مجموعه رادیوهای برون‌مرزی صداوسیما» اهدا شد. جایزه بهترین پایگاه اینترنتی تلویزیونی به «پایگاه اینترنتی هادی تی وی» از کشور پاکستان و جایزه بیشترین پیشرفت در پایگاه‌های اینترنتی نسبت به دوره‌های گذشته به «پایگاه اینترنتی شبکه جهانی سحر» اهدا شد و با توجه به فعالیت موثر «خبرگزاری صدای افغان (آوا)» و همکاری مستمر و موثر با پرتال خبری، با اهدای جایزه و تندیس از این خبرگزاری نیز تقدیر شد.

عناوین برتر در بخش رادیویی

جایزه بهترین آرم و آنونس رادیویی در موضوع آزاد به رادیو الاتجاه عراق اهدا شد، جایزه بهترین آرم و آنونس رادیویی در موضوع بیداری اسلامی به آنونس برنامه «خاورمیانه اسلامی» از رادیو معارف ایران تعلق گرفت و جایزه بهترین میزگرد رادیویی با موضوع آزاد نیز به برنامه «حواراساعه» از رادیو العهد عراق اختصاص یافت. جایزه بهترین میزگرد رادیویی با موضوع بیداری اسلامی به برنامه «نهج الهدایه» از رادیو النور لبنان وجایزه بهترین برنامه کودک و نوجوان رادیویی در موضوع آزاد به برنامه «حکی الصغار» از رادیو الایمان فلسطین اهدا شد.

جایزه بهترین برنامه مسابقه رادیویی در موضوع آزاد را برنامه «سباق الکوثر» از رادیو الکوثر عراق دریافت کرد. جایزه بهترین بخش خبری رادیویی نیز در موضوع بیداری اسلامی را برنامه خبری «حصاد الظهیره» از رادیو عربی معاونت برون‌مرزی صدا و سیما از آن خود کرد و جایزه بهترین بخش خبری رادیویی در موضوع آزاد به برنامه «جوله الاخبار» از رادیو الرأی العام عراق اهدا شد. همچنین جایزه بهترین برنامه ترکیبی رادیویی در موضوع آزاد را برنامه «یاشایش» از رادیو ترکمنی گلستان معاونت برون‌مرزی صدا و سیما دریافت کرد.

هیات داوران کمیته رادیویی چهارمین جشنواره اتحاد، جایزه بهترین برنامه ترکیبی رادیویی در موضوع بیداری اسلامی را به برنامه «الواجب علی الامکان» از صوت القدس فلسطین اختصاص داد و در نهایت در بخش نمایش رادیویی، این جایزه به «هی زینب» از رادیو البشائر لبنان داده شد.

برندگان بخش آثار تلویزیونی

جایزه بهترین برنامه خبری تلویزیونی به «النشره الاخباریه» از شبکه فلسطین الیوم از کشور فلسطین اهدا شد. جایزه بهترین گزارش تلویزیونی با موضوع بیداری اسلامی را برنامه «مصر سرزمین انقلاب» از شبکه پرس تی وی کسب کرد. جایزه بهترین گزارش تلویزیونی با موضوع آزاد به برنامه «شخابیط» از شبکه الوطن عراق اختصاص پیدا کرد و جایزه بهترین نماآهنگ با موضوع بیداری اسلامی به نماآهنگ «دم بلون الماء» از شبکه الکوثر رسید.

همچنین هیات داوران این بخش جایزه بهترین نماآهنگ با موضوع آزاد را به نماآهنگ «قصیده عسگر» از شبکه کربلا از عراق تقدیم کرد وجایزه بهترین برنامه ترکیبی در موضوع بیداری اسلامی به برنامه «حوار آخر» از شبکه الاتجاه عراق رسید. «العوده الی الجحیم» از مرکز ابداع لبنان بهترین برنامه ترکیبی این بخش در موضوع آزاد بود و جایزه بهترین برنامه کودک و نوجوان به برنامه «نوروز ایرانی» از شبکه دو سیما تعلق گرفت. بهترین برنامه مستند تلویزیونی در موضوع بیداری اسلامی برنامه «انقلاب فراموش شده» از موسسه بیان رسانه ایران معرفی شد و جایزه بهترین برنامه مستند تلویزیونی در موضوع آزاد را برنامه «لالایی جنگ» از شبکه اول سیما دریافت کرد.جایزه بهترین برنامه انیمیشن در موضوع بیداری اسلامی نیز به برنامه «دست‌های آزادی» از مرکز صبا اهدا شد.

جشنواره اتحاد، جایزه بهترین برنامه انیمیشن در موضوع آزاد را نیز به برنامه «مسامیر2» از شبکه الغدیر عراق داد.

جایزه بهترین برنامه گفت‌وگو محور از حیث مضمون به طور مشترک به برنامه «خارج التغطیه» از شبکه المنار لبنان و برنامه «هزار و یک اختراع» از شبکه هلال تی وی ترکیه اهدا شد. جایزه بهترین برنامه گفت‌وگومحور از حیث ساختار به برنامه «حیات أفضل» از شبکه آفاق عراق وجایزه بهترین برنامه گفت‌وگو محور در موضوع بیداری اسلامی به برنامه ارائه شده از شبکه العهد کشور عراق اختصاص یافت.

همچنین هیات داوران کمیته تلویزیونی جوایز بخش نمایشی را به برنامه‌های زیر اهدا کرد:

جایزه بهترین برنامه نمایشی درموضوع بیداری اسلامی به فیلم تلویزیونی «عاشق البندقیه» ازشبکه الاقصی فلسطین و جایزه بهترین نگارش و تحقیق برنامه نمایشی به سریال تلویزیونی «الغالبون2» به موسسه مرکز بیروت الدولی لبنان داده شد. جایزه بهترین کارگردانی به فیلم سینمایی «روزهای زندگی» تولید مرکز سیما فیلم و جایزه بهترین اثر نمایشی به فیلم سینمایی «راه بهشت» تولید شبکه جهانی سحر اهدا شد.

شبکه‌ آی‌فیلم بیانگر ظرفیت رسانه‌ای ایران است

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره رادیو و تلویزیون‌های اسلامی (اتحاد) با بیان این که نبرد حق و باطل در حال رویارویی است، گفت: در حوزه رسانه نیز شاهد این مواجهه هستیم. طرف مقابل امکانات و سرمایه زیادی دارد، به طوری که غول رسانه‌ای دنیا در دست نظام سلطه و سرمایه‌داری است و در مقابل امکانات جبهه حق کمتر است، ولی به جایش در عزم و اراده جبهه حق هیچ ترلزلی دیده نمی‌شود. پایه و اساس اقدامات دشمن بر باطل و منافع شخصی استوار است، اما ما در مسیر الهی گام برمی‌داریم و می‌توانیم حرف حقمان را در دل‌ها جای دهیم.

وی با اشاره به این که در گذشته تعداد اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی کمتر از جمع امروز بود، افزود: این اتحادیه بذری است که قبلا کاشته شده و اکنون به شجره طیبه‌ای تبدیل شده که ثمرات و برکاتش فراوان است و جهان اسلام را سایه‌گستر کرده است.

حسینی تاکید کرد: در بین پیروان ادیان آسمانی دیگر نیز شرایطی ایجاد شده که با نظام سرمایه‌داری دنیا مقابله کنند. جشنواره فیلمسازان مستقل دنیا که چندی پیش در تهران برگزار شد، تائید کننده این نکته است. به این جشنواره فیلم‌های زیادی درباره بیداری اسلامی و جنبش وال استریت رسید که سازندگانش جزو جهان اسلام نبودند.

وی با بیان این که ما در موضع انفعالی نیستیم تصریح کرد: ما باید موضع تهاجمی داشته باشیم و مبانی فکری غرب را به چالش بکشیم. در این راه از توان هنرمندان غربی هم می‌توانیم استفاده کنیم.

وزیر ارشاد، قرآن و پیامبر را محور وحدت مسلمانان جهان خواند و گفت: در شرایطی که دشمنان می‌کوشند اختلاف ایجاد کنند، ما باید بر عامل وحدت تکیه کنیم. وقتی آنها فیلم جسارت آمیزی را می‌سازند، ما باید ابعاد شخصیتی پیامبر را به دنیا معرفی کنیم، آن هم در شرایطی که دنیا تشنه شنیدن این مطالب است، رسانه بخوبی می‌تواند این کار را انجام دهد. هم‌اکنون شبکه آی فیلم نشان می‌دهد ما این ظرفیت را داریم که به طور دائم و مستمر فیلم‌های مناسب پخش کنیم. در وزارت ارشاد نیز همواره حامی محصولاتی هستیم که بیانگر فرهنگ ناب اسلامی است.

وزیر ارشاد با اشاره به ساخت فیلم‌های «شکارچی‌شنبه» و «33 روز» درباره چهره واقعی رژیم صهیونیستی و مقاومت مردم لبنان از ساخت فیلمی با عنوان «22 روز» درباره روحیه پایداری مردم فلسطین خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها